سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۴۰۲ در ۶:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
سقوط جهان ابرقهرمانی هر روز بیشتر از دیروز؛

«مارول‌‌ها» ضعیف‌ترین فروش را در تاریخ سینمای مارول رقم زد

The-Marvels

در آخرین باکس آفیس جهان سینمای مارول با فیلم «مارول‌ها» هیچ اتفاق اعجاب‌آوری رخ نداد. این فیلم که دنباله «کاپیتان مارول» بود، رسماً کمترین فروش را در تاریخ سینمای مارول رقم زد.

سوره سینما – بعد از چهار هفته اکران، این فیلم کامیک بوکی با فروش ۸۰ میلیون دلاری در آمریکای شمالی و ۱۹۷ میلیون دلاری در سراسر جهان در حال پایین آمدن از روی پرده است. معمولاً در چنین شرایطی تنها امیدی که باقی می‌ماند بهبود حضور مخاطبان در سالن‌های سینما در ایام تعطیلات آخر سال است، اما گویا در این مورد، دیزنی این‌چنین انتظاری ندارد، زیرا دیگر قرار نیست آمارهای فروش آخر هفته‌های این فیلم را ارائه کنند. استودیو در یکشنبه گذشته در یادداشتی خطاب به خبرگزاری‌ها گفت: «با افت فروش مارول‌ها در باکس آفیس، ما اعلام آمار این فیلم در گیشه جهانی و بین‌المللی را متوقف خواهیم کرد.»

این فیلم با بودجه مثبت ۲۲۰ میلیون دلار همچنان به اکران خود ادامه خواهد داد و گویا قرار است طی ایام سال نو این جریان ادامه داشته باشد. با این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که «مارول‌ها» قرار نیست در باقی ایام دسامبر فروش قابل توجهی را به ثبت برساند. در آخر هفته گذشته این فیلم با فروش ۲.۴ میلیون دلاری در چهارمین هفته خود به رتبه یازدهم تنزل یافت.

«مارول‌ها» از ۱۰ نوامبر به اکران در آمد و با فروش داخلی ۴۶ میلیون دلار، بدترین آمار فروش در هفته ابتدایی و یکی از بزرگترین شکست‌های این فرنچایز را رقم زد. شرایط تنها بد و بدتر شد. افت ۷۸ درصدی فروش بلیط‌‌ها در هفته دوم عملاً رکوردی شرم‌آور بود: بیشترین افت فروش بلیط در هفته دوم اکران. با پایان زود هنگام دور اکران و فروش «مارول‌ها»، «هالک شگفت‌انگیز» ۲۰۰۸ (۲۶۴ میلیون دلار) دیگر در جایگاه بدترین فروش سینمای مارول قرار ندارد.

این حد از ناامیدی برای مارول، موفق‌ترین فرنچایز فیلم تاریخ با فروش ۲۹.۸ میلیارد دلاری با ۳۳ فیلم در سراسر جهان، مقداری غیرمعمول است. علاوه بر این، پایگاه هوادارن مشتاق سینمای مارول اقبال خوبی نسبت به فیلم‌هایی با محبوبیت کمتر نشان داده‌اند. در این راستا، فیلم «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» در فوریه سال جاری توانست فروش ۲۱۴ میلیون دلاری در گیشه داخلی و ۴۷۶ میلیون دلاری را در بازارهای خارجی علیرغم نقدهای تندتر نسبت به «مارول‌ها» ثبت کند.

«مارول‌ها» به کارگردانی نیا داکاستا، سه ابرقهرمان زن را در این فیلم اکشن – ماجراجویانه با بازی بری لارسون در نقش کاپیتان مارول، تیونا پریس در نقش مانیکا رامبو و ایمان ولانی در نقش خانم مارول به تصویر می‌کشد، که وظیفه دارند تا از جهان در برابر نیروهای شری که قصد نابودی آن را کرده‌اند دفاع کنند. نقدها دوسویه بود، اما مشکل بزرگتر «مارول‌ها» روانه شدن حس ناامیدی مخاطبان نسبت به سینمای مارول در سال جاری چه در فیلم‌های سینمایی و چه در سریال‌های این جهان بود. تنها در سال گذشته، مارول دو فیلم سینمایی، و سه سریال را از طریق شبکه دیزنی پلاس به انتشار رسانده است.

«مارول‌ها» همچنین اولین فیلم این جهان سینمایی بود که نتوانست از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی گذر کند. این امر به آن معناست که کل گیشه چهار هفته‌ای این دنباله حتی به فروش هفته اول نسخه پیشین خود («کاپیتان مارول») با میزان ۱۵۳ میلیون دلار، نزدیک هم نشد. اگر چه این نکته را هم باید مد نظر داشت که تاریخ اکران فیلم «کاپیتان مارول» در میان دو تا از بزرگترین فیلم‌های تاریخ شامل «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) و «انتقام‌جویان: پایان بازی» (۲۰۱۹) قرار داشت و به همین ترتیب در آن فضای داغ، فروش سرتاسری ۱.۱۳ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

باب ایگر مدیر عامل دیزنی در واکنش به عملکرد ضعیف این فیلم اظهار داشت که محدودیت‌هایی که حین تولید این فیلم در دوره پاندمی به وجود آمد از دلایل اصلی عدم موفقیت آن است. ایگر اخیراً‌ اظهار داشت: «مارول‌ها حین دوره کوید فیلم‌برداری شد. برعکس پروژه‌های دیگر که عوامل اجرایی ما هر روز بالای سر آن حاضر می‌شوند، آن‌قدری که باید بر روی صحنه روی آن نظارت نبود.»

او همچنین افزود که فروش‌های میلیارد دلاری فیلم‌های قبلی انتظارات را از فیلم‌های این فرنچایز تا حد غیر واقعی بالا برده‌اند. ایگر گفت: «ما به نقطه‌ای رسیدیم که اگر فیلم‌مان در باکس آفیس جهانی گیشه میلیارد دلاری نداشت، ناامید می‌شدیم. این استاندارد به طرز غیر قابل باوری بالاست، و باید سعی ‌کنیم واقع‌بین‌تر شویم.»

تحلیلگران باکس آفیس باور ندارند که خستگی مخاطب از جهان ابرقهرمانان در رابطه با همه فیلم‌های این حوزه صدق کند. فیلم «نگهبانان کهکشان قسمت سوم» با فروش ۸۴۵ میلیون دلاری از آثار موفق تابستان بود، و پیش‌بینی می‌شود «ددپول ۳» با بازی رایان رینولدز و هیو جکمن، اثر موفقی در سال ۲۰۲۴ باشد. اما مهم‌ترین نتیجه‌ای که از «مارول‌ها» می‌توان گرفت این است که مخاطبان کامیک بوک دیگر فقط به خاطر لوگوی مارول برای مشاهده یک فیلم به سالن سینما نخواهند آمد.

دیزنی همچنان چند فیلم از جهان سینمایی مارول در دست دارد اما احتمالاً باید آینده توان‌مندترین قهرمانان جهان را یک سر و سامان حسابی بدهد. استودیو در ماه‌های اخیر فیلم‌های «کاپیتان آمریکا ۴»، «صاعقه‌ها» و «تیغه» را به دلیل اعتصابات بازیگران و نویسندگان تا سال ۲۰۲۵ به تعویق انداخت. با این حساب، در تقویم سال آتی تنها فیلم «ددپول ۳» از مارول عرضه خواهد شد. آن‌ها امیدوارند این سرباز با طنازی‌هایش جان دوباره‌ای به جهان مارول ببخشد و آن‌ها را از بحران خارج کند.