سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در ۳:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب

اکران افتتاحیه «جوکر ۲» در جشنواره ونیز

Joker2

تاد فیلیپس کارگردان فیلم «جوکر: جنون مشترک» روز گذشته در مصاحبه با ددلاین عنوان داشته که اکران افتتاحیه این فیلم در جشنواره فیلم ونیز در ماه سپتامبر دور از انتظار نیست.

سوره سینما – طبق برنامه فیلم «جوکر ۲» یک ماه بعد از جشنواره ونیز در ۴ اکتبر به طور سراسری در سینماها نیز به اکران درخواهد آمد.

«جوکر» اول فروش ۱ میلیارد دلاری در سراسر جهان را از خود به جای گذاشت. این حقیقت که «جوکر: جنون مشترک» فیلمی نیمه موزیکال با نقش‌آفرینی لیدی گاگاست، دست یافتن به این ارقام را کمی سخت می‌کند. به نظر می‌رسد فیلیپس در این فیلم به دنبال جذب نظر سخت‌پسند‌ترین مخاطبان آمده باشد – بگفته خود فیلیپس، وی برای «جنون مشترک» از آثاری نظیر «یکی از قلب» کاپولا و «نیویورک نیویورک» اسکورسیزی و برخی آثار دیگر الهام گرفته است. با همه این‌ها نباید جاه‌طلبی فیلیپس را دست کم گرفت.

باید منتظر ماند و دید تا آیا «جنون مشترک» نیز به مانند اثر پیشین خود در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز شرکت خواهد کرد یا خیر. البته می‌توان تصور کرد که آن‌ها در بخش مسابقه شرکت خواهند کرد، به خصوص بعد از بردن جایزه اصلی این جشنواره در سال ۲۰۱۹.

لوکرسیا مارتل در سال ۲۰۱۹ همزمان با اهدای جایزه شیر طلایی به «جوکر» رئیس هیئت داوران بود. در آن سال فیلم «افسر و جاسوس» رومن پولانسکی جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۹ چه فیلم‌های دیگری در بخش رقابت حضور داشتند؟ برجسته‌ترین آثار «افسر و جاسوس» پولانسکی، «درباره بی‌کرانگی» از روی اندرسون، و «داستان ازدواج» نوآ بامباک بودند.

علیرغم فشارها، مارتل بارها از انتخاب «جوکر» دفاع کرد و آن را فوق‌العاده خطاب کرد. مشخصاً انتخاب جسورانه‌ای بود، به ویژه در جشنواره‌ای که به تقدیر از فیلم‌های هنری و تجربی معروف است.