سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۲ در ۹:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب
توکلیان در گفتگو با سوره سینما:

حوزه هنری بهترین گزینه برای ساخت فیلم عاشورایی است

ashoora

سعید توکلیان نهادی با ویژگی‌های حوزه هنری را بهترین گزینه برای ساخت آثار مذهبی و عاشورایی معرفی کرد.

سعید توکلیان نهادی با ویژگی‌های حوزه هنری را بهترین گزینه برای ساخت آثار مذهبی و عاشورایی معرفی کرد.

توکلیان استاد دانشگاه و مدرس انیمیشن که سابقه داوری در جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» را دارد درباره تولید آثار دینی انیمیشن و خصوصا آثاری که به واقعه عاشورا اشاره دارند به سوره سینما گفت: اساس ساخت سمبل‌های دینی و ارزشی در انیمیشن دشوار است. به کرات دیده‌ام که مثلا برای نشان دادن یک فرشته بین علمای دینی اختلاف بوده و موانع این‌چنینی پیش پای انیماتورها وجود داشته. ابتدا تأکید می‌کنم ساخت آثار دینی باید به دست کسانی سپرده شود که دانش عقیدتی دارند و برای انجام چنین کاری مشتاق و پیش‌قدم هستند.

وی افزود: اشتباه است اگر از همه کارگردانان انیمیشن بخواهیم روی تولید اثر دینی تمرکز کنند. کسی که حوزه تخصصی‌اش طنز است همان حوزه را باید دنبال کند. من بین دانشجویانم طلبه‌های حوزه علیه داشته‌ام که بسیار برای تولید اثر دینی مشتاق بوده و دانش دینی هم داشته‌اند. این نیروها می‎‌توانند آثاری دقیق تولید کنند. نباید بی محابا و شتابزده به سراغ ساخت آثار ارزشی رفت. نمونه‌های زیادی فیلم از استودیوهای خارجی در ذهن دارم که به مراتب بسیار بهتر از ما در انعکاس مفاهیم عمیقی مثل شهادت، ایثار، انقلاب یا ارزش‌های دینی عمل کرده‌اند.

این کارشناس اضافه کرد: در انگلستان، فرانسه و آلمان استودیوهایی می‌شناسم که زیباترین آثار دینی را تولید کرده‌اند. بخشی از توان تکنیکی آنها را ما نداریم که می‌توانیم با تولید مشترک به آن میزان از تخصص دست پیدا کنیم. برای تولید مشترک با استودیوهای خارجی نباید نگران مسائلی مثل حضور غیرمسلمان‌ها در تولید یک اثر دینی باشیم. آنها می‌توانند صرفا مجری ایده‌های ما باشند. اگر به آن میزان از تخصص دست پیدا نکنیم شاید تا سال‌ها نتوانیم به آن چیزی که از فیلم دینی یا مذهبی در نظر داریم برسیم.

وی گفت: مشکل دیگری که انیماتورهای ما دارند نداشتن سواد کار گروهی است. انیمیشن رشته‌ای است که متشکل از گروه‌ها و تخصص‌های گسترده است. کار گروهی لازمه این کار است. فیلم‌هایی از شرکت دیزنی در ذهن دارم که ارزش‌های دینی مورد نظر ما را به خوبی منعکس کرده‌اند. خودمان هم می‌توانیم به این درجه برسیم به شرط اینکه اولا سرمایه‌گذاری کنیم. یعنی اول از نیروهایی استفاده کنیم که دانش دینی و دغدغه تولید اثر دینی دارند دوم اینکه فیلمنامه‌هایمان را با دقت بنویسیم و سپس با مشارکت خارجی به تولید برسانیم.

توکلیان با اشاره به اینکه سلامت یک فیلم دینی به تولیدکنندگان آن هم وابسته است تأکید کرد: شخصا از مؤسسه «صبا» انتظار ندارم متولی تولید اثر دینی یا عاشورایی باشد. این انتظار از حوزه هنری می‌رود که همچنان که در این سالها این وظیفه را بر عهده داشته در این مسیر گام بردارد. نهادی مثل حوزه هنری که همه کارکنانش متعهد به تولید اثر ارزشی هستند قطعا می‌تواند سلامت فیلم را تضمین کند. چون از ایده تا اجرا فیلم با کسانی پیش می‌رود که دغدغه این کار را دارند. این مسیر درصد خطا را در تولید اثر ارزشی کم می‌کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>