سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب
نگاهی به یک فیلم/

«خسته نباشید» فیلمی شریف و در راستای سینمای ملی

khaste-nabashid-2

فیلم سینمایی «خسته نباشید» نخستین تجربه کارگردانی یک فیلمساز جوان تجربه‌ای باارزش در رسیدن به تصویر سینمای ملی است.

فیلم سینمایی «خسته نباشید» نخستین تجربه کارگردانی یک فیلمساز جوان تجربه‌ای باارزش در رسیدن به تصویر سینمای ملی است.

سوره سینما- زینب عسکری: فیلم سینمایی «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی معیارهای نخ نمای سینمای تجاری، اعم از استفاده از چهره‌های سینمایی برای جذب مخاطب را ندارد، اما با درامی پرکشش و بازی‌های دلنشین و باورپذیر کاملا مخاطب را مجذوب خود می‌کند و بین مخاطب و فیلم رابطه‌ای ملموس و صمیمی  برقرار می‌شود. دراین فیلم مخاطب با فضای دلچسبی از اقلیم و جغرافیای کویری ایران مواجه می‌شود. این گونه فیلم‌سازی در مناطق مختلف سرزمین ایران  و کنکاش در رسوم و سلوک مردمان مختلف می‌تواند الگویی مناسب برای سینمایی باشد، که به دلایل گوناگون منحصر به کلان شهر تهران و فضاهای کلیشه‌ای شده است.

درام «خسته نباشید» به گونه‌ای طراحی شده که زبان مشترک بین ملیت‌های مختلف را تدایی کند. عواطف انسانی اعم از حس مادر فرزندی، عشق و دوست داشتن یکدیگر، در همه جای دنیا بین قومیت‌های مختلف تفاوتی ندارند.
این فیلم درعین اینکه به جذابیت‌های جغرافیایی ایران اهمیت می‌دهد، مرام و مسلک ایرانیان را به خوبی روایت می‌کند. مهمان نوازی ، معرفت، احترام و عشق، که از رفتارها و خصوصیات اصیل زندگی ایرانی است، «خسته نباشید» آنها را پررنگ و با اهمیت جلوه می‌دهد. عبارت خسته نباشید که در لحظاتی از فیلم بین آدم‌ها برای عرض ارادت به یکدیگر گفته می‌شود دلالت بر انگیزه زندگی داشتن ،خسته و ناامید نشدن و پویا بودن دارد.

اساسا سینمای ایران همواره در دنیا به غنای محتوایی و اهمیت مضمونی شهرت داشته است. روابط و عواطف انسانی در«خسته نباشید» و اهمیت دادن این فیلم به کرامت ایرانیان و جغرافیای منحصر به فرد این سرزمین روایتی جذاب با تکنیک و ساختاری منسجم را ارائه می‌دهد تا مسیر این فیلم در راستای ارائه مفاهیم بزرگ انسانی از طریق زبان سینما قرار هدایت شود. این مهم یکی از وظایف فیلمسازان برای نزدیک شدن به سینمای ملی ایران است.  دکوپاژ نرم ، تصاویری با رنگ و نور مناسب و تدوینی خوش ریتم ، فیلم را به لحاظ فرمی از تجربه اول سینمایی کارگردان فراتر می‌برد. چرا که تجربه گرایی و اصرار بر ساختارشکنیِ معمول  در فیلم‌های اول را ندارد. دراین فیلم مخاطب روح چگونه زندگی کردن و لذت بردن از آن را درک می‌کند و بعد از تماشای آن مطمئنا از حال خوبی برخوردار می‌شود. فیلم به مخاطب خود ایدئولوژی و جهانبینی مثبت پیشنهاد فیلم می‌دهد.

«خسته نباشید» در راستای حمایت از نسل جوان فیلمسازی و سینمای سالم ساخته شده که  کاملا رسالتش را انجام داده است. معرفی نیروی جوان و بااستعداد به سینما می‌تواند روند جدیدی در سینما ایجاد کند تا زوایای نگرش گوناگونی را به این هنر بیافزاید. تجربه سال جاری حوزه هنری مبنی بر اجرایی کردن طرح حمایت از سینمای پاک و ارزان با ساخت دو فیلم «خسته نباشید» و «تاج محل» می‌تواند روندی در مدیریت سینما ایجاد کند تا ساخت فیلم‌های لوباجت و ارزان که به لحاظ مضمون و ساختار غنی باشند در اولویت ساخت قرار بگیرند.