سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۴ ق.ظ چاپ مطلب

دیجیتالی شدن لابراتوارها پیشکسوتان را بیکار نکرد/ پای حرف‌های یک سینماگر قدیمی

labratoar

یک پیشکسوت عرصه لابراتوار بهترین اتفاق جشنواره فیلم فجر امسال را یادکردن از فعالان عرصه لابراتوار می‌داند.

یک پیشکسوت عرصه لابراتوار بهترین اتفاق جشنواره فیلم فجر امسال را یادکردن از فعالان عرصه لابراتوار می‌داند.

جمشید وفایی به سوره سینما گفت: فعالیت در لابراتوارهای آنالوگ کاری بسیار سخت و پرمسئولیت بود، ولی هیچوقت آنطور که باید دیده نشد. از این بابت تشکر می‌کنم از مسئولین برگزاری که با یادآوری شان فاصله گرفتن این بخش از ذهن مردم را کمتر کردند. این روزها با تغییر و تحولاتی که در صنعت رخ داده و دیجیتال به جای آنالوگ نشسته است همه چیز از سرعت بالاتری برخوردار است. در لابراتوار دیجیتال هم خبری از  دغدغه و استرس آنالوگ نیست جوانان بیشتری به این کار علاقمند شده اند.

وی که اولین بار با فیلم «اخراجی‌ها ۱» دیجیتالی شدن امور لابراتوار را تجربه کرده گفت: این روند تغییر در طول سال‌های اخیر به آرامی پیش رفت و از این جهت خوشبختانه پیشکسوتان بخش لابراتوار فرصت به روز شدن پیدا کردند و نسبت به مشاغل حرفه ای دیگر از کار بازنماندند. با دیجیتالی شدن این صنعت فیلم با سرعت بیشتری بخش لابراتوار را پشت سر می‌گذارد. پیش از این به شیوه آنالوگ برای فیلم سینمایی ۱۵ روز زمان لازم بود تا کار به سرانجام برسد. معمولا زمان نزدیک به جشنواره باید برای یک فیلم چند نفر عهده دار می‌شدند تا بتوانند تعداد بیشتری از کار را انجام دهند.

جمشید وفایی که امسال به عنوان پیشکسوت این عرصه از او تقدیر شد افزود: هر چند که با وجود مسئولیتی که در این بخش وجود دارد هنوز هم زحمت مدیران و متخصصان لابراتوار آنطور که باید نشان داده نمی‌شود. پیشکسوتان خدمات بسیاری به سینما ارائه دادند. قبلا هر کس به این بخش داخل نمی‌شد و لابراتوار دست یک عده افراد خاص بود که باید همه تمرکز و دقت خود را به خرج می گرفتند تا اتفاقات جبران ناپذیری رخ ندهد. امروز با دیجیتالی شدن هر اشتباهی قابل جبران است و فیلم‌ها مدت زمان کمتری از این مرحله عبور می‌کنند.

وی گفت: امروز بیشتر جوانان از دانش و اطلاعات بالایی برخوردارند و تمایلشان هم به بخش لابراتوار به عنوان حرفه اصلی بیشتر شده است. آنها قدر کسانی که پیش از آنها حضور داشتند را می‌دانند. با نگاهی به کتاب «سرگذشت لابراتوارهای سینما ایران» که امسال در جشنواره رونمایی شد نشان دادند هنوز لابراتوار نه تنها از یادها نرفته بلکه کسانی هستند که قدر و منزلت این بخش را که همیشه بی‌حاشیه ترین بخش سینمای ایران بوده است می‌دانند.