سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۳۹۴ در ۴:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
درویش:

دشمنی اصلی در جهان امروز با پیام عاشورا است

rastakhiz

کارگردان فیلم «رستاخیز» تاکید کرد جهان امروز با پیام عاشورا دشمنی دارد.

کارگردان فیلم «رستاخیز» تاکید کرد جهان امروز با پیام عاشورا دشمنی دارد.

سوره سینما- احمدرضا درویش در نشستی با اشاره به بحران‌های منطقه و جریان‌های مشکوکی که در حال شکل گرفتن هستند، گفت: دشمنی اصلی این افراد با پیام عمیق عاشورا است و گویی حق و باطل دوباره در برابر هم قرار گرفته‌اند.  نشست هم‌اندیشی فیلم سینمایی «رستاخیز» چهارشنبه سوم تیر با حضور فرج‌الله خبیر معاون سیاسی- اجتماعی استاندار خوزستان، همایون قنواتی مدیرکل ارشاد استان، علیرضا چرخابی سرپرست حوزه هنری خوزستان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان و همچنین مسئولان و مدیران سازمان‌های مختلف به همت مسئولان هنری و مدیران ارشد استان خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا چرخابی سرپرست حوزه هنری خوزستان بیان کرد: این دومین نشست در کشور است که برای این فیلم انجام می شود و این طلیعه خوبی برای استان خوزستان است.

وی ادامه داد: امیدواریم ظرفیت های این استان را برای پخش این فیلم شاهد باشیم. حوزه هنری تمام همیت خود را در این زمینه در کنار سایر دستگاه ها به کار خواهد گرفت.

در ادامه همایون قنواتی مدیرکل ارشاد استان با اشاره به خاطره ای اظهار کرد: در سال ۸۵ علاقمندی آقای درویش این بود که این فیلم در خوزستان تولید شود و رفت و آمدهای متعددی هم با مدیران وقت خوزستان صورت گرفت که فکر کنم بیشتر از یک سال ادامه داشت اما این موقعیت فراهم نشد و حالا من فکر می کنم که به آقای درویش بدهکار هستیم.

در ادامه این نشست احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» با اشاره به سخنان قنواتی عنوان کرد: نکته ای اشاره شد و آن این بود که خوزستان به من بدهی دارد. ما مدیون این سرزمین هستیم که به دنبال پشتوانه تاریخی و خاستگاه ابدی و ازلی آن که ریشه در جریان‌سازی و هویت سازی تمدن‌ بزرگ ایلامیان داشته، در دوران معاصر قله افتخار این سرزمین دفاع مقدس است.

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» افزود: منطقه خوزستان دُرّ درخشان هویت تاریخ معاصر ما است و همه ما به آن افتخار می کنیم.

درویش با اشاره به تلاش هایی که برای ساخت فیلم هایی درباره اهل بیت (ع) می‌‌شوند، گفت: در سالیان دراز تلاشی توسط سینماگران و اهل فکری که خود را مدیون کشور می دانند، صورت گرفته است تا در جهت بنیان های اصلی فرهنگ گام بردارند. این فیلم بخش کوچکی از سینمای ایران است. «رستاخیز» تنها یک نمونه و یک گام از طرف کسانی است که در زمینه معرفی پیشینه تاریخی این سرزمین دغدغه دارند و این فیلم به سراغ مقوله ای می رود که سرآمد و قله هویت شیعه یعنی حادثه کربلا و نهضت حضرت سیدالشهدا است. نسیمی که از این فیلم می‌وزد مورد احترام همگان است.

وی در ادامه درباره سرمایه فیلم «رستاخیز» توضیح داد: سرمایه «رستاخیز» حتی یک ریال از بودجه دولت هزینه نشده چراکه علت ماندگاری راه امام حسین (ع) این است که عاشقان وی به شکل خودجوش مثل بسیاری از آئین هایی که انجام می دهند سراغ موضوع می روند، در واقع مردم بانی کار برای امام حسین (ع) هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» تصریح کرد: مردم خودشان بدون هزینه های دولتی کارهای مربوط به امام حسین (ع) را انجام می دهند. به این ترتیب نیازهای مالی فیلم «رستاخیز» نیز از طرف عاشقان امام حسین (ع) تهیه شده است. این را هم باید گفت که بیشتر سرمایه‌گذاری این فیلم از طریق خارج از ایران انجام شده است. شیعه‌های خارج از ایران در مسائل مالی مشارکت داشته اند.

درویش اضافه کرد: نام امام حسین (ع) از دیرباز در همه مکان های مختلف دنیا رسوخ کرده است و طالب دارد. در عین حال نهادهای نظامی و نیروهای لشکری و کشوری هم برای ساخت این فیلم کمک کرده اند.

وی درباره ویژگی های این فیلم یادآور شد: در این زمینه مطالعات و تحقیقات با دقت زیادی انجام گرفت و فیلم توانست با این نگاه، بسیاری از شخصیت های فنی و هنری سینمای جهان را به این پروژه جلب کند. در مراحل مختلف تولید و پس از تولید، برخی از نمایندگان آیات عظام حضور داشتند.

این کارگردان به مشورت با مراجع دینی و علمی در طول تحقیقات فیلم اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فیلم با مراجع عظام و علمای دینی مشورت های زیادی انجام شد و این مشورت ها منحصر به علمای ایران نشد، به طور مثال ما در نجف هم با مراجع عظام ارتباط داشتیم.

درویش ادامه داد: امروز در فضایی زندگی می کنیم که باید تلاش کنیم تا زبانی به‌روز، اثرگذار و هنری برای بیان مضامینی که قله های فرهنگ، اعتقاد و باورهای ما هستند، بیابیم. این تولیدات قطعا گام های اولیه ای هستند تا گام های موثرتری در عرصه سینمایی ما برداشته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» با اشاره به بحرانی که امروز در منطقه وجود دارد، عنوان کرد: کشور ما در موقعیت خاصی به سر می برد. امروز در شرایطی هستیم که جریاناتی مشکوک در اطراف کشور در منطقه شکل گرفته است که در اصل دشمنی آنها با پیام عمیق عاشورا آشکار می‌شود. گویی امروز حق و باطل دوباره در برابر هم قرار گرفته اند، یکی با زبان شمشیر و دیگری با زبان کلمه. یکی با تکیه بر خشونت، کودک کشی، خونریزی، دریدن جگر انسان ها و بازسازی برده داری عصر جاهلیت در دنیای مدرن و دیگری متکی بر ایستادگی بر سر آرمان های انسانی و تلاش برای ترویج اسلام رحمانی که همان اسلام حسینی است. به نظر می رسد این روزها این دو جریان دوباره در برابر یکدیگر صف کشیده اند.

وی افزود: فرهنگ حسینی در بسیاری از نقاط جهان ریشه دوانده است و چون نتیجه و تاثیر این فرهنگ دیده شده دشمنی زیادی با آن صورت می گیرد. امروز جهان شیعه، جهان نگرانی است و در معرض طوفان تکفیر، جهالت و اسلام هراسی قرار گرفته است. امروز که مردم ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی در صف اول مبارزه در جهان قرار دارند، سوال این است که آیا در حوزه فرهنگ هم در جایگاه اول مبارزه هستیم یا خیر؟ ما سازندگان «رستاخیز» حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم فیلمی درباره کربلا بسازیم و امروز این فیلم در شرایطی در ایران و کشورهای منطقه دیده می شود که ما و مخاطبان، بیشتر از هر زمانی به راه و اندیشه امام حسین (ع) نیازمندیم و راه امام حسین (ع) اصلی‌ترین نام و اثرگذارترین راه در قاطبه جوامع دنیا است. طبیعتا با یک یا دو اثر نمی توان به این مقصود رسید.

درویش در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خوزستان باید به دوران شکوفایی سینمایی خود بازگردد، همانطور که در دوران دفاع مقدس این سرزمین صلابت زیادی داشت. بنابراین در مسائل فرهنگی هم باید در جهان بدرخشد. موسسه‌ها و سازمان های عظیم فنی و صنعتی بسیاری در این استان وجود دارد که باید از درآمدهای خود سهم علم و فرهنگ را بپردازند و من خواهشم این است که همه کمک کنند تا این حرکت فرهنگی با فیلم سینمایی «رستاخیز» آغاز شود و با فیلم های دیگر ادامه پیدا کند.

همچنین فرج‌الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان درباره موقعیت سینمای خوزستان گفت: این استان قبل از انقلاب موقعیت بهتری در سینما داشت اما در سال های بعد از انقلاب با جنگ تحمیلی لطمات زیادی به این موقعیت وارد شد و ما هنوز هم از این خسارت ها رنج می بریم.

وی ادامه داد: تلاش زیادی انجام می گیرد تا آثاری که در حوزه فرهنگ دینی ما ساخته می شوند اکران خوبی داشته باشند. اکنون بعضی از شهرستان های استان سالن های مناسبی ندارند اما در شهرهای بزرگ این امکان را داریم که فیلم را اکران کنیم، هماهنگی هایی هم انجام می دهیم تا سازمان های مختلف بتوانند این فیلم را در سالن‌های خود به نمایش بگذارند تا در نهایت بتوانیم از ظرفیت نمایش و پخش فیلم در خوزستان به نفع مطلوب استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: مردم به آثار هنری همچون فیلم «رستاخیز» که مضمونی دینی دارد، اقبال خوبی نشان می دهند و به آنها به چشم مجالس سوگواری و تعزیه سیدالشهدا نگاه می کنند. فرهنگ حاکم بر این استان فرهنگی کاملا حسینی است و تجربه تاریخی ما در زمینه دفاع مقدس نشان می‌دهد که امروز در خط اول مبارزه قرار داریم.

در این نشست، مسئولان و نمایندگانی از سازمان ها و نهادهای مختلفی همچون معاونت فرهنگی سپاه، میراث فرهنگی، حوزه هنری آبادان، منطقه آزاد اروند و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز حضور داشتند. سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرس www.alqorbanmovie.com  در دسترس علاقمندان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>