سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آبان ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

اگر می‌خواهید شاکر امنیتی که هست باشید، «A157» را ببینید، البته اگر طاقتش را دارید

a157_1

امین زندگانی ، علی آشتیانی پور و امیر سمواتی پس از تماشای فیلم «A157» محصول مرکز مستند سوره یادداشتی را منتشر کردند.

سوره سینما – امین زندگانی ، علی آشتیانی پور و امیر سماواتی پس از تماشای فیلم «A157» محصول مرکز مستند سوره یادداشتی را منتشر کردند.

اگر می‌خواهید شاکر امنیتی که هست باشید، A157 را ببینید، البته اگر طاقتش را دارید

امین زندگانی در اینستاگرامش از دختران «A157» گفت:

A157 نام مستندی است به کارگردانی بهروز نورانی پور که توسط مرکز مستند سوره تولید شده است. این مستند روایتی است از سرنوشت دردناک سه دختر کردزبان سوری بعد از حمله ی داعش به سوریه. امین زندگانی، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از تماشای این فیلم در صفحه اینستاگرامش یادداشتی را منتشر کرده است:

«امروز این فیلم رو دیدم، سرنوشت سه دختر بچه یازده سیزده و پازده ساله کرد زبان سوری، سولاف، هیلن و روکن.

نمونه ای هزاران دختری که سیاه پوشان داعش برایشان آینده ای تلخ رقم زدند، آنها نه فقط به خاکشان و جسمشان که به آینده و آرزوهایشان تجاوز کردند و حالا آنها و تنهایی و فرزندی در راه.

میدانم خواهید گفت مگر در ایران در جنگ خودمان و … نداشتیم یا می گویید مگر در لیبی و افغانستان و یمن و یا در تمامی زندان های جهان مگر از این حوادث اتفاق نمیافتد؟؟؟ میافتد ولی این بار کسانی توانسته اند آن را به تصویر بکشند، تا سمبولی باشند برای مبارزه با فاجعه جنگ و تجاوز و تعصب کورکورانه.

جنگ تمام میشود، ولی چیزی که پایان نمیپذیرد فجایع و یاد آوری لحظات تلخ جنایاتی این چنین است. سه دختری که شیرین ترین لحظه زنانه وجودشان، مادر شدن را، به تلخ ترین شکل ممکن تجربه کردند و حالا آینده و بچه هایی از پدری نفرت انگیز، واقعا تکلیفشان چیست.

اگر میخواهید شاکر امنیتی که هست باشین حتما به دیدن این فیلم برید، ان شاء الله که طاقت دیدنشو هم داشته باشین. »

a157_2

صدای فریاد سکوت

یادداشت تهیه کننده ی بیداری رویاها برای دختران A157

مستند A157 آخرین اثر بهروز نورانی پور، روایت تلخی است از سرگذشت سه دختر کرد سوری، بعد از حمله ی داعش به حریم آنها که توسط مرکز مستند سوره تولید شده است . علی آشتیانی پور، تهیه کننده سینما، به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری رونمایی این اثر یادداشتی را منتشر کرده است:

از دورانی که تنها دشمن انسان، طبیعت و سوانح آن بود مدت ها می گذرد. در زمان ما بزرگترین تهدید بر علیه نوع بشری، خود انسان است. انسان و دست آوردهایش، افکار و نوآوری هایی در راستای برتری جویی که غالبا آنقدر افراطی اند که حتی خالقان شان را از تبعات منفی ِ خود، بی نصیب نمی گذارند. بشر رقابت جو، هر روز فکری تازه برای تفوق بر دیگری از سر می گذراند و بی مهابا از آنچه که قرار است بر سر دیگری بیاید، آن را در بوته عمل می نهد. جنگ ها، نسل کشی و تبعیض متعدد و جهانگیر شده است. مجموع لحظاتی که جهان در قرن اخیر عاری از جنگ سپری کرده کمتر از یک ساعت است! و این واقعیتی است که باید با آن مواجه شد. چرا تمام نقادی و فریادها بی نتیجه و بی پاسخ بوده؟ چه اشکالی دراین جوشش های حق طلبانه است که خشک می شود؟…

داعش نفرتی است که امروزه حتی طراحان و حامیانش را متحیرکرده دامنه ی جنایت این جاهلان جانی همه ی ننگ، ننگ آوران تاریخ را در زمانی اندک جلوی چشم جهانیان به نمایش گذاشت. چند روز پیش فرصتی دست داد همراه تنی چند از اهالی سینما در اکران خصوصی مستند تاثیر گذارA157 شرکت کنم. به راستی بهت آور و عجیب بود. به جرات می توانم بگویم شوک روایت نای بلند شدن از صندلی سینما را برای کسی باقی نگذاشته بود.

فرصت دیدن این مستند سینمایی مجالی است که بیننده به درون خویش سرک میکشد و نفرت از باطل را تجربه میکند و همه ی جنگ را با قربانیان مظلوم و بی پناه آن در چادری سفید وا مانده در گل و لای میفهمد.

A157 فریاد سکوتی است که از خیمه گاه مظلومیت در اردوگاهی مرزی وجدان بشریت را به چالش میکشد.

داعش، هوای آلوده و باران

یادداشت تهیه کننده فیلم «دربند» برای دختران A157

مستند A157 آخرین اثر بهروز نورانی پور، روایت تلخی است از سرگذشت سه دختر کرد سوری، بعد از حمله ی داعش. امیر سمواتی، تهیه کننده سینما، بعد از تماشای این فیلم یادداشتی را منتشر کرده است که در ادامه خواهید خواند:

حملات وحشیانه داعش مثل وقتی است که هوا از دود و گرد و غبار آکنده می شود و تحمل آن به شدت سخت ، اما باران می بارد و هوا را دلپذیر می کند و این باران برای آدمیان و روح انسان “هنر و هنرمندی” است . این نعمت الهی (هنر ) که از وجود باریتعالی سرچشمه می گیرد ، در هر تلاطم روحی، جهان را و زندگی را دلپذیر می کند.

سینمای مستند، هنری است که همیشه با چشمانی بینا، می کاود، می جوید و جهان پیرامون را برای آنان که بی خبرند، به نمایش می گذارد.

فیلم زیبای(A157) بهروز نورانی پور به روایت سه دختر زیر ۱۳ سال آزاد شده از چنگال وحشیانه داعش می پردازد و زندگی را در اردوگاه های سوری مرز ترکیه نشان می دهد.

در میان وحشت ، ترس و خشونت ناشی از رفتار داعشیان که جهان را مشمئز و متلاطم کرده ، فیلم مستند (A157) همچون باران، سنگینی رفتار داعش را بر قلبتان سبک می کند و کینه های متولد شده در شما را از رفتارهای حیوانی گروهی افراطی به ظاهر مذهبی ، چون باران می شوید.

روکن، هیلین و سولاف ، اسامی سه دختر در A157) (هستند، که در این فیلم مستند سینمایی که برای سبک شدن روحتان در جهان امروز، دیدن آن را توصیه می کنم. فیلمی که در چاکراهی از میان خشونت ، ترس و کشتار، پاک،( پاک ) چون باران ، روحتان را نوازش می کند.

لازم به ذکر است، این فیلم، سه شنبه سوم آذر، ساعت ۱۶ در تالار سوره، حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، رونمایی خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>