سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
در نخستین نشست خبری اکران‌های مردمی عمار مطرح شد؛

پدر شهید احمدی روشن: جشنواره عمار برای رسیدن به اهداف بلندش، مجاهدت می‌خواهد

ammar-mardomi

حاج رحیم احمدی روشن در نخستین نشست خبری اکران‌های مردمی عمار، با بیان اینکه خودم را در قد و قواره جشنواره عمار نمی‌بینم، گفت: خودم را کوچک‌ترین فردی می‌دانم که می‌تواند در این قالب به مردم خدمت کند؛ جشنواره عمار برای رسیدن به اهداف بلندش، مجاهدت لازم دارد.

به گزارش سوره سینما ، رضا کبودبند، دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار در نخستین نشست خبری اکران های مردمی گفت: در سال ۸۹ و در اولین سالگرد حماسه ۹ دی، تعدادی از فیلمسازان جبهه فرهنگی فرهنگی انقلاب، نزدیک به ۲۰ اثر درباره قتنه ۸۸ ساختند اما این فیلم‌ها برای پخش و دیده شدن از سوی نهادهای مسئول مورد حمایت قرار نگرفت.

وی ادامه داد: این فیلمسازان برای نمایش آثار با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی فیلمهای خود را در تعدادی از مناطق کشور و در مکانهای مختلف اکران کردند.

کبودبند افزود: بازخوردهای این اتفاق باعث شد هر سال، با انتشار فراخوانی جشنواره مردمی فیلم عمار را که نام آن برگرفته از «أین عمار» مقام معظم رهبری است در سالگرد حماسه ۹ دی در سراسر کشور برگزار کنیم.

وی با اشاره به استقبال فیلمسازان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب از این جشنواره به عنوان محملی برای نمایش آثارشان اظهار داشت: در اولین دوره این جشنواره تعداد آثار محدودی شرکت داشتند ولی با توجه به استقبال مردم از اکران‌های مردمی عمار، حضور فیلمسازان هم در عمار افزایش پیدا کرد، به طوری که در دوره دوم ۳۰۰ اثر، دوره سوم ۷۰۰ اثر، دوره چهارم ۹۰۰ اثر، دوره پنجم حدود ۲۷۰۰ اثر در دو بخش داخلی و بین المللی حاضر شدند و در ششمین جشنواره عمار هم تنها در بخش اصلی حدود ۲ هزار اثر شرکت کرد‌ه‌اند.

کبودبند با اشاره به افزایش اکران های مردمی عمار بیان کرد: برای این که جشنواره بتواند در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم باشد، هر سال دبیر اکران های مردمی جشنواره از میان فعالان جبهه فرهنگی انقلاب انتخاب می شود و بر همین اساس در دوره ششم، پدر شهید احمدی روشن عهده دار این مسئولیت شدند.

وی با اشاره به نقش کلیدی اکران کنندگان مردمی جشنواره، ادامه داد: از دوره اول جشنواره تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه برای اکران های مردمی عمار اعلام آمادگی کردند که از این بین به ترتیب دانشجویان ۵۰ درصد، حوزویان ۱۵ درصد و دانش آموزان ۳۵ درصد اکران کنندگان را تشکیل می دهند و همچنین ۳۰ درصد این اکران کنندگان هم از بانوان هستند.

کبودبند اظهار داشت: از بین محل های اکران فیلم‌ها هم بعد از مساجد که بیش‌ترین اکران ها را دارند، مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر نقاط پر اکران عمار هستند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ نفر رابط اکران مردمی داشتیم که در شهرها و روستاهای مختلف کشور بدون هیچ گونه چشمداشتی و با هزینه خودشان هماهنگی اکران فیلم های عمار را برعهده داشتند ولی امروز این تعداد به بیش از ۴۵۰ رابط افزایش پیدا کرده است.

دبیر اجرایی اکران‌های مردمی عمار افزود: در طول ادوار قبلی جشنواره، حدود ۹۰۰ اثر در قالب بسته‌های اکران مردمی در نقاط مختلف کشور پخش شده‌اند و امسال هم نزدیک به ۱۰۰ اثر به این تعداد اضافه می‌شود.

کبودوند در بخش دیگری از این نشست خبری، در خصوص اقدامات دبیرخانه برای ارتقاء جشنواره خاطرنشان کرد: امسال روی اکران‌ فیلم‌ها با بلیت فروشی که از سال گذشته آغاز شده تمرکز بیشتری خواهیم داشت، یعنی اکران کنندگان مردمی می‌توانند آثار رسیده را با هماهنگی تهیه کننده و دبیرخانه، از طریق بلیت‌فروشی در مکان‌های خود اکران کنند که با این کار بخشی از هزینه فیلم‌ساز انقلابی هم تأمین ‌می‌شود.

وی در خصوص علت انتخاب نیشابور به عنوان میزبان این نشست عنوان کرد: در بین نقاط مختلف اکران‌ فیلم‌های عمار در سراسر کشور، مساجد شهر نیشابور از فعال‌ترین محل‌های اکران بوده است، به همین دلیل برگزاری نشست خبری در نیشابور و مسجد صاحب الزمان (عج) نوعی تقدیر از این فعالیت‌ها است.

کبودبند خاطر نشان کرد: در این دوره، قصد داریم جهت آشنا کردن طیف های مختلف فعالان فرهنگی، تعدادی از این افراد را در قالب گروه‌های فرهنگی در ستادهای اکران مردمی عمار، مشارکت دهیم.

پدر شهید احمدی روشن: جشنواره عمار برای رسیدن به اهداف بلندش، مجاهدت لازم دارد

در ادامه مراسم پدر شهید احمدی روشن با بیان اینکه خودم را در قد و قواره جشنواره عمار نمی بینم بلکه خودم را کوچک‌ترین فردی می‌دانم که می تواند در این قالب به مردم خدمت کند، گفت: چرا این نشست ها و اکران ها در مسجد انجام می شود؛ می دانید رسول خدا اولین مکانی را انتخاب کردند تا قدرت اسلام را در آن نمایش دهند مسجد است و این همانطور به ما به ارث رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمان طاغوت سینمای ما سینمایی نبود که مردم را به سمت رستگاری هدایت کند،ادامه داد: سینمای ما مظهر فساد بود و آن‌هایی که در زمان گذشته سینما می‌رفتند امروز باید توبه کنند.

پدر شهید احمدی روشن با بیان اینکه جشنواره عمار اهدافش بسیار بالا و بلند است،ادامه داد:رسیدن به اهداف بلند مجاهدت می خواهد.

وی با بیان اینکه جبهه جنگ نرم حساس است و دشمن را در مقابل خود نمی بینید، ادامه داد: چنین دشمنی که از طریق جنگ نرم می خواهد فرهنگ خودش را به ما تحمیل و نفوذ کند و این مسئله‌ای است که رهبر انقلاب در عرض یک ماه ۷۰ بار مسئله نفوذ را مطرح کردند.

حاج رحیم احمدی روشن با بیان این که دشمن ابتدا به دنبال نفوذ فرهنگی و تخریب فرهنگی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمان فتنه ۸۸ مردم را دو دسته کردند، یک دسته طرفدار فتنه و طرفدار ولایت و تمام زور خود را برعلیه نظام زدند. اما در نهایت دیدید که به دست امام زمان(عج) و برکت خون شهدا، انقلاب پا برجا ماند.

مردم، منتظر مسئولان نمانند

وی با بیان این موضوع که اگر مردم منتظر بالادستی‌ها بودند، الان آمریکایی‌ها ایران را گرفته بودند، افزود: این ولایت فقیه بود که ایران را از پیچ تاریخی نجات داد.

پدر شهید احمدی روشن با بیان این‌که نباید اجازه دهیم دشمن در هیچ یک از ارکان ما نفوذ کند، تصریح کرد: جشنواره عمار شکل گرفت که در قالب فیلم و سینما، فرهنگ اسلامی را با فیلم‌های ارزنده به مردم کشور بخصوص جوانان ایران اسلامی ارائه دهد و عمارهای زمان را معرفی کند که این‌ها می‌توانند به عنوان سرمشقی برای نسل آینده مطرح شوند.

حاجتمند: مسائل غیراخلاقی در سینمای کشور، عادی شده است

در ادامه نشست، هادی حاجتمند، کارگردان نیشابوری و دارنده فانوس بخش مستند تاریخ معاصر دوره چهارم جشنواره عمار، با بیان این که ما امروز در یک فضای سینمایی تنفس می‌کنیم که در قالب فرهنگ امام حسین(ع) قرار نمی گیرد و فرهنگ مردم ما را عوض می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در سینمای ما، شخصی که با فیلم یک خانواده محترم به خانواده شهدا اهانت کرده بود امروز به عنوان شخص اول یک جشنواره فیلم روح الله انتخاب می‌شود.

کارگردان مستند «انتهای فلسطین جنوبی» که در ششمین جشنواره عمار هم حضور دارد، افزود: کشف حجاب و مسائل غیراخلاقی، امروز در سینمای ما به مسئله‌ای روتین تبدیل شده است.

زروندی: مساجد نیشابور، پاتوق ثابت اکران عمار هستند

محمد زروندی دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار در نیشابور هم در این نشست خبری گفت: سال گذشته ۳ هزار اکران در سطح شهرستان داشتیم که ۵ مسجد هر شب اکران ثابت داشتند و در ۲۷ مسجد در سطح شهر نیشابور اکران داشتیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>