سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۴ در ۱:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش «سوره سینما» از رونمایی مستند جنجالی «پشت صحنه» / هدف اصلی «پشت صحنه»، طرح سوال درباره مسائل جنسی است

poshte-sahne4

کارگردان مستند «پشت صحنه» گفت: هدف از ساخت این فیلم، در معرض نمایش قرار دادن مشکلات و مسائل جنسی برای جوانان و آگاهی بخشی به خانواده آنها بوده است. در واقع ما به دنبال طرح سوال درباره مسائل جنسی بودیم.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، آیین رونمایی مستند «پشت صحنه» روز گذشته با حضور عوامل سازنده این اثر و جمع کثیری از دانشجویان و علاقمندان در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه تیزر این مستند پخش شد که با استقبال دانشجویان حاضر در سالن همراه شد و پس از آن بود که برنامه به طور رسمی با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

پس از خیر مقدم مجری برنامه، در حالی پخش این مستند آغاز شد که بیشتر سالن پر شده بود و هر لحظه بر تعداد حاضران در سالن افزوده می‌شد. حاضرانی که در میان آن‌ها از همه‌ طیف‌های دانشجویان دیده می‌شد و تنها چند دقیقه پس از شروع این مستند تمام سالن را پر کرده بودند.

poshte-sahne2

دقایق ابتدایی اکران این مستند همراه با خنده‌های حضار در سالن بود. خنده‌هایی که در دقایقی تبدیل به همهمه و در دقایقی دیگر تبدیل به سکوت حاصل از بهت و حیرت حضار می‌شد و این حالت تا انتهای پخش این مستند ادامه داشت.

پس از آن که نمایش این اثر پایان یافت،  کمیل حسینی کارشناس مسائل جنسی، تورج کلانتری کارگردان و سیدجمال عود سیمین تهیه‌کننده مستند «پشت صحنه» درباره ساخته شدن این فیلم توضیحاتی را ارائه کردند.

کمیل حسینی با تشکر از مسئولین دانشگاه تهران برای دادن اجازه پخش این مستند جنجالی، با اشاره به دلایل ساخته شدن این فیلم اثر گفت: در منطق جامعه جنسیت زده صحبت از مسائل جنسی مانند یک سَد است. در واقع درباره مسائل جنسی کمتر صحبت می شود که کشور ما نیز جزو همین دسته از جوامع است.

وی افزود: بر اساس مطالعات و تحقیقاتم، تعداد کمی از محققان و نویسندگان ایرانی، به سراغ تحقیق در ارتباط با  مسائل جنسی و رابطه آن با نظام اجتماعی رفته‌اند. در واقع در کشور ما درباره مسائل جنسی نمی‌توان با صدای بلند صحبت کرد و طبق آمار، ۱۰-۱۵ سال گذشته کمتر از ۵ فیلم با این موضوع ساخته شده است.

تورج کلانتری کارگردان مستند «پشت صحنه» دیگر سخنران این نشست بود که طی سخنانی گفت: هدف از ساخت این فیلم، در معرض نمایش قرار دادن مشکلات و مسائل جنسی برای جوانان و آگاهی بخشی به خانواده آنها بوده است. در واقع ما به دنبال، طرح سئوال درباره مسائل جنسی بودیم.

وی با اشاره به صحبت‌های کمیل حسینی اظهار کرد: در شرایطی که اندیشمندان ما از صحبت کردن در ارتباط با مسائل جنسی پرهیز می‌کنند، عده‌ای از دوستان در وزارت کشور سندی را تنظیم کرده‌اند و راه مقابله با معضلات جنسی را خودارضایی معرفی کردند در حالی که این راه‌حل به‌هیچوجه کارساز نیست.

poshte-sahne5

کلانتری تاکید کرد: البته این اندیشه برگرفته از نظرات روانشناسان غربی است و عده‌ای از همین دوستانی که در وزارت کشور این‌گونه سندها را تنظیم می‌کنند، چند سال است که در کشور ما در ارتباط با مسائل جنسی به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند و پاسخ مشکلات آن‌ها را با جواب‌های اینچنینی می‌دهند.

سید جمال عود سیمین تهیه کننده مستند «پشت صحنه» در ادامه این مراسم گفت: مسائل جنسی یک نیاز است و باید به آن پاسخ داده شود. خداوند متعال نیاز جنسی بشر را به خوبی می شناخته است و دین اسلام بهترین پاسخگویی را به این نیازها داده است.

وی افزود: موضوعی که در این فیلم به آن پرداختیم آن است که پاسخ به نیازهای جنسی باید به موقع باشد و اگر این اتفاق نیفتد آن زمان مسائل جنسی در جامعه پُررنگ می‎شود، موضوعی که یکی از مصاحبه شوندگان در این مستند نیز به آن اشاره کرد و در ارتباط با آن گفت که قرار نیست که نیازهای جنسی تا این حد در جامعه پررنگ شود ولی متاسفانه در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

عود سیمین خاطرنشان کرد: اگر به مسائل جنسی توجه نشود، سایر استعدادهای آدمی فرصت شکوفاشدن پیدا نمی‌کند و از همه حاضران در این جمع می‌خواهم که این مروج این تفکر در جامعه باشند که خدا و اسلام هیچ مشکلی با رفع نیازهای جنسی ندارد بلکه برای آن محدودیت‌هایی قرار داده که به نفع خود بشر است.

پس از این سخنان یکی از دانشجویان حاضر در جمع برای پرسیدن سوالی به روی سن آمد. وی با تقدیر از عوامل این مستند گفت: نقطه شروع این فیلم خیلی خوب بود ولی بعد از آن احساس می‌شد که روایتی برای پیش بردن اثر وجود نداشت. از سوی دیگر به نظر می‌آمد در این اثر پیش‌فرض‌هایی در ارتباط با روانشناسان وجود دارد که می‌خواهد بگوید روش‌های ارائه شده توسط آن‌ها اشتباه است.

poshte-sahne7

کلانتری کارگردان مستند در پاسخ به این سوال گفت: انتقاد شما در ارتباط با ضعف روایت این اثر از سوی برخی دیگر از دوستان نیز مطرح شده است ولی در ارتباط با این فیلم باید بگویم که صحبت‌های بسیاری پیرامون مسائل جنسی وجود دارد که ما نمی‌توانستیم در این مستند بیان کنیم.

وی افزود: در ضمن این اثر یک مستند ۴۵ دقیقه‌ای است و در این زمان کوتاه نمی‌توان همه مسائل را مطرح کرد و به آن‌ها پاسخ داد. البته ما سعی کردیم در این اثر از سیاه‌نمایی دوری کنیم ولی واقعیت آن است که وضعیت مسائل جنسی در کشور سیاه شده است.

کلانتری تاکید کرد: ما در ارتباط با این مسائل با بسیاری از مسئولین صحبت کردیم ولی آن‌ها نمی‌خواهند وجود این مشکلات را در جامعه قبول کنند و به نظرم این مشکل، تنها مربوط به یک بخش نیست بلکه این مشکل مربوط به کل کشور ماست.

پس از این صحبت‌ها یکی دیگر از حضار جلسه به نبود راهکار برای حل معضل جنسی در این مستند اشاره کرد که حسینی کارشناس مسائل جنسی که خود یکی از مجریان این اثر مستند نیز بود، در پاسخ اظهار کرد: این اثر زمان کوتاهی دارد و نمی‌توان همه ابعاد این موضوع را در آن بررسی کرد، ضمن اینکه از ابتدا که قصد ساختن این فیلم مستند را داشتیم، به هیچ عنوان به دنبال ارائه راهکار نبودیم و هدف ما بیشتر طرح مسئله برای جامعه بود.

poshte-sahne3

تورج کلانتری کارگردان مستند «پشت صحنه» در پایان این نشست بیان کرد: نگاه ما در ساخت این مستند آگاه سازی مردم بودند، البته در این زمینه با محدودیت‌هایی هم مواجه بودیم و از اینجا به بعد نقش جامعه دانشگاهی و دستگاه‌های دولتی برای ارائه راهکار برای این معضل جدی‌تر می‌شود.

مستند «پشت صحنه»، آخرین اثر دفتر مستند سازی نجوای زلال هنر با موضوع واکاوی بحران جنسی در ایران است که در آن به موضوعاتی همچون خود ارضایی، روابط جنسی در دوستی های قبل از ازدواج، عقد موقت، نگاههای متفاوت دو جنس به این دوستی ها، فیلم های پورنو و مطالب دیگری پرداخته می‌شود.

فعالین دانشگاهی می‌‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی http://poshtesahne.tv و یا از طریق شماره همراه ۰۹۳۸۴۴۶۰۳۴۴ ‌‌‌می‌توانند اقدام به ثبت نام اکران این اثر نمایند.

همچنین فروش پستی و دانلودی این مستند از طریق پایگاه رسمی این مستند http://poshtesahne.tv انجام می‌شود.

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>