سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ دی ۱۳۹۴ در ۱:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی آثار دومین روز اکران فیلم‌های جشنواره عمار / از «تنها میان طالبان» تا تیزر «دختر شینا»

taleban-shina

اکران آثار ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار از چهارشنبه نه دی ماه آغاز شده و به مدت هشت روز در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت و روابط عمومی جشنواره، به صورت روزانه اقدام به معرفی برخی از آثار اکران در سینما فلسطین می نماید.

به گزارش سوره سینما ، اکران آثار ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار از چهارشنبه نه دی ماه آغاز شده و به مدت هشت روز در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت و روابط عمومی جشنواره، به صورت روزانه اقدام به معرفی برخی از آثار اکران در سینما فلسطین می نماید.

گفتنی است برنامه‌های ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، همه روزه از ساعت ۱۳ آغاز می‎‌شود و تا ساعت ۲۲:۴۰ ادامه خواهد داشت و همه مردم و رسانه ها می‌توانند آثار جشنواره را در سالن های سه گانه سینما فلسطین تهران مشاهده کنند.

دومین بسته معرفی برخی از آثار روز اول اکران سینما فلسطین به شرح ذیل است:

مستند «تنها میان طالبان»؛ سالن یک – ساعت ۱۸/۳۰

مستند ۵۷ دقیقه‌ای «تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلام زاده، روایتی بی‌واسطه از حضور یک مستندساز ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان است.

محسن اسلام زاده، کارگردان این مستند، د‌لیل ساخت این اثر را پرسش‌‌های فراوانی عنوان می کند که ذهن او را به خود‌ مشغول کرد‌ه بود.وی می گوید بنا د‌اشته تا با عبور از کلیشه‌ای که رسانه‌ها از طالبان ساخته‌اند‌، حقیقت طالبان را از نزد‌یک و از زبان خود‌ آنها بیابد‌. حقیقتی که از نظر او هرگز توسط رسانه‌های جهان گفته نشد‌ه و نمی‌شود‌.

محسن‌ اسلام‌زاده تنها مستندسازی است که در ۱۰ سال گذشته توانسته است به طالبان نزدیک شود و به شکل مستقیم از آنها مستندی را بسازد. وی و در دوره های نخست، سوم، چهارم و پنجم جشنواره مردمی عمار با آثار «خیابان شهادت»، «اندیشه حیات»، «سفر به دیار پشتونها» و «اهل سنت ایران» توانست جوایز و عناوین زیادی را بدست آورد.

تیزر «دختر شینا»؛ سالن یک – ساعت ۱۹/۴۰

تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا، فیلمساز جوان جبهه فرهنگی انقلاب، در تلاش است که پیوندی بین کتاب و زندگی و سینما برقرار کرده و به تبلیغ و معرفی کتاب خواندنی «دختر شینا» بپردازد.

گفتنی است کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، تجربه‌ای نو و موفق در روایت‌های زنانه از جنگ و دفاع مقدس است که تاکنون بیش از یک‌صدهزار نسخه از آن به‌فروش رفته و از جمله آثار پرفروش‌ بازار کتاب بوده است.

همچنین این تیزر، به دلیل بیان قدرتمند و خلاقانه اثر در ترسیم فضای کتاب و ترغیب مخاطب به خوانش کتاب توانست جازه ویژه ششمین دوره جشنواره عمار در بخش تیزر کسب کند.

داستانی «آن روی سکه»؛ سالن یک- ۱۹/۵۰

فیلم داستانی «آن روی سکه» به کارگردانی امید آقایی جلیانی، درباره جوانی است که بر اثر اشتباه سکه ای را از دست می دهد. زمانی که برای پیدا کردن آن سکه اقدام می‌کند درگیر زندگی چند نیازمند می شود و در آخر سکه اش را به یکی از آنها می بخشد.

نماهنگ «شبیه افسانه‌ها»، سالن یک – ساعت ۲۱/۲۰

نماهنگ «شبیه افسانه‌ها»، که توانست لوح افتخار ششمین دوره جشنواره عمار در بخش نماهنگ را کسب کند، روند پیروزی انقلاب اسلامی و عملکرد بسیج در موقعیت های مختلف را روات می کند. رمحمدرضا رضائیان کارگردان این اثر، افــزون بــر خلــق تصاویــری جدیــد، از آرشــیو ســخنان امــام خمینــی(ره) و رهبــری نیــز در نماهنگ اســتفاده کــرده اســت.

مستند «ایستاده بر موج»؛ سالن یک – ساعت ۲۱/۴۰

مســتند «ایســتاده بر موج»، به کارگردانی مصطفی آتش مرد، روایت دفاع ابتکاری رزمندگان اســلام در دوران جنــگ، مقابــل ناوهــای جنگــی غــرب اســت کــه در طــول جنــگ تحمیلــی مســتقیم بــا ایــران وارد مبــارزه شــدند و دلاور مــردان ایرانــی تصمیــم گرفتند بــر خــلاف نبردهــای کلاســیک، تهاجــم به کشــتی های بــزرگ جنگی آمریکا را بــا اســتفاده از قایــق هــای کوچــک و تنــدرو انجــام دهنــد.

«ایســتاده بــر مــوج» ابتــدا بــه روایــت تجدیــد دیــدار رزمنــدگان عملیــات مقابلــه بــه مثــل، در مرکــز فرماندهی منطقه دوم نیــروی دریایی می پــردازد و ســپس از زبــان آنهــا، خاطراتــی از دوران جنــگ نقــل مــی شــود. در ایــن مســتند، تصاویــری از درگیــری میــان رزمنــدگان اســلام در خلیــج فــارس بــا نیروهــای مهاجــم بــه نمایــش در مــی آیــد. آتــش مــرد کارگردانی و ساخت بیش از ۳۰ اثر را در کارنامه دارد که از جمله آنها می توان به «راه»، «موگادیشــو»، «دویــدن در اتــاق بســته» اشاره کرد.

مستند «لیست سیاه»؛ سالن دو – ساعت ۱۶/۱۵

مستند «لیست سیاه» به کارگردانی مهدی حق‌وردی، می‌کوشد به بررسی جنگ رسانه‌ای غرب علیه ایران در آخرین بازی رایانه‌ای ضد ایرانی با عنوان «اسپلینترسل بلک لیست» بپردازد. در این مستند موضوعاتی چون ایران هراسی و سپاه هراسی، چگونگی تبلیغ پنهان رشته رزمی صهیونیستی «کراوماگا»، پهپادهای آمریکایی در ایران، انتساب‌های کذب تروریستی به سپاه قدس در سطح بین الملل و بسیاری از مصادیق پیدا و پنهان بازی لیست سیاه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مستند «چشم جنگ»؛ سالن دو- ساعت ۱۸/۰۵

مستند «چشم جنگ» به کارگردانی مشترک یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان، روایت برگزاری یک نمایشگاه عکس دفاع مقدس است، اما عکس‌ها مربوط به دوران دفاع مقدس نیست، بلکه یاد آور خاطرات آن دوران برای رزمندگانی است که در عکس ها حضور دارند. سیر داستانی مستند در ابتدا، مقدمات برگزاری نمایشگاه را نمایش می‌دهد که پس از آن مستند، به یک سال پیش فید بک می‌خورد تا به روایت عکس‌های نمایشگاه بپردازد…

انیمیشن «میزبان خورشید»؛ سالن دو – ساعت ۱۹/۴۵

انیمیشن «میزبان خورشید»؛ گوشه‌ای از زندگی یکی از شیعیان در زمان امام موسی کاظم و امام رضا علیهمالسلام است که به سفارش موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به مدت زمان ۳۰ دقیقه و در قالب سه بعدی تهیه شده و در حدود ۱۵ لوکیشن و ۳۳ کاراکتر در آن بکار رفته است.

پس از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ، برخی از شیعیان نیشابور دچار سردرگمی می شوند و یکی از بزرگان شهر به نام ابوجعفر را برای یافتن امام راهی مدینه می کنند. در بخشی از این انیمیشن نیز به ماجرای معروف بی بی شطیطه اشاره شده و داستان با ورود حضرت رضا علیه السلام به شهر نیشابور خاتمه می یابد. در این میان خط سیر داستانی نوجوانی بنام احمد است که ببیننده با او همراه می شود.

فیلم داستانی «پنجره»؛ سالن دو- ساعت ۲۰/۱۵

«پنجــره»، عنــوان فیلــم کوتاه داســتانی از کارگــردان جوان، علی زندیــه اســت، کــه در فیلــم خــود بــه دنبــال نمایــش فرهنــگ غلطــی اســت کــه ســال هاســت در کشــور رواج یافتــه و ســبب تنهایــی کــودکان خانــواده هــای مــا و پیــر شــدن جمعیــت کشــور شــده اســت. فیلــم داســتانی پنجــره روایتگــر زندگــی بچــه ای اســت، کــه تنهایی خــود در خانــه را بــا دوســت اینترنتــی کامــل مــی کند. فیلــم داســتانی «پنجــره» بــه گفتــه علــی زندیــه، کارگــردان اثــر، بــا لبیــک بــه رهنمــود رهبرمعظــم انقــلاب پیرامــون مســئله فرزنــد آوری ســاخته شــده است.

فیلم داستانی «بازار محبت ۴»؛ سالن سه – ساعت ۱۴/۲۵

فیلم داستانی «بازار محبت» که به کارگردانی هادی محمدی نسب در پنج قسمت کوتاه و با موضع سبک زندگی ساخته شده است. محمــدی نســب خودش دیر این باره می گوید: امــروزه در جامعــه اجنــاس تقلبــی در فروشــگاه هــا بــدون هیــچ وجدانــی بــه اســم اجنــاس اصلــی فروختــه مــی شــود و از ســوی دیگــر ســبک زندگــی، بــه زندگــی خصوصــی مــا محــدود نمــی شــود و بایــد آن را در جامعــه و در بــازار نیــز تعمیــم دهیــم تــا مشــکلات اجتماعــی بــه ســراغ بــازار نیایــد، از ایــن رو بــا مــروری بــر زندگــی چنــد تــن از معتمدیــن و بازاریــان قدیمــی، تولیــد فیلــم هــای کوتــاه«بــازار محبــت: در پنج قسمت شــد کــه بــا اســتقبال خــوب مســئولان صــدا و ســیما مواجــه شد و از رسانه ملی نیز پخش شد.

«بازار محبت ۴» روایت جوانی است که در فروشندگی لوازم خانگی، منش پدر را فراموش کرده است و با تلنگری به خود می آید …

مستند «موشیخ»؛ سالن سه- ساعت ۱۹/۴۵

این مستند یک اپیزود سه قسمتی است که در سه بعد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی به جامعه ارامنه پرداخته است. داوود جلیلی، کارگردان مستند «موشیخ» درباره ایده اولیه ساخت این مستند، می‌گوید: در بررسی هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که جامعه ارامنه در دفاع مقدس خدمات زیادی داشته اند و یکی از این افراد موثر، موشیخ زرگریان است که برای اولین بار به همراه عده ای از مکانیک های ارمنی و معروف، به جبهه اعزام می شوند و ایشان در جبهه تعمیراتی بر روی وسایل جنگی انجام می داد که قبلا بوسیله تعمیرکاران خارجی انجام می شد…

انیمیشن «خرید کالای داخلی، عهدی با خدا»؛ سالن سه- ساعت ۲۰/۰۵

انیمیشن «خریــد کالای داخلــی، عهــدی بــا خــدا» به کارگردانی مشترک سید حامد قاسمی و علی رهجو، بــا طــرح آمارهــای قابــل توجــه از میــزان واردات و قاچــاق و مصــرف کالاهــای خارجــی توســط مــردم، پیامدهــای ناگــوار ایــن مســئله برای کشــور را به مخاطب گوشــزد می کند.

مستند «فرمانده ۷۶»؛ سالن سه – ساعت ۲۱/۲۵

مستند «فرمانده ۷۶» به کارگردانی حمید شعبانی، صمغ آبادی، داستان زندگی کاری و خانوادگی یک رزمنده عملیاتی در نیروی دریایی ارتش است که فرماندهی ناو جماران را بر عهده دارد که آرمان‌ها، دغدغه‌ها ، مسئولیت‌ها و اهداف بلندی را که در ذیل راهبردهای فرمانده کل قوا در حوزه نیروی دریایی شکل گرفته است، روایت می‌کند.

مستند با ابهامی که موضوع اصلی فیلم است شروع می شود و در ادامه نیز سیر روایت داستان با طرح سوالات جزئی و پاسخگویی منطقی به آنها مقدمه ای برای طرح سوالات بعدی فراهم می شود که همه در جهت موضوع فیلم و پاسخ گویی به مسئله آن می باشد.

از این رو فیلم فرمانده بیش از آنکه یک مستند باشد صرفا یک گزارش است که وضعیت یک فرمانده عملیاتی ارتش را بیان می‌کند که در پی تحقق استراتژی های نیروی دریایی است.

انیمیشن «خلق پول از عدم»؛ سالن سه- ساعت ۲۲/۱۰

انیمیشن «خلــق پــول از عــدم» به کارگردانی مشترک سید حامد قاسمی و علی رهجو، با محوریت اقتصاد مقاومتی، بانک های امــروزی را بــه عنــوان جادوگرانــی معرفــی مــی کنـد کــه بــا جــادو دســت بــه خلــق پــول از هیــچ زده و بــا ایــن کار موجبــات رشــد بــی رویــه قیمــت هــا را فراهــم مــی کننــد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>