سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۴ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

ویدئوی لحظاتی از ۱۱ فیلم بخش«نگاه نو» جشنواره فجر را در سوره سینما ببینید

Fajr34_Negahe_No

۱۱ فیلم بخش نگاه نو در سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند تا در دهه‌ی فجر امسال شاهد تجربه‌ کارگردانانی باشیم که اولین فیلم سینمایی خود را ساخته‌اند.

به گزارش سوره سینما، در بین فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره فجر امسال بیش از هرچیز حضور عوامل حرفه‌ای سینما از بازیگر گرفته تا دست اندرکاران پشت دوربین در اولین تجربه‌های کارگردانان فیلم اولی به چشم می‌خورد.

در اینجا مرور کوتاهی بر این ۱۱ فیلم و معرفی برخی عوامل آن‌ها به همراه تیزر خواهیم داشت:

«ابد و یک روز»

«ابد و یک روز» یک حکم قضایی‌ است که مثل حبس ابد است با این فرق که غیر قابل عفو است. این توضیح پیمان معادی بازیگر فیلم «ابد و یک روز» است که در اولین فیلم سینمایی سعید روستایی بازی کرده است.

این فیلم را سعید ملکان تهیه‌ کرده است و نوید محمدزاده که هنوز فیلم «عصبانی‌ نیستم» را نتوانسته بر پرده سینماها ببینید و در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم «ناهید» حضور داشت، امسال در کنار پیمان معادی در «ابد و یک روز» بازی کرد است.

در کنار این دو بازیگر پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان‌بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی و اسماعیل گرجی هم بازی کرده‌اند.

[پخش کننده ویدئو]

«ایستاده در غبار»

«ایستاده در غبار» محصولی از سازمان فرهنگی هنر اوج است که به بخشی از زندگی احمد متوسلیان می‌پردازد.

محمد حسین مهدویان در اولین تجربه سینمایی خود هادی حجازی‌فر‌(کارگردان تئاتر) را برای ایفای نقش متوسلیان دعوت به همکاری کرد. در کنار حجازی‌فر هم امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی بازی می‌کنند.

این فیلم به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است« «احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند، اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد.»

[پخش کننده ویدئو]

«برادرم خسرو»

«برادرم خسرو» دومین فیلمی است که سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده در بخش نگاه نو جشنواره امسال دارد. این فیلم اولین تجربه سینمایی احسان بیگلری است.

ناصر هاشمی با این فیلم پس از سال‌ها در اثری سینمایی بازی کرده و در کنار او نیز بیتا فرهی، ساره بیات و شهاب حسینی ایفای نقش کرده‌اند.

البته شهاب حسینی به عنوان مدیر فرهنگی مجموعه شهر فرش، بانی سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی این مجموعه در ساخت «برادرم خسرو» بوده است. همچنین در برخی خبرها اعلام شده که این بازیگر سینما که در حال حاضر مشاور دبیر جشنواره نیز است، به همراه محمود مرویان و سعید ملکان از دیگر سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

بیگلری که تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را هم دارد در «برادرم خسرو» ماجرای دو برادر را روایت می‌کند که مجبور هستند مدتی با هم زندگی کنند.

[پخش کننده ویدئو]

«پل خواب»

اکتای براهنی پس از آنکه در چند سل گذشته سه فیلمنامه مختلف را برای کسب مجوز ارائه کرده بود، سرانجام درتوانست برای «پل خواب» از سازمان سینمایی مجوز بگیرد.

این فیلمساز جوان که بیشترین تجربه خود را در عرصه کارگردانی با ساخت فیلم‌های کوتاه کسب کرده است، سال گذشته «پل خواب» را با الهام از داستان «جنایت و مکافات» داستایوفسکی ساخت.

در این فیلم که از نگاه کارگردانش اثری در ژانر سینمای اجتماعی و قصه محور محسوب می‌شود، ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی، علیرضا ثانی فر و اکبر زنجانپور بازی کرده‌اند.

در خط داستانی این فیلم آمده است: «طبق یک قانون کلی، آدم‌ها، حتی گناهکاران، بیش از حد تصور ما ساده و ساده دل‌اند و ما خود نیز چنین‌ایم.»

«پل خواب» به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری ساخته شده است.

[پخش کننده ویدئو]

«جشن تولد»

عباس لاجوردی به عنوان کارگردانی که اولین فیلم سینمایی خود را ساخته است در «جشن تولد» سراغ روایت داستان یک خانواده سوری رفته که شب جشن تولد فرزندشان با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س) مصادف می‌شود و این اتفاق باعث فرار این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به سمت محل امنی می‌شود.

احمد کاوری، علی‌رام نورایی، نادی خوری،‌از بازیگران مطرح سینمای عرب و سوریه، امیه ملس، علی صطوف از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم عباس لاجوردی حضور دارند.

لاجوردی که پیش از این بیشتر در عرصه ساخت مستند فعال بوده است، «جشن تولد» را با مشاوره‌ی مهدی فیوضی ساخته است.

[پخش کننده ویدئو]

«خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم»

«خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم» که تاکنون داستان مشخصی ار آن منتشر نشده است، اولین تجربه سینمایی حمیدرضا قربانی است که به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و به عنوان محصولی از موسسه سینمای مهر ساخته شده است.

قربانی که پیش از این فیلم تلویزیونی «سه ماهی» را ساخته بود، در اولین فیلم سینمایی خود مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی وعلیرضا کمالی را برای بازی دعوت کرد.

همچنین علیرضا نیکدل، بهنازنادری، بهزاد داوری، جمشید صفری، مجید رحمتی، بابک جعفریه، سارا نجفی، علی‌ سخن‌گو و مانی رحمانی و مانیا علیجانی (بازیگران کودک) ایفای نقش می‌کنند.

قربانی در این فیلم از حضور برخی عوامل حرفه‌ای سینما نیز مانند هومن بهمنش و مهرداد میرکیانی توانسته بهره‌ ببرد.

[پخش کننده ویدئو]

«خماری»

«خماری» که ابتدا «از نفس افتاده» نام داشت، اولین تجربه کارگردانی سینمایی داریوش غذبانی است.

غذبانی تاکنون ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند را تجربه کرده و جوایزی نیز به دست آورده بود.

«خماری» فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی و یک ملودرام اجتماعی است که در آن داستان یک جوان علاقمند به موسیقی روایت می‌شود که قرار است یک روز عصر در سفارت اتریش امتحانی بدهد، اما صبح روز امتحان درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب می‌شود که موضوع امتحان خود را به کلی فراموش می کند.

«خماری» به تهیه کنندگی منیژه حکمت و با بازی مهرداد صدیقیان، لی‌لی فرهادپور، سوگل خلیلی و کاظم سیاحی ساخته شده است.

[پخش کننده ویدئو]

«گیتا»

«گیتا» از دیگر فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره سی‌و چهارم فیلم فجر است که مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی، نادر فلاح و رامین افشاری در آن بازی کرده‌اند.

این فیلم به گارگردانی مسعود مددی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ انصاری محصولی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که مجتبی راعی هم به عنوان مشاور کارکردان در آن همکاری داشته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «گیتا» مادر متین است و به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود…

[پخش کننده ویدئو]

«لاک قرمز»

یکی دیکر از فیلم‌های بخش نگاه نو فیلم «لاک قرمز» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی است که پیش از این فیلم‌های تلویزیونی «بچه‌های ابری»، «انگشتر» و «اوقات مشترک آن‌ها» را در کارنامه خود ثبت کرده است.

«لاک قرمز» به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی از مضمونی اجتماعی برخوردار است و در خلاصه‌ی آن آمده است؛ «دخترک تازه به انگشتانش لاک زده بود که روزگار صورتش را نقاشی کرد.

پانته‌آپناهی‌ها، بهنام تشکر، پردیس احمدیه و مسعود کرامتی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

[پخش کننده ویدئو]

«متولد ۶۵»

مجید توکلی دراولین تجربه سینمایی خود برای ساخت فیلم «متولد ۶۵» دو کارگردان شناخته شده را درکنار خود داشت؛ رضا میرکریمی به عنوان مشاور و محمد مهدی عسگرپور در مقام تهیه‌کننده.

این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و داستان دختر و پسر جوانی را روایت می‌کند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند!

احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی، هنگامه حمیدزاده از جمله بازیگران فیلم «متولد ۶۵» هستند.

مجید توکلی تاکنون فیلم تلویزیونی «زیگ زاگ»، فیلم‌های مستند «سلطان» و «سرو ساعی» و فیلم‌های کوتاه «دوئل»، «پیتوک» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

[پخش کننده ویدئو]

«من»

آخرین فیلمی که در بخش نگاه نو جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر پذیرفته شده است، با مشاوره عبدالرضا کاهانی ساخته شده و بازیگرانی همچون لیلا حاتمی،امیر جدیدی، بهنوش بختیاری،علی استادی، علی منصور، سعید عطاییان و مانی حقیقی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم که با تهیه کنندگی سعید سعدی و سعید خانی تولید شده است، اولین تجربه کارگردانی سهیل بیرقی است که خلاصه داستان عجیبی هم برای آن منتشر شده است: « ما رو نرقصون آذر!»

بیرقی تاکنون مدیر برنامه‌ریزی و دستیار کارگردان فیلم‌سازانی چون عبدالرضا کاهانی، واروژ کریم مسیحی،حسن فتحی،بهرام توکلی و… بوده است.

[پخش کننده ویدئو]

منبع متن‌ها: ایسنا


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>