سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۴ در ۱۰:۰۱ ق.ظ چاپ مطلب

گلایه‌های بازیگر قدیمی از وضعیت فعلی بازیگری / سینما بازیگری می‌خواهد که گیتار بزند، عاشق دختر شود و برقصد

hasan-joharchi

حسن جوهرچی گفت: سینمای ما بازیگرانی می‌خواهد که گیتار بزنند، عاشق دختر شوند و برقصند، که من بلد نیستم.

به گزارش سوره سینما، حسن جوهرچی بازیگری که نام و چهره‌اش برای مخاطب آشنا است. جوهرچی به دلیل شرایط فیزیکی و نوع چهره‌اش همیشه پیشنهاد هایی شبیه به هم برای بازی در برخی از آثار سینمایی را داشته است که اگر نگاهی به کارنامه‌اش بیاندازیم به خوبی در میابیم که وی تلاش زیادی انجام داده تا به ورطه تکرار نیفتد. وی به تازگی بازی در یک اثر دفاع مقدسی به نام «مردان آفتاب» را پشت سر گذاشته است و به همین بهانه با وی گفت‌وگویی انجام دادیم. اما قبل از هر چیز جالب است که این نکته را ذکر کنیم جوهرچی آنقدر به عنوان بازیگر در هنگام مصاحبه برای بازی در نقش های متفاوت اشتیاق نشان داد که شاید بر خلاف تصور بسیاری از ما بازی در آثار مهران مدیری را بسیار دوست دارد درست است که در گفت‌وگو به طور مستقیم این نکته را نگفت اما با اشتیاق اظهار کرد در صورت پیشنهاد از سوی مهران مدیری به صورت بسیار جدی به آن فکر خواهد کرد. در ارتباط با مواردی که به آن ها اشاره کردیم با وی گفت‌وگویی داشتیم که به شرح ذیل آمده است.

*«مردان آفتاب» در کردستان در شرایط سخت ساخته شد

حسن جوهرچی، در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش و همچنین بازی در فیلم سینمایی «مردان آفتاب» که یک اثر ارزشی و دفاع مقدسی است، گفت: در منطقه کردستان کار کردیم در منطقه اوراماتناس در روستای ژیوار. «مردان آفتاب» کار سختی بود و اصولاً کار جنگی کار سختی است وقتی در یک لوکیشنی هستید که طبیعت سر ناسازگاری دارد باید احتیاط کار کرد و مراقب بود که برنامه ریزی ها به هم نریزد. گاهی برف می آید و گاهی هوا به یکباره سرد می شود.من در این فیلم سینمایی نقش یک فرمانده ای را بازی می کنم که مسئول افراد تک تیر اندازهای ایرانی است که در سپاه فعالیت دارند. این افراد دائم توسط یک تک تیرانداز عراقی مورد تهدید هستند که در نهایت دو نفر از آن ها سعی می کنند تا این تک تیر انداز را از پای در آوردند.

وی در ادامه افزود: تا جایی که دو جوان تصمیم می‌گیرند که آن تک‌تیرانداز عراقی را از پای در آورند یکی از این نقش‌ها توسط حمیدرضا محمدی و دیگری توسط ساعد سهیلی بازی می‌شود که البته باید از همین جا اعلام کنم که واقعا درخشان در این کاراکترها حضور پیدا کرد. یکی از خوشحالی‌هایم که در این فیلم بازی کردم به این دلیل بود که بازیگر پیشکسوت سینما عنایت‌الله شفیعی در آن حضور داشتند و این دیدار و همبازی شدن در یک فیلم سینمایی برایم بسیار خوشایند بود.

*سعی کرده‌ام با پرداختن به جزییات بین نقش‌هایم تفاوت بگذارم

این بازیگر در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه با توجه به حضورتان در نقش‌های قابل توجهی که در عرصه دفاع مقدس بازی کردید، چگونه تلاش کردید تا در این اثر سینمایی که باز در نقش یک فرمانده برای چندمین بار قرار است در پرده سینما نقش‌آفرینی کنید تفاوت‌هایی را لحاظ کنید تا از تکرار و کلیشه شدن فاصله بگیرید، گفت: درست می‌گویید تا به امروز نقش‌های زیادی را بازی کرده‌ام که فرمانده بودن در فضای جبهه در آثاری که حضور داشته‌ام به تعداد دیده می‌شود. اما همواره سعی کرده‌ام با نکات خاصی میان تمام آنها تفاوت بگذارم.

وی در ادامه افزود: یکی از خصوصیات این کاراکتر این است که خیلی وارد فضای جنگ و برخوردهای فیزیکی نمی‌شود و بیشتر تلاش دارد با سعه صدر تجربیات خود را به جوان‌ترها منتقل کند مثلاً در جایی که ممکن است رزمندگان جوان با هیجان و یا از سر احساس و یا غرور زیادی وارد عمل شوند آنها را کنترل می‌کند. واقعاً تلاش کردم با تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشتم تفاوت‌های اساسی را به لحاظ درونی و بیرونی در این شخصیت به وجود بیاورم تا مخاطب آن را باور کند و جوهرچی دیگری را ببیند.

*کلیشه نشدن یک بازیگر ارتباط مستقیم با ریسک پذیری تهیه کننده دارد

بازیگر فیلم سینمایی «ضیافت» با اشاره به اینکه بسیاری از تهیه‌کننده‌ها این روزها در امر انتخاب بازیگر تصمیمات اساسی و جدی‌تر را می‌گیرند، گفت: این روزها تهیه‌کننده تأثیر بیشتری در انتخاب بازیگر دارد تا کارگردان و سال‌های سال است که زمانی که قرار است گروه بازیگری برای یک فیلم سینمایی انتخاب شود با همکاری تهیه‌کننده و کارگردان این اتفاق می‌افتد. تهیه‌کننده‌ای که اهل ریسک باشد بسیار کم است در صورتیکه برای بازیگری که بخواهد از کلیشه فرار کند جسارت و ریسک‌پذیری تهیه‌کننده در شرایطی که حق انتخاب دارد می‌تواند یک فرصت محسوب شود. کلیشه نشدن یک بازیگر ارتباط مستقیم با ریسک پذیری تهیه کننده دارد.

او همچنین اظهار داشت: در چند سال پیش که سریال «مشق عشق» را بازی کردم و بهرام بهرامیان و مجید اوجی به ترتیب کارگردان و تهیه‌کننده آن بودند هر دو جسارت به خرج دادند و مرا برای نقشی متفاوت انتخاب کردند که البته با هنرمندی دستان توانمند چهره‌پرداز ایران عبدالله اسکندری تغییرات اساسی نیز در ظاهرم به وجود آمد که مخاطب تا چند قسمت ابتدایی فکر نمی‌کرد که حسن جوهرچی در این اثر حضور دارد.

*دیگر فیلمنامه نویس‌ها سیاه و سفید نمی‌نویسند

وی گفت: یک اتفاق خوب در سینمای ما طی این  سال‌ها افتاده که برای بازیگران یک نقطه قوت محسوب می‌شود و آن هم این است که فیلمنامه‌نویس هنگام خلق کاراکتر آن را به سمت سیاهی تمام و یا سفیدی تمام پیش نمی‌برد و شخصیت‌هایی که شاهدشان هستیم از جنس مردم هستند و می‌توانیم آنها را باور کنیم.

*سینما بازیگری می‌خواهد که گیتار بزند، عاشق دختر شود و برقصد

جوهرچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در طی این سال‌ها در آثار کمدی حضور پیدا نکرده است تا توانمندی خود را به عنوان بازیگر در این بخش به نمایش بگذارد، گفت: متأسفانه سینمای ما بازیگرانی می‌خواهد که گیتار بزند، عاشق دختر جوان بشوند و هندی برقصند و با ویژگی‌هایی از این دست کمدی کار کنند من هیچکدام از این کارها را بلد نیستم اگر به کارنامه کاری من نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که مطلقاً کار کمدی انجام نداده‌ام.

این بازیگر گفت: دلیل کار نکردنم در عرصه کارهای کمدی این است که متأسفانه آن در مملکت من به شکل اشتباهی شکل گرفته است. شوخی‌های سخیفی برای خنداندن مخاطب انجام می‌شود که من آنها را نمی‌فهمم و مطلقا نمی‌توانم در مقابل دوربین که قرار است مخاطبین هر آنچه که در آنجا ضبط می‌شود را ببینند به سراغ کلام‌های سخی و نازل و با حرکاتی فیزیکی از این دست بروم تا تنها مخاطب بخندد. این رفتار کمدی نیست.

*کمدی در کشور ما به شکل سخیفش جا افتاده

بازیگر فیلم سینمایی «سلطان» اظهار داشت: اگر نگاهی به آثار کمدی بزرگ همچون دیکتاتور بزرگ نگاه کنیم متوجه می‌شوید که ۶۰ سال پیش برای خندان مردم نیز از رفتارهای سخی استفاده نمی‌کردند این نوع کمدی مورد علاقه من است آثار ودی آلن نیز می‌تواند مثال خوبی برای یک کمدی سرحال باشد. به هر حال به نظرم نگاه به کمدی در کشور ما کمی به شکل اشتباه و غلط جا افتاده است.

*مهران مدیری بهترین فرد عرصه کمدی است

جوهرچی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اگر پیشنهاد کمدی از سوی کمدین‌های شناخته شده این عرصه به شما شود، حاضر به بازی در آن هستید، گفت: بگذارید اینگونه پاسختان را بدهم به نظرم در زمینه کمدی مهران مدیری می‌تواند یکی از بهترین‌های این عرصه باشد که برایش به شدت احترام قائل هستم و واقعا کاری که در عرصه طنز و کمدی انجام می‌دهد بسیار درست و اصولی است.او افراد جدی را در موقعیت‌های خنده‌دار و کمدی قرار می‌دهد.

 *مهران مدیری پیشنهاد بدهد به شکل جدی فکر می‌کنم

وی در ادامه افزود: واقعا مهران مدیری را دوست دارم و همیشه کارهایش را دنبال کرده‌ام دوستی من و مهران مربوط به دیروز و امروز نیست و از زمانی که او در برنامه طنز «ساعت خوش» و من در سریال «در پناه تو» بازی می‌کردم با هم مراوده و دوستی داشتیم. از کنار مهران مدیری تهیه‌کنندگان و بازیگران بسیار زیادی به جامعه هنری معرفی شدند و او امروز هر آنچه که به لحاظ احترام و جایگاه در کارش دارد به دلیل این است که لیاقتش را داشته چرا که برایش زحمت کشیده است و اگر روزی مهران مدیری به من پیشنهاد بازی در یک کار کمدی را بدهد به صورت بسیار جدی و عمیق به آن فکر خواهم کرد چرا که به او و انتخاب‌هایش اعتقاد دارم و می‌دانم که شناخت خوبی از فضای کاری که انجام می‌دهد دارد.

جوهرچی در پایان خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به کارنامه کاری‌ام بیندازید به غیر از آثار کمدی درمی‌یابید که در ژانرهای مختلف بازی کرده‌ام و همچنین نقش‌های متفاوت زیادی را تجربه کرده‌ام و تمام این‌ها به دلیل فرار از کلیشه است.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>