سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۰:۵۲ ق.ظ چاپ مطلب

چرا سه گانه «جلیل سامان» نیمه تمام ماند؟

jalil-saman

سومین قسمت از سه‌گانه عاشقانه جلیل سامان در فضای انقلاب اسلامی در حالی از سوی رسانه ملی متوقف شده است که دو قسمت قبلی این مجموعه با عنوان «ارمغان تاریکی» و «پروانه» با استقبال بالایی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است.

به گزارش سوره سینما، جلیل سامان اولین قسمت از سه گانه تاریخی خود به نام «ارمغان تاریکی» را سال ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه سوم برد؛ بعد از آن هم دومین قسمت این سه گانه را با نام «پروانه» در سال ۱۳۹۲ به نمایش گذاشت که هر دو قسمت از این مجموعه مورد استقبال بالای مخاطبان رسانه ملی قرار گرفت.

اوایل امسال بود که جلیل سامان تصمیم گرفت سوم قسمت را هم با نام اولیه «وقتی که هیولا آمد» یا «پروین» را در  ۲۴ قسمت و به تهیه کنندگی سیداحمد کاشانچی و محمود رضایی را در راستای تکمیل سریال‌ عاشقانه خود در فضای انقلاب اسلامی بسازد.

پروژه‌ جدید جلیل سامان چهارم شهریور با تغییر نام به «نفس» به مرحله پیش تولید رسید و قرار بودبازیگرانی چون مسعود رایگان، هدایت هاشمی و محمود عزیزی، صالح میرزاآقایی، زهیر یاری و روزبه حصاری در آن به ایفای نقش بپردازند.

«نفس» جلیل سامان درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سرمی‌گذارد. سرانجام انتخابی دشوار سرنوشت وی را رقم می‌زند.

نکته قابل تامل درباره سریال «نفس» این است که بعد از مدت کوتاهی از انجام کارهای تولید سریال، ساخت «نفس» از سوی سازمان صدا و سیما متوقف شده است.

توقف سریال در حالی از سوی رسانه ملی صورت می گیرد که گویی جلیل سامان پیشتر این مهم را پیش بینی کرده بود، چرا که وی در بخشی از مطالب وبلاگش آورده است: «این روزها به من خیلی بد می گذره.. نفس کلید خورد و همونطور که پیش بینی می کردم بعد از دو هفته تعطیل شد.. به دلایلی که نمی تونم ذکر کنم… ممکنه بعد از عید دوباره راه بیفته اما با مجموعه مدیریتی جدید سازمان خیلی امیدوار نیستم..»

وی که از مصاحبه در خصوص علت توقف فیلمش خودداری می کند به رسانه شخصی خودش یعنی وبلاگ ساده اش پناه برده و با تلخ کامی می نویسد: « دارم مرور می‌کنم که مشکل از کجاست؟ منصفانه که قضاوت می‌کنم، متوجه می‌شوم که مشکل قطعا از خود من است که هنوز یاد نگرفته‌ام دوربین را روی سه پایه بگذارم و هرچه را که هست بگیرم. باید بشود آن طور که باب میلم است و این میل خودخواهانه یعنی اینکه تا دقایق آخر باید داستانم را اصلاح کنم؛ در و دیوار را به رنگ داستان درآورم؛ هنرپیشه‌ها لباس‌های متناسب با زمان، مکان و نقش بپوشند و اتومبیل‌ها و اشیای داخل صحنه همان‌هایی باشند که باید باشند. همین..»

جلیل سامان که نمی تواند عصبانیت خود را از توقف سریال پشت واژه ها پنهان کند در بخش دیگری آورده است: «جناب آقای رئیس! می فرمایید باید در این مدت محدود و با این بودجه مختصر، سریالم را بسازم؟ چشم! اما به خدا هرچه کردم نتوانستم خود را قانع کنم بیش از بیست و چهار ساعت از همکارانم توقع داشته باشم. واقعیت این است که فکر من هم مثل پروانه، تا مدتی را در پیله نگذراند قدرت پرواز نمی‌یابد. باید هر چیزی در زمان خودش به ثمر برسد. ما در خیابان و در میان مردم فیلم می‌سازیم و باید صبح بشود تا صاحبخانه از خواب بیدار شود و از او بخواهیم اتومبیلش را بردارد تا ما اتومبیل‌های قدیمی‌مان را جایگزین کنیم. ما مزاحم وقت و زندگی مردم هستیم. مردم دارند راه خودشان را می‌روند و ما باید جلوی رفت و آمدشان را بگیریم تا  «مردم فیلم» را جایگزینشان کنیم.»

سومین قسمت از عاشقانه انقلابی جلیل سامان در حالی به خاطر تصمیم مسئولان رسانه ملی به ثمر نرسیده است که اگر مسئولان صدا و سیما نگاه خریدارانه به این سریال داشته باشند، نه تنها در سر راه تولید «نفس» مانع تراشی نمی کنند، بلکه تمام امکانات را نیز در اختیار این کارگردان باسابقه قرار می دهند؛ چرا که با توجه به شرایط فعلی تولیدات ملی قطعا «نفس» جلیل سامان می توانست «نفس» رسانه ملی را تازه کند! با این حال گویی رسانه ملی با اینکه «ارمغان تاریکی» و «پروانه» این کارگردان توانست مخاطبان زیادی را جذب کند، ولی نگاه خریدارانه ای به «نفس» جلیل سامان ندارد.

منبع: نسیم


One thought on “چرا سه گانه «جلیل سامان» نیمه تمام ماند؟”

  1. اباذری می‌گه:

    واقعا باید مثل یک مرد پشت جلیل سامان ایستاد گرچه خودش کوهی است ولی وقتی سلسله جبال شد دیگر منافقین نمیتوانند عرض اندام کنند و برای منتخب ملت ایران نقشه بکشند با این سریالها باید منافقین را در مرصادی دیگر زمینگیر کنیم . من با دیدن این سریالها حیات بهشتی ها را به چشم می بینم .احسنت به شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>