سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۳۹۱ در ۸:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب
ماه رمضان و برنامه‌سازی/

کریمی: ماه رمضان فرصت جذب مخاطب برای تلویزیون است

کریمی: ماه رمضان فرصت جذب مخاطب برای تلویزیون است

کارگردان مجموعه «راه طولانی» با اشاره به اهمیت مجموعه‌های ماه رمضان، توجه به ساختار فیلمنامه را در انتقال مضامین معرفتی و معنوی به تماشاگر ضروری دانست.

کارگردان مجموعه «راه طولانی» با اشاره به اهمیت مجموعه‌های ماه رمضان، توجه به ساختار فیلمنامه را در انتقال مضامین معرفتی و معنوی به تماشاگر ضروری دانست.

رضا کریمی درباره ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مناسب ماه رمضان به خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی سوره سینما گفت: طبیعتا برای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مناسب با ماه رمضان که تأثیرگذاری معنوی را ملاک خود قرار داده‌اند و به سراغ مضامین معرفتی می روند فیلمنامه حرف اول را می زند.

کارگردان مجموعه «راه طولانی» گفت: این سریال‌ها بیننده فراوانی دارند و ماه رمضان نیز برای پخش یک سریال زمان بسیار مناسبی است و گروه سازنده می‌تواند مسیر خوبی را برای رسیدن به مطلوب خود طی کند.

وی افزود: اگر سریالی نتواند تأثیرگذار باشد فرصت را غنیمت نشمرده است. بساری از کارگردانان دوست دارند که سریالشان در ماه رمضان پخش شود. در واقع کارگردان با نهایت دقت در پرداخت و اجرای فیلمنامه می تواند مردم را در دنبال کردن قصه تشویق کند.

کارگردان فیلم «آدمکش» گفت: اینکه چقدر یک سریال بتواند تأثیرگذار باشد به سرمایه گذاری کارگردان در مرحله فیلمنامه نویسی بستگی دارد. آثاری را در سال‌های گذشته شاهد بودیم که توانستند به درجه خوبی از تأثیرگذاری برسند. مسلما چنین موفقیتی در گرو دقت در فیلمنامه نویسی است.

این کارگردان افزود: در سریال سازی برای ماه رمضان تجربه نشان داده است که توجه به مضامین متفاوت و پرداخت جزئیات و دقت در اجرا نتیجه خوبی را رقم می زند. صرف اینکه یک مضمون و ایده یا خط قصه خوب داشته باشیم نمی توانیم به یک اثر تأثیرگذار دست پیدا کنیم.

وی گفت: ایده باید در مرحله فیلمنامه پرداخت شود و در دل داستان جای بگیرد. وقتی می‌توانیم قصه خوبی داشته باشیم که روی پرداخت آن کار کرده باشیم. ایده خوب نگاه موشکافانه می‌خواهد. دقت در جزئیات و تأمل در هر مرحله از کار از چشم تماشاگر پنهان نمی‌شود.

کریمی ادامه داد: هیچ چیز از چشم تماشاگر پنهان نمی‌ماند. من در تجربه اخیرم سریال «راه طولانی» متوجه شدم که مخاطب به جزئیات سریال دقت می‌کند و همه چیز را با دقت نگاه می‌کند. مردم با دقت سریال‌ها را دنبال می کنند پس هر کم کاری یا هر تلاشی به چشم تماشاگر خواهد آمد.

وی گفت: توقع و سلیقه مردم از سریال‌های تلویزیون زیاد است. مخاطب سرهم بندی، تعجیل در پرداخت قصه، در انتخاب بازیگر، ضعف و قوت را حس می‌کند. توجه به این ویژگی‌ها احترام به مخاطب و به مضمون معرفتی فیلم است.

کارگردان فیلم «تب» گفت: اساسا برنامه‌سازی و سریال‌سازی با موضوعات مناسبتی از جمله برای ماه رمضان حرکت خوبی است. مردم در چنین ایامی که با دیگر ایام سال متفاوت است مشخصات ویژه‌ای دارند. حال و هوایشان متفاوت است.

کریمی ادامه داد: این حال و هوا و تفاوت می‌تواند دستمایه سخت سریال قرار بگیرد. ضمن اینکه برای کارگردانان نیز فرصت بسیار خوبی است تا طیف گسترده‌ای از مخاطبین کارش را ببینند. قطعا برای کارگردان چیزی بهتر از این نیست که مردم مخاطب کارش باشند و کارش را دنبال کنند.

وی گفت: دیده شدن از سمت مردم برای هنرمند لذت‌بخش است. ماه رمضان این فرصت را برای کارگردانان فراهم می‌کند. اما ذکر این نکته هم لازم است که سریال خوب ساختن در همه ایام سال باید فرصت و غنیمت تلقی شود. ما در مواقع دیگر همین مسئولیت را که کار خوب برای مخاطب انجام دهیم را بر عهده داریم.

رضا کریمی افزود: ویژگی مثبت ماه رمضان این است که کارگردان ابتدا به ساکن مخاطب را دارد و طیف زیادی از مردم تماشاگر کار او هستند اما اینکه چطور کارگردان بتواند تماشاگر را نگه دارد به حرفه‌ای بودن برمی‌گردد.