سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۱ ق.ظ چاپ مطلب

دست و پا زدن سازمان سینمایی در سال آخر/ حذف دری و لطیفی، چرخش نخبگان و «دیگر چه برای‌مان آورده‌ای مارکو»؟!

ayubi

اگرچه ایوبی ادعا کرده تغییر در شورای پروانه نمایش هیچ ارتباطی به جدیدترین ساخته عبدالرضا کاهانی ندارد، اما نگاهی به مواضع ماه‌های اخیر سازمان سینمایی نشان می‌دهد که این سازمان و رئیس آن بشدت تحت تاثیر یک جریان خاص در سینما هستند.

به گزارش سوره سینما، از چندی پیش اخباری غیررسمی مبنی بر کنار گذاشته شدن ضیاءالدین دری و محمدحسین لطیفی از شورای پروانه نمایش منتشر شد تا اینکه روز دوشنبه حجت‌الله ایوبی اعلام کرد برای چرخش نخبگان در شورای پروانه نمایش، اعضای این شورا دستخوش تغییر خواهند شد. این اتفاق البته افتاد و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد ۲ عضو موثر این شورا در سال آخر دولت برکنار شدند.  عدم تشکیل جلسات شورای پروانه نمایش در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی را پیرامون حذف سیدضیاءالدین دری و محمدحسین لطیفی ۲ عضو کارگردان این شورا به وجود آورده بود تا اینکه ایوبی با اعلام خبر انتصاب اعضای جدید به این گمانه‌ها رسمیت داد. ایوبی درباره تغییرات در شورای پروانه نمایش گفت: ما به دنبال چرخش نخبگان هستیم، به همین دلیل تغییرات در شورای پروانه نمایش فقط مربوط به یک یا ۲ نفر نیست و بیشتر اعضا تغییر می‌کنند.

چرخش نخبگان و حذف تلفنی دری

اگرچه همان‌طور که ایوبی گفته است، علاوه بر حذف دری و لطیفی، برخی تغییرات دیگر نیز در شورای پروانه نمایش روی داده است، اما این تغییرات به شکلی نیست که اعضای جدید، نمایندگی طیف‌های مختلف فکری در شورای پروانه نمایش را داشته باشند. در واقع یکی از ویژگی‌های شورای سابق پروانه نمایش حضور طیف‌های مختلف فکری در آن بود که این موضوع در شورای جدید رعایت نشده است. از طرفی به نظر می‌رسد این تغییر و تحول در سال آخر دولت با ادعای چرخش نخبگان، بیشتر پوششی برای اعمال رویکردهای شخصی رئیس سازمان سینمایی باشد. از این جهت می‌توان گفت مجموعه تغییرات در شورای پروانه نمایش، با توجه به حاشیه‌های اخیر، در جهت کنار گذاشتن دری و لطیفی به خاطر مواضع صریح اخیرشان درباره برخی فیلم‌ها بوده است. آنچه این گمانه را تقویت می‌کند، برکناری تلفنی ضیاءالدین دری است. براساس آنچه برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، حذف ضیاءالدین دری نه به صورت رسمی و با ارسال نامه قطع همکاری، بلکه به شکلی شفاهی و تلفنی صورت گرفته است.

چرخش نخبگان و ابقای غایب‌ها

ایوبی در توضیح بیشتر درباره دلیل تغییرات در شورای پروانه نمایش گفته است: «برخی اعضای شورا حضورشان کمرنگ و کم‌فروغ شده بود. من شورای پروانه نمایش را بسیار مهم می‌دانم و معتقدم جلسات باید با حضور همه اعضا برگزار شود». این اظهارنظر در حالی صورت می‌گیرد که اتفاقا برخی اعضای کم‌کار شورا که در جلسات حضور نمی‌یافته‌اند، مجددا در شورا ابقا شده‌اند.

چرخش نخبگان و آزادی بیان

اگرچه ایوبی ادعا کرده است که این تغییرات هیچ ارتباطی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی ندارد اما نگاهی به مواضع ماه‌های اخیر سازمان سینمایی نشان می‌دهد که این سازمان و رئیس آن بشدت تحت تاثیر یک جریان خاص در سینما هستند. ۳-۲ هفته پیش بود که پس از انتشار خبری در ارتباط با مخالفت شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد با اعطای مجوز پخش به فیلم سینمایی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»، برخی از رسانه‌ها با حمله به شورای پروانه نمایش درصدد فشار آوردن به این شورا برای صدور پروانه نمایش جدیدترین ساخته عبدالرضا کاهانی بودند. پس از آن بود که ضیاءالدین دری، از اعضای شورای پروانه نمایش در مصاحبه‌ای با «پایگاه خبری دیباچه» در انتقاداتی تند به فیلمساز و همچنین مدیریت سینمایی کشور گفت: «مطمئنم اگر شما فیلم جدید کاهانی را ببینید، می‌گویید که این فیلم نباید اکران شود!… مطمئن باشید «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در هیچ دولتی، مجوز نمایش نمی‌گرفت و حتما تعمدی در ساخت این فیلم آن هم به این شکل بوده است! در سینمای آمریکا فیلم‌ها درجه سنی دارند و به بهانه آموزش مسائل بهداشتی به بچه‌های در آستانه سن بلوغی موضوعاتی را نشان می‌دهند. در سینمای ایران هم این مسائل وجود دارد، اما شوخی با این مسائل و نشان دادن کاندوم در مدرسه و به سخره گرفتن این موضوعات کار درستی نیست!» در این میان البته شنیده شده است، اظهارات دری درباره اصغر فرهادی، بیشتر از صحبت‌هایش درباره فیلم کاهانی مورد انتقاد قرار گرفته است.  وی به سبک فیلمسازی اصغر فرهادی نیز انتقاداتی کرده و گفته است: «فیلم «فروشنده» در سلیقه من نیست و دوستش ندارم، هرچند مطمئنم با جو تبلیغاتی که برای فیلم راه افتاد، می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد فروش داشته باشد، اما اصول فیلمسازی فرهادی را دوست ندارم زیرا از مد افتاده است و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد!» این مصاحبه البته به واسطه فشارهای فراوان از سوی دری تکذیب شد و وی با صدور بیانیه‌ای عجیب مجبور به عذرخواهی از کاهانی و فرهادی شد. این همه فشار و محدودیت برای یک اظهارنظر در حالی از سوی مدیران دولت یازدهم اعمال می‌شود که به‌تازگی ادعای چرخش نخبگان نیز می‌کنند.

اعضای جدید شورا پس از چرخش نخبگان

به هر روی تغییرات جدید در شورای پروانه نمایش اعمال شده است و صبح دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از اعضای پیشین شورا، احکام جدید شورا را صادر کرد. طی این حکم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی(رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، رسول صدرعاملی(نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما)، محمدرضا جعفری‌جلوه(مدیر شبکه دوم سیما و معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام والمسلمین طه مرقاتی(استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی)، عماد افروغ(استاد دانشگاه)، شهاب اسفندیاری(استاد دانشگاه و رئیس دانشکده سینما و تئاتر)، مجید رضابالا(فیلمنامه‌نویس و کارشناس فرهنگی و سینمایی)، حسین کرمی(کارشناس فرهنگی و سینمایی و مدیر شبکه نمایش، نسیم و رئیس مرکز نمایشی سیما) و خانم فرشته طائر‌پور(تهیه‌کننده سینما) به عنوان اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شدند. به نظر می‌رسد تغییر و تحولاتی که در سال آخر و پس از تناقض‌های  فراوان در مدیریت سینمایی و ارشاد اتفاق می‌افتد، با توجه به حاشیه‌ها نمی‌تواند ربطی به چرخش نخبگان داشته باشد.

منبع: وطن امروز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>