سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۵ در ۴:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی داوران فیلم‌های مستند سینمای ایران جشنواره مقاومت

davaran-mostanad-moghavemat

داوران فیلم‌های مستند بخش مسابقه سینمای ایران چهاردهمین جشنواره مقاومت معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما ، روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر اسامی هیات داوران این بخش را به این ترتیب معرفی کرد: ابراهیم فیاض، حبیب احمدزاده، رضا برجی، محمدحسین جعفریان و مصطفی رزاق کریمی.

بر پایه این خبر، این هیات قرار است بهترین مستندهای این بخش را از میان ۵۵ اثر مستند راه‌یافته به بخش مسابقه انتخاب نماید.

در این خبر اطلاعات تکمیلی اعضای هیات داوران فیلم‌های مستند ایرانی به این شرح آمده است:

ابراهیم فیاض، متولد ۱۳۴۲ کازرون و عضو هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، امام صادق (ع) و باقر‌العلوم است. وی علاوه بر تحصیل در حوزه، دارای مدرک کارشناسی «پژوهشگری» از دانشگاه تهران، کارشناسی‌ارشد «مردم شناسی» از دانشگاه تهران و دکتری «فرهنگ و ارتباطات» از دانشگاه امام صادق (ع) است. کتاب‌های «سیاست، دین و فرهنگ»، «جامعه‌شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات»، «تعامل دین، فرهنگ و ارتباطات: نگاهی مردم‌شناختی»، «مهندسی فرهنگ عمومی»، «ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابر قدرتی ایران»، «تولید علم و علوم انسانی» و «مردم‌شناسی دینی توسعه در ایران: دین، فرهنگ و توسعه در ایران» از این استاد منتشر شده است. فیاض، در سه دوره اخیر داوری جشنواره عمار را برعهده داشته است.

حبیب احمدزاده، متولد ۱۳۴۳ در آبادان است. فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران و دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس است. این رمان نویس، مستندساز، فیلمنامه‌نویس و محقق از فعالان عرصه ادبیات و هنر پایداری بوده و تاکنون دو کتاب و چندین فیلمنامه در این زمینه نگاشته‌است. سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بخش مستند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای مستند بهترین مجسمه دنیا را از آن خود کرد. وی مستندهای آخرین تیر آرش، موج زنده و بهترین مجسمه دنیا را کارگردانی کرده است. احمدزاده سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بخش مستند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و … را از آن خود کرده است.

رضا برجی، متولد اسفند ۱۳۴۳همدان است. از نوزده سالگی عکاسی را در جبهه‌ها آغاز کرد و ابتدا برای واحد تبلیغاتی لشکر سیدالشهدا عکاسی می‌کرد. از اواخر سال ۱۳۶۵ به گروه «روایت فتح» پیوست. در فاو برای اولین بار شیمیایی شد و اکنون جانباز ۴۵ درصد است. آ او رکورددار حضور در ۱۴ جنگ بین المللی است. جنگ های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، هند و پاکستان، قره باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان، غزه و جنگهای خلیج فارس از جنگ هایی هستند که وی با قاب دوربین به ثبت آنها پرداخته است. عضویت در هیات داوران جشنواره های فیلم مستند و مسابقات عکاسی ایران و جهان، نگارش مقالاتی در زمینه فرهنگ، رسانه و سینما، نوشتن چند کتاب از جمله سه گزارش، تونل گیلاس، پدر- پسر- خون و … ساخت دوازده سریال تلویزیونی و ۴۴ فیلم مستند بلند وکوتاه، دریافت جایزه بهترین فیلم و کارگردانی در جشنواره سوم سیما برای سریال مدال های شکسته و اولین نشان ایثار به عنوان هنرمند جانباز، سر فصل های کارنامه حرفه ای اوست. از کارهای او، مستند بلند “سواحل اشک و زیتون” از جنگ ۳۳ روزه لبنان است که در هنگامه حمله ارتش اسراییل به جنوب لبنان ساخته شده است.

محمدحسین جعفریان ، (زاده ۱۳۴۶ در مشهد، کوی پنج تن طلاب) شاعر، مستندساز، روزنامه‌نگار و خبرنگار جنگی است که دودوره رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بوده‌است. بیشتر شهرت جعفریان ازشعرهای بلندونیزاز گزارش‌ها ومستندهایش در مورد جنگهای جهان (افغانستان-تاجیکستان-بوسنی-کوزوو-پاکستان وکشمیر-عراق-لبنان و…) بویژه ساخت مستند معروف «حماسه ناتمام» یاًشیردره پنجشیر” از زندگی احمدشاه مسعود است.

وی در سال۱۳۷۲در شمال شرق افغانستان مجروح و از یک پا فلج شد. جعفریان یکی از معدود خبرنگاران جهان است که با ملا محمد عمر رهبر طالبان دیدار داشته‌است. اوازکارشناسان خبره ایرانی درامورافغانستان است.

مصطفی رزاق کریمی ، متولد ۱۳۴۱ در تبریز، فارغ التحصیل رشته معماری، نویسنده و کارگردان است. وی فعالیت هنری خود را سال ۱۳۵۳ با ساخت فیلم های کوتاه و مستند آغاز کرد و یکی از برجسته ترین فعالیت هایش ساخت فیلم های آموزشی در رابطه با ایدز و به سفارش آموزش و پرورش اتریش بوده که جزو مواد درسی آن کشور شد.

رزاق کریمی داوری چندین جشنواره سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد. در سال ۱۳۷۰ با دعوت بنیاد سینمایی فارابی به ایران برگشت و به اتفاق مرتضی رزاق‌کریمی شرکت دگا فیلم را تاسیس نمود که برای تلویزیون جمهوری اسلامی و حوزه هنری و دیگر سازمان‌های دولتی و خصوصی فیلم‌های متعددی کارگردانی کرده است. فیلم تحسین شده خاطراتی برای تمام فصول، حس پنهان و یاد و یادگار از جمله آثاری است که نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

وی در طول سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ به صورت حرفه‌ای برای شبکه های تلویزیونی و مراکز فرهنگی کشورهای آلمانی زبان به عنوان کارگردان فعالیت داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>