فیلمبردار فیلم سینمایی «چ» تاکید کرد فیلمبرداری با قصد جلوهگری به کیفیت یک فیلم ضربه میزند.
سوره سینما- محمدکارت: یکی از ارکان اصلی که یک فیلم سینمایی را با دیگر آثار متمایز میکند قاببندی، رنگ و نورمناسب آن است. تصویرکه ابزاری برای ارائه مفاهیم در سینما است عنصری بسیار مهم در ایجاد جذابیت این هنر تاثیرگذار به شمار میرود. فیلمبرداری و کیفیت آن، اثری تعیین کننده در خلق لحظات و ایجاد کشش در یک فیلم سینمایی دارد. فیلمبردار با هنر خود ظرفی را فراهم میکند که مفاهیم اثر به عنوان مظروف به تماشاگر منتقل میشوند. خلق تصاویری که با توجه به محتوای کلی اثر طراحی شده باعث میشود تماشاگر درعین بردن لذت بصری به روایت فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری دقت بیشتری کند.
از بین فیلمبرداران سینمای ایران حسین جعفریان تاکنون با دقت نظرو توانایی خود فیلمهای «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه»، « درباره الی» و بسیاری از آثار سینمایی دیگر جایگاه خود را به عنوان سینماگری صاحب سبک تثبیت کرده، تصاویر او کاملا در خدمت محتوای فیلمها است و نامش در هر پروژه تضمینی برای کیفیت بصری آن اثر، با حسین جعفریان درباره فعالیتهایش در سال ۹۱ صحبت کردیم.
در جشنواره فیلم فجر امسال با چند فیلم حضور دارید؟
حسین جعفریان: نمایش فیلم سینمایی «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در جشنواره فیلم فجر وابسته به پایان مراحل فنی است. فیلمبرداری فیلم سینمایی «چ» به تازگی تمام شده و تدوین در مرحله راف کات اولیه است. با وسواسی که ابراهیم حاتمیکیا در کار دارد گمان نمیکنم مراحل فنی فیلم تا شروع جشنواره فجر انجام شود. تنها فیلم سینمایی «هیچ کجا،هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی آماده است که احتمالا اولین نمایش آن در جشنواره فجر امسال باشد
فیلمبرداری فیلم سینمایی «چ» با کارهای قبلیتان چه وجه تمایزی دارد؟
هر فیلم شرایط و مناسبات خاص خودش را میطلبد. سعی میکنم متناسب با محتوای اثر طراحی کلی را انجام دهم. این فیلم حال و هوای خاصی داشت. عمده صحنهها درشب، کوه و بیابان اتفاق میافتاد شرایط ویژهای به لحاظ نورپردازی میطلبید. عملا اغلب نورهای این صحنهها باید به صورت منبع نوری طبیعی یا غیربرقی طراحی میشد، از این جهت هم کار ما سختتر و هم جذاب و تازهتر بود.
همکاری با ابراهیم حاتمیکیا چطور بود؟
حاتمیکیا کارگردان توانمند و کارکشتهای است که مدیوم سینما را میشناسد. تجربه خوبی بود و هردو از این همکاری راضی بودیم.
واکنش مخاطبان در مورد فیلم سینمایی «چ» را چطور پیشبینی میکنید؟
فیلمهای حاتمیکیا همواره مخاطبان خود را داشتهاند. این فیلم با حساسیت ساخته شده و گمان میکنم بتواند هواداران این کارگردان را راضی کند.
نکته جالب در نحوه کاری شما گروه فیلمبرداری هستند که در اغلب آثار تغییر زیادی نمیکنند. درست است؟
طی سالهای اخیر با علیرضا برازنده و پیمان شایانفر کار کردهام که شروع کارشان با من بوده است. مدتی به عنوان دستیار و بعد نورپرداز و دستیار اول و در فیلم «روزرستاخیز» پیمان شایانفر به عنوان فیلمبردار همکاری کرد. هر دوی آنها میتوانند یک فیلم سینمایی را مدیریت کنند. از این بابت خوشحالم که دو فیلمبردار به سینمای ایران اضافه شدند.
فیلمبرداری خوب به عقیده شما چه موقع اتفاق میافتد؟
فیلمبرداری باید در خدمت موضوع و مضمون فیلم باشد. با قصد جلوهفروشی و به رخ کشیدن تصاویر کار کردن، کیفیت فیلمبرداری را کاهش میدهد. سینما یک کار گروهی است فیلمبردار نیز باید یکدست با دیگر عوامل باشد و به تنهایی خودنمایی نکند.






























میدان ولیعصر(عج)، خیابان شهیدان سازش، سازمان سینمایی سوره
۰۲۱۹۱۰۷۹۸۰۴
info@sourehcinema.ir