به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» گفت: بخش مهمی از صنعت سینما، چگونگی اکران و نحوه دیده شدن یک فیلم است؛ اما نمی توان گفت هر فیلم پرمخاطبی لزوما، با ارزش است و هر فیلم کم تماشاگر بدون ارزش.
وی در خصوص چشم انداز اکران سال آینده توضیح داد: به اعتقاد من ماندگاری یک فیلم را نمی توانیم با اعداد و ارقام محاسبه کنیم ، اما تعداد تماشاگران هر اثر هنری بیان کننده تاثیری است که آن هنر بر جامعه و اطرافش گذاشته است.
کاظمی با اشاره به اینکه بخشی از موفقیت یک فیلم به تعداد تماشاگران آن فیلم بستگی دارد ادامه داد: در ارزیابی موفقیت یک فیلم هرگز نمیتوان قانون صادر کرد و گفت هر فیلم پرمخاطبی لزوما با ارزش است و هر فیلم کم تماشاگر بدون ارزش. اما میتوان پربیننده بودن را یکی از ملاکهای فیلم ارزشمند دانست.
مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» به فیلم های سی و پنجمین جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: این فیلم ها آیینه اکران ۹۶ بود، اگرچه همه ظرفیت اکران سال بعد این تعداد فیلم نیست و تعدادی فیلم از قافله رقابت بازماندهاند که میتوانند به گیشه رونق بدهند، با این حال آنچه در جشنواره دیده شد دست کم برای ما که سینمادار هستیم و به حوزه اکران میاندیشیم امیدوار کننده نیست.
کاظمی روایت و قصهگویی را درسینمای ایران دچار مشکل دانست و گفت: هنوز ضرباهنگ فیلمها کند و کشدار است و مطالبات تماشاگر در فیلمها جایی ندارد. بعضی فیلمها برای جذب مخاطب، اخلاق را قربانی میکنند و به شوخیها، روابط و مناسباتی متوسل میشوند که مرسوم و پسندیده نیست. بعضی دیگر شعارهای کهنه و تکراری میدهند و کارکردهای سینما را نمیشناسند. تعدادی فیلم خالی از هر نوع جذابیت هستند و بعضی از روی فیلمهای موفق سالهای اخیر کپی شدهاند.
وی افزود: به اعتقاد من جای آثاری امیدبخش و قهرمان محور در سینمای ایران خالی است. آثاری که قدرت متقاعد کردن تماشاگر را داشته باشند، افکار جامعه را جهت دهی و مخاطب را برای مبارزه کردن در زندگی تشویق کنند «بیست و یک روز بعد». کاظمی همچنین گفت: فیلمهایی که هویت ما را به یادمان بیاورند «ماجرای نیمروز» و ثبتکننده واقعیت رنجها و شادیهای یک ملت باشند جای خالیشان حس می شود. سینمای ایران نسبت به بحرانهای خانوادگی بیتوجه یا کم توجه است. فیلمهای کمی مانند «زیر سقف دودی» و «تابستان داغ» با نگاهی متعادل به زن و مرد، جامعه را متوجه ضرورت حفظ نهاد خانواده میکنند.
وی سینمای سال ۹۶ را سینمایی پر ازبیم و امیدخطاب کرد و گفت: اگر بخواهیم رونق سینماها که در سال ۹۵ شاهد آن بودیم ادامه یابد و حیات سینماهای حوزه هنری تضمین شود باید به راهکارهایی بیندیشیم که میتوانند بخش دیده شدن و عرضه فیلمها را تقویت کنند. آثاری که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفتند برای جذب مخاطب رقابت تنگاتنگ و فشرده خواهند داشت و بخشی از کار یک مدیر سینما این است که در این فضا، به دنبال تمهیداتی باشد که معرفی فیلم بهتر و سریعتر اتفاق بیفتد تا رابطه مخاطب با سینما قطع نشود.
کاظمی گفت:اکران نوروز ۹۶ مانند اکران نوروزی هرسال، بیشترین بضاعت جذب مخاطب را به نمایش میگذارد و پس از آن و در طول سال، سینمادار باید به دنبال حفظ ثبات باشد. این شاید مهمترین وظیفه بسیاری از ما در اکران سال بعد است.






























میدان ولیعصر(عج)، خیابان شهیدان سازش، سازمان سینمایی سوره
۰۲۱۹۱۰۷۹۸۰۴
info@sourehcinema.ir