سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

رحیم مخدومی: موضوع مستند «داد» مسئله روز مردم است/ فیلمسازان باید دردهای جامعه را بیان کنند

rahim-makhdoomi1

رحیم مخدومی گفت: موضوع مستند «داد» بسیار خوب انتخاب شده و به روز و مبتلابه جامعه است اما موضوعاتی مثل مسائل مطرح شده شده در این فیلم معمولا در اولویت رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

رحیم مخدومی نویسنده ادبیات دفاع مقدس درگفتگو با سوره سینما پیرامون مستند «داد» که به برخوردهای قهری با اعتراضات صنفی می‌پردازد، گفت: پیام و موضوع مستند «داد» بسیار خوب انتخاب شده و به روز و مبتلابه جامعه است، آحاد مردم باید نسبت به موضوعات پیرامون خود که شامل حق و حقوق اطرافیان و شهروندان است، اطلاع داشته باشند.

وی افزود: جامعه وقتی به سوی غرب‌گرایی حرکت می کند انسان ها محدود به خود می‌شوند؛ بر این اساس جامعه ای که به این سبک زندگی ادامه می دهد برای آن خیلی عجیب نیست فردی به دلیل ضایع شدن حق خود دست و پا بزند و دیگران او را تماشا کنند.

نویسنده کتاب «جنگ پابرهنه‌» ادامه داد: در مورد ساختار این مستند، متأسفانه آن انتظاری که داشتیم محقق نشده است؛ یک فیلم اگر با زبان تفریح به خوبی آشنا باشد نباید ملال آور بوده و موضوع را کش دهد. در حقیقت مستند و فیلم باید در ایجاد کردن تعلیق و انتظار در مخاطبان موفق عمل کند.

مخدومی خاطرنشان کرد: در حقیقت تصاویر به کار رفته در مستند «داد» خیلی هرز رفته و به همین علت نیز فیلم نتوانسته توفیق لازم را در جلب نظر مخاطبان کسب کند؛ در حقیقت می توان گفت این مستند، آماتور ساخته شده است.

وی اضافه کرد: نقطه مثبت مستند «داد» این است که به سراغ دانشجویان که در جامعه از محبوبیت برخوردارند، می رود؛ زیرا جامعه به این قشر خصوص چاره اندیشی برای دردهای جامعه و مطالبه‌گری حق می دهد. شاید اگر به جای این قشر طیف های دیگری که خود ذی نفع بودند قرار داشتند نمی توانستند به اندازه دانشجویان اهمیت داشته باشند.

نویسنده «چه کسی ماشه را خواهد کشید» در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اینکه موضوعاتی مثل مسائل مطرح شده شده در مستند «داد» در اولویت رسانه‌ها نیست، یادآور شد: این مسئله، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد ولی یکی از این علت ها را می توان تنبلی رسانه ها دانست؛ در حقیقت زمانی جامعه به سمت و سوی تنبلی پیش می رود رسانه ها هم که یک ضلع این جامعه محسوب می شوند به این وضع دچار می شوند. البته به دلیل اینکه که رسانه ها در برابر چشم مردم قرار دارند این تنبلی بیشتر از موارد دیگر دیده می‌شود.

مخدومی متذکر شد: علت دیگر بی‌توجهی رسانه‌ها سیاست زدگی است. در واقع رسانه امروز به بلندگوی سیاستمداران تبدیل شده است؛ لااقل بخش عمده ای از رسانه های ما چنین نقشی را بازی می کنند. امروز به صراحت و با شفافیت، رسانه ملی کشور یعنی صدا و سیما به دلیل اینکه نبض بودجه‌اش در دست دولت است، مجبور به همسویی با امیال دولت می شود. بر این اساس دیگر از یک نشریه محلی که از یک فرماندار یا شهردار،کارت هدیه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی می گیرد، انتظاری نمی‌توانیم داشته باشیم.

نویسنده کتاب «من مدیر جلسه‌ام» تصریح کرد: وقتی  جدی ترین رسانه کشور که حکم دانشگاه عمومی را دارد و قرار است تا آحاد مردم جامعه را رشد و تعالی بدهد تحت تاثیر بازی بودجه ای دولت قرار می گیرد تکلیف روزنامه ها، مجلات و در کل، رسانه های ما که با این ماجرای بودجه روبرو هستند و با آن دست و پنجه‌نرم می‌کنند، روشن است.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش فضای دانشگاهی در طرح مسائل و مطالبه‌گری گفت: دانشگاه ها هم همانند رسانه ها هستند و خیلی نمی توان از آنها انتظار داشت دانشجویانی تربیت کند که بیایند و مستندهایی همانند مستند «داد» تولید کنند؛ به همین خاطر انتظار داریم تا خلاء آموزش عالی انقلابی و دانشجوی خودجوش و انقلابی را جریان های ارزشی و انقلابی پر کنند.

نویسنده کتاب «آنان که رفتند» به نقش دانشجویان در عدالتخواهی اشاره و متذکر شد: مستند «داد» نشان می دهد که دانشجو هم در عدالتخواهی سهم و نقشی دارد یا طیف زحمتکشی چون رانندگان که طبیعتا انتظاری از آنها نیست انسان های بیداری هستند در حالی که از آنها انتظار ایستادگی و مقاومت نداریم.

مخدومی آگاهی مردم نسبت به حقوق خود را مانع از بی تفاوتی صاحبان قدرت نسبت به مردم دانست و تصریح کرد: این درحالی است می بینیم این طیف رانندگان به تمامی اصول که شامل حق طلبی و عدالتخواهی است توجه دارند و به آن می پردازند؛ این موضوع پیام بسیار خوبی برای جامعه دارد که اگر همه مردم از حقوق خود آگاه باشند صاحبان قدرت به سادگی نمی توانند در برابر فریاد مظلوم بی تفاوت باشند و یا جای مظلوم و ظالم را عوض کنند.

این نویسنده در ادامه سخنانش درباره مستندسازی و تولید آثار هنری بیان کرد: کارگردانان و مستندسازان باید در آثار خود نسبت به رعایت انصاف اقدام کنند تا کارهای آنها دچار سیاه نمایی نشود؛ بر این اساس شیوه تربیتی جامعه و نوع برخورد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر رعایت انصاف تاکید دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که وقتی این نوع ادبیات از زبان هنر جاری شود بیشتر و بهتر در دل مخاطب جای باز می‌کند و معجزه خواهد کرد؛ حتی اگر در دنیای سیاست نیز به کار گرفته شود موجب می شود تا حقایق در زیر لایه هایی از بی انصافی و تندی پنهان نشود علاوه بر این، یک فیلمساز در انتخاب تصاویر و نوع قضاوت نیز باید خود را به لباس انصاف مزین کند.

مخدومی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مسئولان کشور به خصوص قضایی مخاطبان اصلی این مستند هستند، اظهار داشت: در حال حاضر فاصله قابل توجهی بین مردم و قوه قضائیه احساس می شود و از آنجایی که این قوه صاحب اهرم فشار و قدرت نسبت به جامعه بوده در برخی از مواقع، در آستانه عدول از مسیر حق است.

وی در همین زمینه افزود: ما در تمامی دستگاه ها زمینه انحراف و فساد داریم ولی قوه قضائیه در یک جامعه حکم نمک را نسبت به محصولات دارد و اگر خدای ناکرده این نمک سلامت خود را از دست بدهد این جامعه خیلی سریع در فساد غرق می شود. به همین علت هم، زمینه بروز و ظهور انحراف در این دستگاه به مراتب از سایر دستگاه ها بیشتر است.

وی خواستار ارائه سوژه های خوب از سوی فیلم سازان به جامعه شد و خاطرنشان کرد: فیلمسازان باید سوژه های خوبی را به جامعه ارائه بدهند و بتوانند گره ای از گره های زندگی مردم کشور را باز کنند؛ در حقیقت پیام این تلاش ها این است که باید گشت و دردهای جامعه خود را پیدا کرده و به دنبال درمان آنها باشیم.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس درباره کارشکنیهای صورت گرفته در جهت اکران این مستند بیان کرد: این ممانعتهایی که در مقابل اکران مستند «داد» از طرف برخی مسئولان انجام می‌شود به دلیل داستان و اتفاق هایی است که در این مستند به تصویر کشیده شده و حقایق را نشان می‌دهد.

گفتنی است علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «داد» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>