سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ دی ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
آهنگساز «پیشونی سفید۲» به «سوره سینما» گفت:

موسیقی راوی بخشی از داستان است/ بازیگران فیلم آوازه خوان شدند

saboohi

آهنگساز فیلم سینمایی «پیشونی سفید۲» معتقد است این اثر قدم بزرگی برای سینمای مهجور کودک برداشته و همچون آثار خارجی پُر پروداکشن، عظیم و هیجان‌انگیز است.

بهنام صبوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما درباره آهنگسازی فیلم سینمایی «پیشونی سفید۲» که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است، گفت: موزیکال بودن ویژگی خاص «پیشونی سفید» نسبت به دیگر فیلم‌هاست. چرا که موسیقی و ترانه‌های فیلم بخشی از ماجرای داستان را روایت می‌کنند به همین دلیل مسئولیت آهنگساز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجا که بخش‌هایی از داستان از طریق موسیقی روایت می‌شود و قسمت‌هایی هم با رقص و حرکات موزون همراه شده است هماهنگ کردن تمامی این بخش‌ها به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز به برنامه‌ریزی و دقت بسیاری داشت تا قسمت‌های آوازی و موسیقی خارج از داستان نرود.

این آهنگساز با اشاره به اینکه قسمت‌هایی از موسیقی و آواز این فیلم با صدای بازیگران آن ضبط شده است، اضافه کرد: دوستان بازیگر توانمندی خاصی در خوانندگی داشته و توانستند کمک شایانی به ساخت آواز با صدای خود کارکترها به فیلم داشته باشند.

صبوحی از به ‌کارگیری انواع و اقسام سبک‌های موسیقی به نسبت داستان در فیلم سینمای «پیشونی سفید۲» خبر داد و گفت: ایرانی، اسپانیالی، راک، رپ، کلاسیک، فانتزی و …. از جمله این موسیقی‌ها هستند، در واقع تنوعی از انواع فرم‌های موسیقی بسته به داستان و شرایط در این اثر به کار گرفته شده که به نظر جذابیت کار را بسیار بالا برده است.

آهنگساز فیلم سینمایی «چتری برای کارگردان» ادامه داد: موسیقی «پیشونی سفید ۲» می‌تواند با ذائقه خاص کودک و نوجوان امروز ارتباط برقرار کند چرا که بازخوردهایی گرفته شده از سری اول فیلم این مهم را تایید می‌کند. در زمان اکران «پیشونی سفید۱» هم انواع و اقسام بازی‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها با موسیقی‌های متنوع وجود داشت اما موسیقی و آواز این اثر موزیکال توانست به طرز بسیار خاصی با بچه‌ها ارتباط برقرار کند.

pishooni-sefid

وی در حالی که معتقد است ارائه خوراکی جذاب که ریشه در هویت‌های فرهنگی ایران دارد می‌تواند با ذائقه کودک و نوجوان و بزرگسال ایرانی ارتباط برقرار کند، گفت: از آنجا که پیشونی سفید چنین مسیری را طی کرده، به‌یقین می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

آهنگساز «پیشونی سفید ۱ و ۲» درباره وضعیت موسیقی سینمای کودک و اینکه کارگردان و تهیه‌کنندگان درکی از اهمیت این موضوع دارند یا خیر، توضیح داد: متاسفانه هنوز هم بسیاری افراد کار کودک را ساده و بی‌ارزش می‌پندارند در حالی که در کشورهای خارجی بیشترین هزینه‌ها برای آثار متعلق به کودکان و انواع و اقسام انیمیشن‌ها و بازی‌ها می‌شود.

صبوحی عنوان کرد: بیشترین خریداران آلبوم‌های موسیقی در دنیا افرادی در بازه سنی ۱۲ تا ۱۸ هستند به همین دلیل بیشترین تولیدات برای آن‌ها انجام می‌گیرد اما متاسفانه در ایران کمتر کسی به باور این مهم رسیده‌ است. به اعتقاد من «پیشونی سفید» قدم بزرگی برای سینمای مهجور کودک در ایران است چرا که همچون آثار خارجی پُر پروداکشن، عظیم و پرهیجان است.

وی تاکید کرد: کانون پرورش فکری زمانی سالانه نزدیک به ۱۰ فیلم کودک تولید می‌کرد اما امروز  متاسفانه هیچ کار مناسبی تولید نمی‌کند و بنیاد فارابی و جاهای دیگر به عنوان بانی تولید آثار مناسب برای کودکان نیز منفعل شده اند.

به اعتقاد صبوحی سینمای کودک به افراد خلاق با ایده‌های بکر و متخصص در حوزه کودک و نوجوان نیاز دارد اما هنرمندان و مسئولان اعتماد به نفس خود را در مقابل آثار خارجی باخته‌اند و قدرت رقابت را در خود نمی بینند ضمن آنکه عدم حمایت مسئولان نیز سبب افزایش این بی‌رغبتی در هنرمندان شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>