سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۷ در ۳:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری جشنواره فیلم عمار در پژوهشگاه رویان برگزار شد

neshast-ammar-1

دومین نشست خبری نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اهالی رسانه و مسئولان این جشنواره در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این نشست، دکتر عبدالحسین شاهوردی، مدیر پژوهشگاه رویان، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز پیشرفته علمی و درمانی به ذکر نکاتی درباره مرحوم سعید کاظمی آشتیانی به عنوان موسس رویان گفت: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، یکی از دستاوردهای علمی و مولود انقلاب است. یکی از دستاوردهای علمی مجموعه رویان است.

وی افزود: پژوهشگاه رویان بر اساس نیاز جامعه شکل گرفت. علم ناباروری، سلول‌های بنیادی و موضوعات بیوتکنولوژی از موضوعات روز دنیاست و به بسیاری از نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد. اگر در این زمینه کشور و محققان ما قدم برنداشته بودند و در این زمینه کار نکرده بودند امروز بسیار وابسته تر از گذشته بودیم.

شاهوردی خاطرنشان کرد: امیداورم آغاز جشنواره عمار با برگزاری نشست در رویان، تاثیر خوبی بر جامعه هنری و جامعه علمی کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست، وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار اظهار داشت: دو کتاب «داستان آینده» و «سلول‌های بهاری» در مورد پیشرفت‌های علمی در موسسه رویان آماده شده است.

وی با بیان اینکه در هالیوود، به غیر از مستند، فقط بیش از ۳۰۰ فیلم داستانی در تجلیل و روایت تلاش متخصصان و دانشمندان آمریکایی در حوزه پزشکی ساخته شده است، افزود:. جشنواره عمار یکی از مهمترین وظایف خود را این می داند که نشان بدهد در سینمای ایران چه فیلم‌هایی ساخته نمی شوند و چه خلاء هایی وجود دارند. انسان مفتخر و غرورش برانگیخته می شود که دانشمندان ایرانی با دغدغه مردمی و ملی توانسته‌اند به چنین سطحی از علم برسند.

جلیلی خاطرنشان کرد: این سوال را باید با همکاران خودمان در رسانه، هنر و سینما در میان بگذاریم که چرا هرچه پیشرفت های جمهوری اسلامی بیشتر می شود و هرچه ما در فناوری‌های «های تک» پیشرفت می‌کنیم، بازنمایی تصویر کشور در سینمای ایران مفلوک‌تر و ضعیف‌تر می شود. این تناظر معکوس واقعا باید مورد سوال قرار بگیرد. در همه دنیا یک بخش مهمی از سینما به انعکاس توانایی ها، زیبایی ها، پیشرفت ها اختصاص پیدا می کند.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار اضافه کرد: ده‌ها سال است که در آزمایشگاه‌های خود با گمنامی تلاش می کنیم و پیشرفت به دست آوردیم که از اینها مردم بهره مند می شوند.

وی در همین باره ادامه داد: آیا موسسه رویان اجازه دارد بپرسد که سهم صدها و هزاران پژوهشگر و متخصص ایرانی از سینمای ایران چیست؟ آیا مهندسان نانوتکنولوژی و هوافضای ما و صدا دانشمند و نوابغ و نخبگان علمی ایران اجازه دارند سهم ما از صدها فیلمی که هرسال ساخته می شود چیست؟

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار یادآور شد: وقت آن رسیده که به نخبگان خود، نوابغمان و دانشمندانمان، به متخصصانمان و به پژوهشگرانمان و به کسانی که با تمام وجود و با کمترین توقع در راه پیشرفت ایران اسلامی تلاش می‌کنند اجازه بدهیم که این سوال را با ما درمیان بگذارند و ما این خلاء را مورد توجه قرار بدهیم.

نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در این نشست خبری گفت: جشنواره عمار هرسال قوی تر شده و فیلمسازهای بهتری در آن به میدان آمدند. جشنواره ای که با تربیت فیلمسازی مخلوط است و از اهداف اصلی‌اش آموزش است.

وی افزود: گروه های قوی از فیلمسازانی که امروز در صحنه هستند، مهندسان سابق و فیلمسازان در حال حاضر که فرزندان عمار هستند و فیلمسازان جوانی که هر سال ویترین کارشان را در جشنواره می بینیم که دغدغه‌هایی در فیلم مستند و داستانی دارند، البته نقد جدی در موضوعاتی است که دولت و مجلس با آن درگیر است که باید بخش مستند به این عرصه بیاید.

تجلیل از خمینی آفریقا در جشنواره عمار

سپس جلیلی عنوان کرد: یکی از موارد تجلیل از جشنواره امسال تجلیل از شیخ زکزاکی به‌عنوان نماینده اسلام ناب خواهد بود. وی یک شهرک سینمایی و فیلم سینمایی در آفریقا ساخته است.او ملقب به امام خمینی آفریقا است. بیشتر بازیگران اصلی این فیلم اکنون به شهادت رسیده‌اند و از این جهت فیلمش را برای اولین رونمایی خواهیم کرد و به نمایش می‌گذاریم.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره پس از نمایش بخش‌هایی از مجموعه‌ پایتخت گفت: بخش دیگر تجلیل‌ها در اختتامیه به تجلیل از سیروس مقدم کارگردان پایتخت اختصاص دارد و در افتتاحیه هم از حامد زمانی به عنوان یکی از رویش‌های موسیقی تجلیل خواهیم کرد. بخش دیگر هم در بزرگداشت چهل سالگی انقلاب نگاه به آینده است.

وی در ادامه مراسم با اعتراض از صدا و سیما و عدم حمایت از کارهای محتوایی انقلاب و دادن تریبون به دیگران گفت: صداوسیمای ما همان است که از بهترین فیلم‌های انقلاب نظیر به وقت شام حمایت نکرد. صدا و سیما از ما توقع دارد که مستنداتمان را رایگان یا با نام تهیه‌کنندگی صدا و سیما ارائه کنیم اما این امکان ندارد. اگر سینمای ما فقط فرم است پس کل سینما را تخته کنیم چون همه سرگرمی است.

جلیلی گفت: جشنواره عمار می‌گوید یک سری محتواها بایکوت شده است اینطور که صدا و سیما می‌گوید ما هم نباید راجع به مدافعان حرم فیلم بسازیم. جشنواره عمار سانسور شکن است یک سانسور جدی الان در فضای ماست. ما امروز در حوزه سلول‌های بنیادین میان چند کشور برتر هستیم اما تا الان کوچکترین توجهی به این امر نداشته‌ایم. جشنواره عمار آمده تا این سوالات را در اختیار افکار عمومی بگذارد. من برایم واضح است که به‌زودی در سال‌های جدید جریان ایجاد فیلمسازان حزب اللهی ایجاد می‌شود. اگر بیخود و بی‌جهت بسازیم بهترین فیلم می‌شویم اما اگر قلاده‌های طلا بسازیم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

حضور ۲۱۳۲ اثر در نهمین جشنواره عمار

در بخش دیگری از مراسم، منفرد گفت: فراخوان نهمین جشنواره مردمی عمار از شهریورماه سال گذشته اعلام شد و از مجموع ۲۱۳۲ اثر، ۸۱۲ اثر مستند، ۳۴۹ اثر داستانی، ۱۴۶ برنامه تلویزیونی، ۱۶۴ پویانمایی، ۲۰۴ نماهنگ، ۲۵۱ فیلمنامه، ۴۵ مقاله و ۱۶۱ اثر در بخش فیلم ما به جشنواره ارسال شد.

وی افزود: برگزاری اکران‌های مرکزی از ۱۰ دی ماه در سینما فلسطین هر روز ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ خواهد بود. سانس ۱۰:۳۰ صبح برای کودک و نوجوان است. همچنین اکران‌های بعد از ظهر از ساعت ۱۳ در قالب شش سانس خواهد بود و مراسم اختتامیه هم ۲۰ دی ماه برگزار خواهد شد. یکی از بخش‌های امسال نیز فیلم‌های سفارشی است که در فراخوان اعلام شده است. امسال در این بخش استقبال خوبی داشتیم.

منفرد اظهارداشت: ۱۳۱ فراخوان از داخل و ۴۵ فراخوان از مردم خارج از کشور برای ایده‌پردازی و سوژه‌یابی و پرداخت جوایز مادی و معنوی داشتیم. مجموع جوایز نقدی فراخوان‌ها رقم ۶۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و جایزه فراخوان از دویست هزار تومان یا بیشتر داریم. یک سری جوایز هم غیر نقدی است که ارزش ریالی آن ۱۳۴ میلیون است. امیدواریم در دوره بعدی خود مردم جوایز را اهدا کنند و همین الان هم جوایز خیلی کمتر از جوایز اشلی نباشد.

فراخوان فیلمسازان جشنواره عمار برای فیلمسازان آماتور

محسن اردستانی از فیلمسازان برگزیده عمار نیز در این نشست گفت: به نظر من جشنواره عمار در موارد زیادی کمک به آماتورها می‌کند و به نمایندگی از دوستان فیلمسازم اعلام می‌کنم که اگر گروهی بخواهند برای پیش تولید تا پس تولید هر کار انقلابی فعالیت کنند حمایت می‌کنیم تا در عرصه انقلاب فعالیت داشته باشند.

جلیلی در بخش دیگر نشست از شروع کلاس‌های آموزشی فیلمسازی طالب‌زاده خبر داد و گفت: قبل‌تر دوره‌های آماتور برگزار شد و این دوره به تازگی برای فیلمسازان برپا می‌شود.

طالب‌زاده درباره این دوره کارگاهی گفت: اولین جلسه شنبه گذشته برگزار شد که این کارگاه برای کسانی است که فیلمساز هستند و کار کارگاهی برای بررسی آثار برجسته است و به مرور تکنیک خواهد پرداخت. یک گروه برای این کارگاه از اصفهان می‌آیند و یک گروه هم قرار است از یمن به ایران سفر کنند.

حمایت جشنواره عمار از رمان «زایو»

جلیلی در بخش دیگری از این نشست با معرفی کتاب رمان «زایو» گفت: باید در چهل سالگی انقلاب، رویایی ایرانی و رویای انقلابی با استفاده از قالب‌های گوناگون هنری در جامعه تبیین شود.

وی ادامه داد: نویسنده‌ جوانی رمانی به نام «زایو» منتشر کرده است. تجدید مکرر کتاب «زایو» نشان می‌دهد که جامعه تشنه این است که با یک نگاه امیدوار و سرافراز برای آینده طراحی کند و رویایی برای ایران آینده داشته باشد. این ژانر در چهل سالگی انقلاب آغاز بشود و رؤیای ایرانی، رؤیای انقلابی باید در جامعه ما با استفاده از قالب‌های گوناگون هنری به اصطلاح تبیین بشود که تأثیراتش را در واقعیت هم خواهد گذاشت.

جلیلی توضیح داد: نویسنده با قلمی زیبا و جذاب وارد این فضا شده و از خط شکنان این عرصه است. ما امسال در جشنواره عمار با کمک اکران کننده‌ها سعی خواهیم کرد این کتاب در نقاط مختلف کشور معرفی شود تا تعداد بیشتری از نسل جوان این کتاب را مطالعه کنند.

و باید این ژانر در چهل سالگی انقلاب آغاز بشود و رؤیای ایرانی، رؤیای انقلابی باید در جامعه ما با استفاده از قالب‌های گوناگون هنری به اصطلاح تبیین بشود که تأثیراتش را در واقعیت هم خواهد گذاشت.

مردمی بودن جشنواره عمار در عمل مشخص است

در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران، جلیلی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت نهادهای حاکمیتی در این جشنواره گفت: ما اگر می‌خواستیم جشنواره را با این تعریفی که امروز دارد با امکانات کاملاً به اصطلاح دولتی و بودجه‌های دولتی انجام بدهیم قطعاً به ثمر نمی‌رسید. ده‌ها میلیارد تومان شاید بودجه لازم بود که شما بتوانید شهرهای گوناگون کشور و روستاها، تا عمق روستاها فیلم اکران بکنید و این‌ها را با بخش مهمی از سینمای انقلاب اسلامی آشنا کنید. شما می‌بینید که مردم خودشان به صحنه می‌آیند. مردمی بودن به این معناست که با انگیزه‌های مردمی و به شکل داوطلبانه بخش مهمی از برنامه‌های جشنواره پیش می‌رود.

وی توضیح داد: مردمی بودن جشنواره عمار آن چیزی نیست که ما خیلی بخواهیم راجع به آن حرف بزنیم بلکه در عمل مشخص است که به چه معناست. چه در پرداختن به سوژه‌هایی که مردمی و مغفول است. ما حداقل امروز بیست و پنج درصد مردم ما در روستاها زندگی می‌کنند و این‌ها هیچ سهمی از رسانه ملی ندارند. تلاش داریم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشیم. وقتی که خود رسانه ملی این کار را نمی‌کند و در بسیاری از بخش‌هایش بخصوص بخش‌های داستانی تبدیل شده به تریبون یک قشر مرفه بی‌درد بی‌آرمان نوکیسه زیاده‌خواه اقلیت و باقی مردم بیرون ماندند از زاویه دید رسانه ملی، عمار تلاش می‌کند که صدا و سیمای جمهور مردم باشد. همین مثال‌هایی که زدند. تنوعی که در قاب جشنواره شما در قاب جشنواره عمار می‌بینید شاید در هیچ کجای دیگر نبینید که سوژه ها این همه متنوع است. عمار البته یک روزنه‌ای است برای اینکه این‌ها دیده بشوند. چون خودمان توان تولید همه این موارد را نداریم. ما فضایی ایجاد می‌کنیم که یک تصویر کاملتری، جامع‌تری، بی‌روتوش‌تری از فضای جامعه امروز ایران در آینه سینما منعکس بشود. یک نمونه دیگرش هم این جوایز مردمی است دیگر.

جشنواره عمار به دنبال راه سوم است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرادختن به مسائلی مثل گرانی در جشنواره عمار اظهار داشت: در عمار ما چشم‌مان را به زیبایی‌هایی که همین امروز در جامعه وجود دارد و این همه پیشرفت‌ها و این برخورداری‌های گوناگونی که در صنوف مختلف وجود دارد، نمی بندیم و از آن طرف هم چشم‌مان را نمی‌بندیم به بسیاری از آفت‌ها و آسیب‌ها. در سال‌های گذشته از شلاق خوردن کارگران در آق‌دره بهش پرداخته تا مدفون شدن معدن‌کاران در فیلم معدن یورت، این‌ها که ساخته مدرسه سینمایی عمار است. در عین اینکه معتقدیم که زیبایی ها و پیشرفت‌های ایران در سینمای ما خیلی کمتر از چیزی که است، بازتاب پیدا می‌کند. از آن طرف هم معتقدیم که باید یک جریان پیشروی خلاق جسور متعهد مردمی به آسیب‌ها هم بپردازد. کما اینکه در دوره‌های گوناگون جشنواره ما اصلاً از همان دوره‌های اول بخش نقد را به طور جدی دنبال کردیم.

جلیلی تصریح کرد: ما جشنواره مردمی فیلم عمار هستیم. حزب‌اللهی هستیم، به انقلاب اسلامی وفاداریم، پای نظام اسلامی ایستادیم و قاعدتاً کسی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که موضع ما در نقد موضع بی‌بی‌سی و من و تو آمدنیوز باشد. عمار کارش تبیین است و شبهات را بزداید و راه را نشان بدهد. دنبال راه سوم هستیم. یعنی نه نگاه خوش خیالانه بی‌خیال بی‌درد و نه از آن طرف نگاه سیاه‌نمای جنجال‌گر بی‌محتوا و بی‌آرمان. تلاش داریم که الگوی درست نقد با جدیت در سینمای ما شکل بگیرد، یک الگوی جامعی باید باشد.

طالب‌زاده هم اظهار کرد: به عنوان نمونه همه ما مخالف پولشویی هستیم اما طرحی مثل اف ای تی اف یک جوک روز است که با سلام و صلوات در مجلس تصویب می شود. این موارد را مستندسازان باید بپردازند و جراحی کنند.

جلیلی در پاسخ سوال دیگری درباره پخش آثار عمار از رسانه ملی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما با صدا و سیما داریم این است که می گویند فیلمتان را بدهید تا ما به طور رایگان پخش کنیم ولی بودجه را به فرد ضدانقلاب می دهند که در سال ۲ سریال برای تلویزیون بسازد. متاسفانه این وضعیت فاجعه بار در معاونت سیما وجود دارد. کلیپی درباره روز مادر ساخته بودیم که صدا و سیما به ما گفت برای پخش آن باید صدا و سیما را به عنوان تهیه کننده بزنید، در حالی که این سازمان هیچ نقشی در تولید آن کلیپ نداشت. این وضعیت در همه آثار ما وجود دارد.

جلیلی تشریح کرد: ما در دوره ریاست آقای ضرغامی بر صدا و سیما رسماً بایکوت بودیم تا اینکه از دوره ای صدا و سیما مجاب شد فعالیت های ما را پوشش بدهد. وقتی صدا و سیما اثری به تراز به وقت شام را فیلمی کمدی معرفی می کند، قطعا واکنش مناسبی نسبت به فیلمسازی که اثر اول و دومش است، ندارد. چه کسی می تواند انکار کند که «قلاده های طلا» فیلم خوبی به لحاظ ساختار نیست؟ آن زمان مجله فیلم حتی یک کلمه درباره این فیلم چیزی ننوشت. در همان سال مجله  فیلم «بی خود و بی جهت» را که یک فیلم تلویزیونی است، به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد بنابراین برخورد ایدئولوژیک با آثار می شود. همین ها عمار را به جشنواره ای محتوایی محکوم می کنند! بله ما جشنواره محتوایی هستیم.

پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در سینما سانسور می شود

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب توضیح داد: جشنواره سانسورشکن است، یک فضای سانسور بسیار جدی علیه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی و افتخارات این ملت وجود دارد صدها فیلم فقط در هالیوود راجع به پیشرفت‌های پزشکی ساخته شده است امروز ما در سلول‌های بنیادی جز سه چهار کشور اول جهان هستیم، از اکثر کشورهای اروپایی جلوتر هستیم ولی سینمای ایران در طول بیست سال گذشته که این پیشرفت‌ها اتفاق افتاده کوچک‌ترین اعتنایی به این افتخار بزرگ ملی نکرده است. جشنواره عمار امده که این سوالات را با فضای افکار عمومی در میان بگذارد. و آن چیزی که ما امروز داریم می‌بینیم رُشد است و برایم واضح است که به زودی در طول دو سه سال آینده، علیرغم همه سانسورها و بایکوتها جریان جدید فیلم‌سازان حرفه‌ای داستانی حزب‌اللهی ظهور خواهند کرد.

راه اندازی عماریار برای انتشار آثار جشنواره عمار

جلیلی در همین زمینه اضافه کرد: ما امکانات چند هزار میلیاردی صدا و سیما در اختیارمان نیست، ولی سایت عماریار را برای انتشار فیلمهای عمار ایجاد کردیم ما در عمار اعلام کردیم که فاز اول ما اجتماعی است، فاز دوم فاز اقتصادی است و گام به گام پیش می‌رویم، برای این‌ها برنامه داریم ولی گام‌هایمان در حد امکانات‌مان است. اما چطور می شود فیلمی که چند میلیون تومان هزینه ساخت آن شده به طور رایگان در اختیار دیگران قرار داد؟

طالب زاده دبیر جشنواره عمار نیز در سخنانی با اشاره فعالیت فیلمسازان جوان در عمار گفت: یک جریان نقد به دست بچه‌های حزب‌اللهی راه افتاده و ادامه هم خواهد داشت یعنی ما به اندازه کافی دشمن خارجی داریم، نفوذی داخلی هم داریم، اشکالات داخلی هم زیاد داریم، مثلاً پدیده آقازادگی، رِبا، این‌ها همه توی موضوعاتی است که بچه‌ها فیلم ساختند و باید هم بسازند. این را ما سعی کردیم در جشنواره عمار باز کنیم.

وی ادامه داد: ما بیشتر از نقد فیلم به نقد سینما احتیاج داریم. آیا باعث سرافکندگی نیست که ما حتی یک فیلم نداریم که بگوید انقلاب اسلامی چیست؟ ما حتی چیزی مثل نبرد الجزیره نداریم. اولیور استون وقتی گفت چرا انقلاب اسلامی را بازتاب ندادید کسانی که در فیلمسازی حتی کفش او هم محسوب نمی شوند به او می گویند درباره هنر حرف بزن نه سیاست.

جلیلی توضیح داد: قطعاً هر جشنواره‌ای صرفاً با فیلم‌هایی که در آن نمایش داده می‌شود شناخته نمی‌شود بلکه با فیلم‌هایی که در آن نمایش داده نمی‌شود هم شناخته می‌شود.

وی با اشاره به برخی مسائل موثر در فیلمسازی و دیده شدن آثار گفت: اگر می‌خواهیم از مرحوم کاظمی آشتیانی یا شهید مجید شهریاری حرف بزنیم که علم را در این کشور به عالی‌ترین قُله رساندند، هنری که می‌خواهد راوی این‌ها باشد باید خودش را به آن تراز بکشاند و ما معتقد هستیم یک چنین استعدادهایی هستند. جشنواره عمار این استعدادها را پیدا می‌کند و حتماً در این مسیر نقد منصفانه کمک خواهد کرد که این‌ها مرحله به مرحله به قُله نزدیک بشوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>