سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در هفتاد‌و‌هشتمین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

پژمان لشگری‌پور: اکران آنلاین مشکل زیر ساخت دارد/ علی سرآهنگ: در مورد روابط انسانی فیلم ساختم

Haft-78

هفتاد‌و‌هشتمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور پژمان لشگری‌پور، علی سرآهنگ، محمدرضا مقدسیان و پویا امین‌پوری روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتاد‌و‌هشتمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور پژمان لشگری‌پور، علی سرآهنگ، محمدرضا مقدسیان، پویا امین‌پوری، کارشناسان رسانه و منتقدین سینما روی آنتن رفت.

اکران آنلاین مشکل زیر ساخت دارد

در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور پژمان لشگری‌پور (تهیه کننده و کارشناس فرهنگی) برگزار شد درباره ظرفیت های مغفول حوزه برنامه ریزی اکران آنلاین مواردی مطرح شد.

پژمان لشگری‌پور دراین باره گفت: اکران آنلاین به صورت اورژانسی در سینمای ایران شکل گرفت و متاسفانه نگاه مدیران سینمایی ما همیشه اینگونه بوده و نگاه بلند مدتی وجود نداشته است. طبیعتا با توجه به گسترش و شیوع بیماری کرونا ما چندسال با آن مواجه هستیم. متاسفانه سینما ذاتا در مرحله تولید و توزیع شاخ به شاخ با کروناست. ما باید تطبیق بدهیم و طرح سوال کنیم برای رفع این وضعیت. ما با یک پارادوکس مواجه هستیم اکرانی نداریم و از طرفی بحث اشتغال بچه ها مطرح است که دوستان مجبورند اثر تولید کنند خصوصا برای طبقات پایین سینمایی. تعارض ذاتی بین کرونا و عرضه سینمایی  وجود دارد که خود یه سکته اقتصادی است.

نگاهی به فروش فیلم ها در این مدت در پرده سینما نشان دهنده این است که اکران های سوخت شده است. از طرفی دولت نمی‌تواند تا ابد یارانه و معادل فروش را پرداخت کند. پس ما مجبوریم به اکران آنلاین توجه کنیم.

Haft-78 (2)

سینمای آمریکا در همین دوران کرونا فیلم نولان را اکران می‌کند و فروش خوبی دارد. این تراکم تولید و این اکران نشدن، نشان دهنده صف طولانی اکران درزمان  آینده است.

ما یک سردرگمی فرهنگی هم در تولید آثار داریم. ما در شرایطی هستیم که جامعه به فیلم کمدی احتیاج داشت ولی تهیه کننده خطر نکرد. وقتی اکران آنلاین مطرح شد گفتیم چه خوب چه انفجاری رخ میدهد چون ما ۱۰۰۰ شهر داریم که سینما ندارد و این برای آن شهرها خوب بود اما دیدیم اتفاقی نیافتاد . ما بدون آماردهی و آنالیز در زمینه اکران نمی‌توانیم چراغ راه داشته باشیم.

چرا از این فرصت برای نمایش عادلانه درست فیلم ها در سراسر کشور استفاده نکردیم؟ من فکر کردم با اکران آنلاین مشکل حل می‌شود که نشد. قطعا در عدم موفقیت اکران آنلاین دلایلی وجود داشته است. شاید یکی از دلایل بحث اینترنت است و زیر ساخت سخت افزاری آن است که وجود داشته باشد و مهمتر از آن قاچاق است. دلایل متعددی دارد که ممکن است که حتی ممکن است رایت ویدیویی خود را از دست بدهند. این حلقه مفقوده اطلاعات دارد به ما ضربه می‌زند. به طور مثال به ما بگویند چه روزهایی و در چه استان هایی استقبال از اکران آنلاین بیشتر است. شاید نیاز باشد مثل سینما یک روز نیم بها شود.

علی سرآهنگ: در مورد روابط انسانی فیلم ساختم

میزگرد دوم برنامه «هفت» میزبان کارگردان فیلم سینمایی «کاکا» بود. علی سرآهنگ درباره مشکلات اکران کاکا گفت: ما هم دوست داشتیم مثل همه فیلم سازان ابتدا فیلم خود را در سینما اکران کنیم و سپس آن را به اکران آنلاین بسپاریم. در این مدت هم سعی کردیم قبل از ماجرای کرونا فیلم را اکران کنیم که این اتفاق رخ نداد. وقتی سه سال طول می کشد که بعد از رفع توقیف فیلم اکران شود دلایل مختلفی دارد. مثلا چون فیلم کمدی نیست و یا بازیگران ستاره ندارد اکران مناسبی به آن نمی دهند. هر چند ما بازیگران خوبی مانند حسین محجوب و مهران احمدی را داشتیم اما از نظر سینما دار و پخش کننده این بازیگران ستاره به حساب نمی آیند. قرار بود فیلم بهمن و اسفند اکران شود اما به دلایل کرونا این اتفاق به تعویق افتاد و هم اکنون به اکران رسید. این اکران ادامه پیدا خواهد کرد تا به اکران آنلاین برسیم.

فیلم ابتدا توقیف بود و ناچار به اصلاح شدیم. یک فیلمساز با هزار سختی و آرزو فیلم می سازد. وقتی یک فیلمساز در اولین فیلم خود با توقیف مواجه می شود ضربه بزرگی می خورد. در زمان اخذ پروانه ساخت ما هیچ اصلاحیه ای نداشتیم. مرکز گسترش هم حمایت کرد. ما به عین به عین فیلمنامه را ساختیم. حتی پایان تلخ آن را هم اصلاح کردیم. اما چه اتفاقی می افتد که در شورای پروانه نمایش به یکباره نظر اعضا عوض می شود و یا چه اعمال نظری می شود برای ما سوال است. فیلم هیچ ایراد آئین نامه ای ندارد. فیلم گوشزد می‌کند که باید حواسمان به زندگی خودمان باشد. اما برخی فکر می کنند فیلم حقوق زنان را زیر سوال می برده است.

Haft-78 (3)

من هنوز بابت توقیف فیلم ناراحتم. من وقتی فیلم را به یک روحانی نشان دادم او عنوان کرد که این دینی تریم فیلمی است که تا کنون دیده است. من در فیلم سیاه نمایی نکرده ام. من در مورد روابط انسانی فیلم ساختم که بسیار سخت است. فیلم با سختی ساخته می شود و وقتی در مرحله اکران فیلم اینگونه متوقف می شود نظم خیلی از چیزها به هم می خورد. من هنوز اط سینما نا امید نشده ام و شب ها هم خواب سینما را می بینم و امیدوارم به زودی فیلم دومم را بسازم.

پویا امین پوری: سعی کردم در فیلم لحن ژانر را حفط کنم

برنامه هفت در سومین میزگرد خود به سراغ فیلم کوتاه «نفر سوم» به کارگردانی پویا امین پوری رفت. محمدرضا مقدسیان درباره فیلم «نفر سوم» گفت: سینمای ایران از فقر تنوع ژانر و گونه بسیار ضربه خورده است. فیلم «نفر سوم» از این دو نگاه فیلم خوبی است. هم ژانر جدیدی است و هم به اندازه است. یک جنس از سینما که باعث علاقه خیلی ها به سنما شد ژانر جنایی معمایی است که استاد آن هیچکاک است. این طعم در سینمای ایران مدت هاست که گم شده است. این اتفاق در فیلم کوتاه نفر سوم اتفاق افتاده است. در این گونه سینما جغرافیا و ساعتی که فیلم اتفاق می افتد مهم است. شب بودن و جنگل و فضای گیلان اولین اقدام صحیح فیلم است. انتخاب بازیگر ها هم به این اتفاق کمک می کند و فیلم می تواند قصه بگوید.

Haft-78 (5)

پویا امین پوری ادامه داد: من اولین تعهد خودم را به خود فیلم انجام می دهم. من سعی کردم در فیلم لحن ژانر را حفط کنم. من عاشق اینگونه سینما هستم و فکر می کنم می شود روی آن می شود کار کرد. با آزمون و خطا کردن می شود این کار را انجام داد.

خوشحالم که آنچه که سعی کردم بگویم را متوجه شدید. این بزرگترین موفقیت برای فیلمساز است که بتواند حرف خود را منتقل کند. حتی اگر مخاطب این حرف را ارزش نداند. یه جاهایی مجبوریم به فیلمساز ارفاق کنیم. من هم موافقم در جاهایی فیلم حفره دارد و ممکن است با واقعیت مطابقت نداشته باشد اما ناچاریم که از آن بگذریم.

گفتنی است میز نقد برنامه «هفت» با حضور مسعود فراستی ، جواد طوسی و ناصر هاشم زاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» و «بی حسی موضعی» پرداخت.

Haft-78 (9)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>