سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

امبر هرد؛ دیو یا دلبر؟!

Amber-Heard1

دادگاه پرحاشیه جانی دپ و امبر هرد باعث بحث‌های فراوانی در فضای مجازی و خصوصاً در ارتباط با شخصیت امبر هرد شده است. بد نیست ببینیم در این دادگاه چه اتفاقاتی رخ‌داده است.

سوره سینما – بالاخره نوبت به امبر هرد رسید تا نسخه خویش را از ماجراهای میان جانی دپ و او را به گوش همگان در دادگاه برساند. شهادت هرد، پر بازدیدترین موضوع چند روز اخیر در پلتفرم یوتیوب بوده است.

امبر هرد تا قبل از بازی‌کردن در «آکوامن» چهره کمتر شناخته شده‌ای برای مردم بود؛ اما او با نقش‌آفرینی مثال زدنی‌اش در دادگاه، تعدادی از کاربران، وی را شایسته بازی‌کردن در قسمت دوم «دختر گمشده» (GONE GIRL) خواندند. «دختر گمشده» داستانی زنی در ظاهر مظلوم را بازگو می‌کرد که مردم باور داشتند شوهرش وی را به قتل رسانده اما با پدیدارشدن در انظار عمومی، او نقش زنی که توسط شوهرش مورد آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار می‌گرفته را بازی کرد. اگرچه او در واقعیت شیطانی قسی القلب بود.

کارشناسان خبره متعددی رفتارهای امبر هرد در طول دادگاه و شهادت دادنش را زیر ذره‌بین گرفته‌اند؛ زبان بدن امبر هرد حقایق جدیدی از این پرونده را بر ملا کرد که در ادامه به آنان خواهیم پرداخت. نیمه اول دادگاه شامل شهود جانی دپ و شهادت خودش بود؛ در طول این بخش، هرجایی که یکی از شهود حقیقتی تلخ از کاراکتر امبر هرد را برملا می‌کرد، هرد با زبان بدنش به این شهادت‌ها واکنش نشان می‌داد. وقتی نوبت به راتنبورن وکیل امبر هرد رسید تا جانی دپ را سؤال و جواب کند، اتفاقات جالبی افتاد. وکیل هرد با سؤالاتی می‌کرد که آبروی جانی دپ را برده و او را شخصی «غیرانسانی» جلوه دهد. این اقدام که به نوعی شکنجه شاهد است، سبب مسرت امبر هرد شد. هرد با زبان بدنش نشان می‌داد که از شکنجه شدن جانی دپ لذت می‌برد.

شانن کری دکتر روانشناسی که جانی دپ برای شهادت دادن درباره کاراکتر امبر هرد به دادگاه آورده بود، به هیئت منصفه گفت که امبر هرد به اختلال شخصیت مرزی borderline personality disorder مبتلا است. این افراد مسائل را بزرگ‌تر از آن چیزی که است جلوه می‌کنند، تقصیرات را بر گردن دیگران می‌اندازند، مشکلات شخصی‌شان را نادیده می‌گیرند و طوری وانمود می‌کنند که هیچ مشکلی ندارند، این افراد بسیار خود بزرگ بین بوده و دیگران را با متر و معیاری که خود برای ارزش اخلاقی تعریف کرده‌اند؛ می‌سنجند. این افراد عموماً قادر به کنترل احساسات و رفتارشان نیستند و این رفتارها با ترس از رها شدن، شدت می‌گیرد.

اگر این دسته فکر کنند که شریک زندگی‌شان می‌خواهد آنان را ترک کند، به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا جلوی این مسئله را بگیرند؛ حتی ممکن است که به خود یا طرف مقابلشان آسیب جسمانی نیز برسانند.

دکتر کری در ادامه افزود: خانم هرد به Histrionic Personality Disorder نیز مبتلا است. این افراد می‌خواهند که همیشه کانون توجه باشند؛ اگر کانون توجه نباشند، آنان داستان‌هایی خلق می‌کنند و خود را قربانی جلوه می‌دهند.

هنگامی که از دکتر پرسیده شد که آیا امبر هرد به تروما مبتلا است؟ او پاسخ داد خیر. او در ادامه گفت که خانم هرد علائم تراما را غلو می‌کرده چون به اختلال شخصیت نمایشی Histrionic Personality Disorder مبتلا است. تراما شامل بیست علائم است. یک فرد لازم نیست که مبتلا به همه باشد؛ خانم هرد در ملاقاتی با یک دکتر روان‌شناس گفته بود که ۱۹ مورد از این علائم را دارد. این میزان را حتی بدترین مریض‌ها هم ندارند (حتی نظامیانی که شاید منفجر شدن همسنگرشان بوده‌اند). وقتی دوباره شواهد را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدم که خانم هرد سه ورد از تروما را دارد. همه افراد به این سه مورد مبتلا هستند. مشکل بی‌خوابی و اضطراب و … این مسائل یعنی زندگی.

وقتی نوبت به شهادت امبر هرد رسید، بیشتر این کاراکترها شخصیتی را به‌صورت نمایان دیدیم. اگر تا پیش از این احترامی برای قدرت بازیگری امبر هرد قائل نبودید، شهادت او شایسته نه‌تنها اسکار بهترین بازیگر زن است، بلکه نقش‌آفرینی او می‌تواند جایزه بهترین فیلم را نیز به ارمغان بیاورد.

هرد چند روز پیش تیم روابط‌عمومی خود را اخراج کرد. او نگران بازتاب بسیار منفی چهره‌اش در میان مردم بود که به سرعت تیم بسیار قدرتمندتری را به کار گرفت. همذات‌پنداری رسانه‌های لیبرالی از دستاوردهای این تیم جدید بوده. هرد می‌دانست که دادخواست عمومی برای حذف کاراکترش از «آکوامن ۲» شاید به عمل نرسد، ولی نفرت چند میلیون نفر قطعاً در بلندمدت به ضررش تمام می‌شود.

هرد در طول شهادت، با زرنگی تمام می‌دانست که چه موقعی باید زیرچشمی حواسش به عکاس سالن دادگاه باشد تا او بتواند بهترین عکس را بگیرد. اما نکاتی که نمی‌دانست شاید مورد توجه کاربران اینترنتی قرار بگیرد، موشکافی تک تک کلماتی بود که به زبان آورد. حرف‌های هرد خیلی شبیه به دیالوگ‌های فیلم‌ها است و حتی مانند بازیگرها نقشش را اجرا می‌کرد. به طور مثال او از آهنگ THIS IS ME مصراعی معروف را قرض کرد تا از موضعش دفاع کند. این آهنگ اشاره به کسانی که مورد آزار و اذیت جنسی و جسمی قرار گرفته‌اند، دارد و در فیلم «بزرگ‌ترین شومن» (THE GREATEST SHOWMAN) استفاده شد. این اثر لایه‌های نه چندان پنهانی فرهنگ «مظلوم‌نمایی» را داشت. نمونه دیگر اینکه گویا جانی دپ دست امبر هرد را گرفته و به سبک آدم بدهای آثار اکشن دهه هشتاد گفته: می دونی چند پوند فشار لازمه تا دست یک زن را شکاند؟

نحوه لباس پوشیدن امبر هرد نیز شایان‌ذکر است؛ لباسی که او در جلسه آخر پوشیده بود بیشتر شبیه به زنان آمیش (AMISH) بود. این زنان در خانواده‌های بسیار مذهبی و با شوهرهای بسیار سخت‌گیر زندگی می‌کنند که امبر هرد با ذکاوتی مثال‌زدنی می‌خواست چهره خود را به این زنان تشبیه کند. جالب اینجاست که به غیر از جلسه آخر، هرد در اکثر مواقع لباس‌های مردانه می‌پوشید تا جانی دپ را درگیر جنگ روانی بکند و ابهتش را به رخ او بکشد. طی شهادت یکی از شهود، امبر هرد می‌خواست که رئیس خانه باشد و جانی دپ را به غلام خود تبدیل کند.

Amber-Heard2

البته نمی‌توان گفت که تمام حرف‌های امبر هرد دروغ بوده، جانی دپ می‌خواست که امبر هرد را به یک زن مطیع تبدیل کند. گویا او نمی‌خواست که امبر هرد در فیلم‌هایی که صحنه‌های مستهجن دارد بازی کند؛ گویا او نمی‌خواست که امبر هرد البسه اغواگرانه بپوشد. باید دید واکنش مردم نسبت به این درخواست‌های جانی دپ چیست؟! جانی دپ حتی دوستان نزدیک امبر هرد را رایگان در پنت هاوس‌هایش ساکن کرده بود که بلکه او «زنی مطیع» شود. اما در این میان امبر هرد نیز نمک‌های فراوانی روی زخم جانی دپ می‌پاشیده؛ او با بیش از حد صمیمی شدن با عده‌ای از مردان و زنان درصدد برانگیخته کردن حس حسادت دپ بوده که طبق شهادت امبر هرد، یکی از ادله اصلی دعواها میان این دو بوده است. هرد اشاره داشت که جانی دپ او را به کرات به خیانت متهم می‌کرده است.

بد نیست یکی از نکات پرحاشیه دادگاه را هم بدانید. در آمریکا به صورت سنتی بعد از طلاق اموال زوجین نصف می‌شود. به همین خاطر چیزی با عنوان قرارداد پیش از ازدواج وجود دارد. این قرارداد اختیاری، عموماً در شرایطی مابین یک زوج به امضا می‌رسد که سطح مالی طرفین چندان برابر نباشد. در نتیجه برای آنکه در صورت طلاق احتمالی‌شان اموال طرف ثروتمندتر نصف نشود اقدام به امضای چنین معاهده‌ای می‌کنند. امبر هرد در یکی از بخش‌های مهم شهادت خود گفت که پدرش عاشق جانی دپ بوده؛ او با پدرش رفیق بوده و کادوهای گران‌قیمت به او می‌داده. علی‌رغم کرامات جانی دپ، امبر هرد راضی به امضاکردن قرارداد پیش از ازدواج نمی‌شد. شایعه شده بود که حتی آنجلینا جولی به دپ توصیه کرده بود که حتماً این امضا را از امبر هرد بگیرد. اما امبر هرد طوری در دادگاه وانمود کرد که انگار این جانی دپ بوده که تمایلی به نوشتن قرارداد نداشته است. ماجرای دعوای استرالیا نیز بر سر قرارداد پس از ازدواج شروع شد. امبر هرد، جانی دپ را متهم به جنایاتی در استرالیا کرد که اگر واقعی بود، حبس بدون بخشش چندساله دارد. در نمونه‌ای دیگر، امبر هرد جانی را محکوم کرد که آقای بازیگر برای پیدا کردن کوکائین، حتی او را وارسی بدنی کرد وقتی پیدا نکرد، سیلی به وی زده است. امبر هرد در طول این دادگاه هیولایی قوی هیکلی از جانی دپ ساخته است. انگار او نمی‌داند مردم هیکل دپ را می‌بینند و نمی‌فهمند که قطر بازوی جانی دپ حتی از زنان تکواندوکار منهای ۵۰ کیلوگرم هم باریک‌تر است. هرد توصیفاتی از زور بازوی دپ می‌کند که ممکن است حتی مردان آهنین قادر به انجام آنها نباشند!

با توجه به طرفداری یک‌طرفه مردم از جانی دپ، معلوم نیست که حکم دادگاه چه باشد. دیگر گمانه‌زنی و شایعه نیست، مردم بیرون دادگاه برای ماشین جانی دپ هورا می‌کشند و امبر هرد را هو می‌کنند. اما اگر حتی جانی دپ در دادگاه پیروز شود، راه او به هالیوود هموار نیست. در طرف مقابل اگر امبر هرد ببازد، او احتمالاً چند سالی از آمریکا رفته و در اروپا فیلم بازی می‌کند و پس از مدتی که آب‌ها از آسیاب افتاد به هالیوود باز خواهد گشت و لیبرال‌ها با آغوش باز از او استقبال خواهند کرد. اما اگر جانی دپ ببازد، سرنوشت او معلوم نیست.

تیم جانی دپ در بیانیه‌ای گفت: همان‌طوری که در شروع دفاعیه گفتیم، خانم هرد بهترین نقش‌آفرینی عمرش را ارائه کرد. اگرچه شرح ماوقع خانم هرد شاخ و برگ‌های زیادی پیدا کرده است، اما حرف‌های آقای دپ در شش سال اخیر تغییری نکرده است. وقتی نوبت سؤال پرسیدن تیم وکالت آقای دپ برسد، حفره‌های داستان خانم هرد بر همگان نمایان می‌شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>