سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مرداد ۱۴۰۲ در ۱:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب

ماجرای اعتصابات سراسری هالیوود چیست؟

Sag-Aftra

گاردین در مطلبی ماجرای اعتصابات سراسری هالیوود را به زبان ساده شرح داده است.

سوره سینما – در حال سپری کردن تابستانی داغ و کلافه‌کننده در صف‌های اعتصابات در لس آنجلس هستیم، جایی که نویسندگان و سینما و تلویزیون بیش از دو ماه است که در حال اعتصاب بوده، و در این میان هیچ توافقی در دیدرس نیست.

اما آن سوی ساختمان نتفلیکس در بلوار سانست در یکی از پنجشنبه‌های گذشته، آن‌ها نهایتاً خبری را که می‌خواستند شنیدند. یک نفر فریاد زد «انجمن بازیگران سینما نیز قرار است اعتصاب کنند»، و نویسندگان اعتصاب‌کننده همه با بانگ خوشنودی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

انجمن بازیگران سینما-فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا موسوم به «سگ-افترا» (SAG-AFTRA) اعلام کرده بود که ۱۶۰ هزار عضو آن به ۱۱۵۰۰ نویسنده اعتصاب‌کننده در بیرون از ساختمان‌های دیزنی، برادران وارنر و دیگر استودیوهای بزرگ خواهند پیوست.

اما این نتفلیکس و دیگر اخلالگران صنعت استریم مانند آمازون و اپل هستند که در بطن این اختلافات روزافزون قرار داشته و هم‌اکنون صنعت فیلم را به این بن‌بست بالقوه رسانده‌اند.

نویسندگان و بازیگران می‌گویند که تغییرات فناورانه صنعت، آن‌ها را بر آن داشته تا با جدیت در رابطه با اصلاح قراردادهای‌شان مذاکره کنند. به گفته آن‌ها، رسانه استریم منجر به افت قابل‌توجه درآمدشان شده است.

ظهور فناوری‌های جدید هوش مصنوعی عامل مضاعفی بر نگرانی‌های آن‌هاست.

فلیشیا دی، بازیگری که برای دو دهه مشغول فعالیت در این صنعت است اظهار داشت: «حقیقتاً شما دیگر نمی‌توانید با این مبالغ زندگی خود را بچرخانید.»

او می‌گوید، در حال حاضر بابت نقش‌هایی که در سریال‌های تلویزیون در سال ۲۰۰۴ بازی کرده مبالغ بیشتری دریافت می‌کند، تا آن‌هایی که اخیراً درِشان فعالیت داشته.

او گفت: «افراد روز به روز کار دشوارتری برای تأمین زندگی خود و تداوم در این صنعت دارند.»

بگفته دی، از آنجایی که پرداختی‌ها برای نقش‌های فردی کاهش یافته، بازیگران برای پرداخت اجاره خانه خود باید دو برابر کار کنند، اگرچه هنرآزمایی و به دست آوردن آن نقش‌ها به هیچ وجه آسان‌تر نشده است.

بگفته او، چند سال پیش، چهار تا پنج نقش مهمان در برنامه‌های تلویزیونی کافی می‌بود تا بازیگر از پس مخارج یک سال خود بربیاید. اما حالا باید دو برابر سابق تلاش کند تا همان میزان آورده داشته باشد: «این فشاری مداوم و بسیار ناامیدکننده است.»

نویسندگان هالیوود استدلال مشابهی را مطرح کرده، و به قراردادهای نویسندگی تلویزیونی اشاره داشتند که کوتاه‌تر و بی‌ثبات‌تر شده، و به عقیده‌شان آن‌ها را به کارمندان موقت تبدیل کرده است.

رئیس انجمن بازیگران سینما، فِرَن دِرشر، به صراحت اعلام کرد که بازیگران کلافه و خشمگین هستند، و به مدیران استودیوها اعلام داشت: «شما در سمت اشتباه تاریخ نشسته‌اید.»

ستاره فیلم پرستار کودک (سیتکام دهه ۹۰ آمریکا درباره خانواده‌ای ثروتمند که به کمک آدمی صادق و رک اهل کویینز نجات پیدا می‌کنند)، فرن دِرِشر با نقد مدیران استودیوها، به عنوان قهرمان هم‌صنفی‌های خود مورد ستایش قرار گرفته است.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، اتحادیه بازیگران را مسئول شکست مذاکرات دانست و گفت، که آن‌ها به بازیگران «پرداختی‌های بی‌سابقه و افزایش پاداش‌ها» را پیشنهاد کرده‌اند، که امتناع این اتحادیه منتج به آسیب اقتصادی بزرگی خواهد شد. مدیرعامل دیزنی، باب ایگر، در مصاحبه با سی‌اِن‌بی‌سی در رابطه با نویسندگان و بازیگران اشاره داشت: «سطح انتظاری که آن‌ها دارند واقع‌بینانه نیست» «و رفتار آن‌ها چالش‌هایی که این بیزینس با آن مواجه است را دوچندان کرده، و صادقانه بگویم بسیار مخرب است»

چندین تحلیلگر صنعت این نکته را مطرح کردند که جریان انتقال به فضای استریم، وضعیت مالی متزلزلی را برای هالیوود به بار آورده است. پیش از اعتصابات، کیم مسترز از هالیوود ریپورتر اظهار داشت که: «استودیوها در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران هستند.» «رسانه استریم و پخش آنلاین حقیقتاً به آن‌ها آسیب زده است. به جز نتفلیکس و آن هم با حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری، باقی آن‌ها نمی‌دانند چگونه از این فضا درآمدزایی داشته باشند.» اما در طی هفته‌های گذشته منابع ناشناسی از عوامل استودیوها فاش کردند که برنامه‌شان برای اعتصابات نویسندگان، به تعویق انداختن مذاکرات تا پاییز است؛ درست زمانی که نویسندگان پولی نخواهند داشت و در خطر از دست دادن خانه‌ها و آپارتمان‌های خود قرار می‌گیرند، به همین دلیل نویسندگان و دست‌اندرکاران پشت صحنه، همدلی چندانی با استودیوها ندارند.

بر اساس گزارشات، بسته دستمزدی باب ایگر در دیزنی ۲۷ میلیون دلار (۲۱ میلیون پوند) برای یک سال می‌باشد. همچنین همتای پیشین او باب چاپک، دستمزدی ۲۰ میلیون دلاری برای یک سال دریافت کرده است.

درشر این امر را رد نکرد که این اعتصاب دوگانه طولانی‌مدت توسط بازیگران و نویسندگان هالیوود به چالش‌های اقتصادی برای آن‌ها و بسیاری از لس آنجلسی‌های تحت تاثیر این قضیه، منتج خواهد شد. «ما عمیقاً بابت این که مجبور بودیم این تصمیم را بگیریم ناراحت هستیم، اما می‌توانیم به آنچه که این اعضاء لیاقتش را دارند دست پیدا کنیم.» او گفت: «ما مجبور بودیم این کار را بکنیم.»

چه کسی دارد اعتصاب می‌کند؟

انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان رادیو و تلویزیون (که در سال ۲۰۱۲ با ادغام انجمن بازیگران و فدراسیون هنرمندان شکل گرفت) پس از شکست مذاکرات با اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون (ای‌ام‌پی‌تی‌پی) برای این اعتصابات فراخوان داد. سگ-افترا دارای ۱۶۰ هزار عضو است که بازیگران سینما و تلویزیون، بازیگران بازی‌های ویدئویی، مجریان رادیو، مدل‌ها و اینفلوئنسرهای یوتیوب را شامل می‌شود.

بازیگران اصلی حامی این اعتصابات چه کسانی هستند؟

مریل استریپ، جنیفر لارنس، شارلیز ترون، واکین فینیکس، جیمی لی کرتیس، اولیویا وایلد و اوان مک‌گرگور دو هفته قبل از این اتفاقات نامه‌ای را امضاء کرده که تمایل آن‌ها را نسبت به اعتصاب محرز می‌کرد. همچنین در ادامه جورج کلونی حمایت خود را از این اعتصابات اعلام کرد و عنوان داشت: «تغییرات برای بقای صنعت ما الزامی بود.» جان کیوزک و مارک رافلو نیز با حضور در اعتصابات حمایت خود را نشان دادند.

سگ-افترا (SAG-AFTRA) به دنبال چیست؟

یکی از وظایف اصلی اتحادیه مذاکره با استودیوها بر سر موارد مورد بحث است: آخرین توافق‌نامه مهم در ژوئیه ۲۰۲۰ امضاء شد. آن توافق‌نامه در ۳۰ ژوئن به پایان رسید، و بنابراین مذاکرات از سر گرفته شد. یکی از موضوعات مورد بحث، پرداختی به بازیگرها به دنبال تکرار نمایش فیلم یا سریال تلویزیونی است؛ اما مسئله دیگری که به محل بحث شدیدی میان مذاکره‌کنندگان تبدیل شده آن است که در صورت بازتولید فیلم و تصویر کپی از یک بازیگر با استفاده از هوش مصنوعی چه کسی صاحب آن اثر است. سگ-افترا در این مذاکرات خواستار این است که به تناسب آمار تماشای یک فیلم یا سریال، حق و حقوق بازیگران نیز پرداخت شود.

سرویس‌‌های استریم و پخش آنلاین چه تغییراتی را ایجاد کرده‌اند؟

درآمدزایی سرویس‌های استریم از مشترکان خود است، و فیلم‌ و سریال‌های موجود در این فضا اساساً تبلیغی برای دنبال کردن این سرویس‌ها هستند. علاوه بر این، این فیلم‌ها بطور دائم در دسترس هستند و دیگر مسئله «تکرار» در پخش مطرح نیست. بنابراین مذاکرات بر سر پاداش بازیگران به هنگام تکرار نمایش از آنجایی دشوارتر شد که این سرویس‌ها نسبت به ارائه آمار و ارقام تماشاگران خود رغبتی ندارند.

اما مسئله هوش مصنوعی چه می‌شود؟

بگفته اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، آن‌ها پیشنهاد «مبتکرانه‌ای» بر سر موضوع هوش مصنوعی به سگ‌-افترا ارائه داده‌اند. مدیر ارشد اجرایی و مشاور کل سگ-افترا، دانکن کبتری-ایرلند اظهار داشت: «آن‌ها پیشنهاد دادند که تصویر بازیگران سیاهی لشگر اسکن شده، و بعد از پرداخت حقوق یک روز به آن‌ها، تصویر اسکن شده‌شان در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته تا هر وقت که بخواهند، بدون پرداخت مبلغی اضافه از آن استفاده کنند.»

البته من فکر می‌کردم که بازیگرها ثروتمند هستند

بازیگری یک مقداری شبیه دنیای ورزش است: همیشه عده‌ای درآمدزایی درخوری دارند، اما باقی افراد نه. تام کروز در طی فیلم‌برداری فیلم ماموریت غیر ممکن ناگهان کنترل خود را از دست داد و به نیابت از آن‌ها گفت: «شما می‌تونید این حرف‌ها رو به اون‌هایی بزنید که دارن خونه‌های لعنتی‌شونو از دست می‌دن چون که صنعت ما تعطیل شده. این حرف‌ها برای اون‌ها نون و آب نمیشه و قرار نیست هزینه‌های کالج‌شون رو تأمین کنه.» مت دیمون گفت: «شما باید ۲۶ هزار دلار پرداخت کنید تا برای خدمات درمانی واجد شرایط بشین، و بسیاری از افراد با پرداختی‌ها از فیلم‌های قبلی‌شان روزگار سپری می‌کنند. این دیگه بحث ارزشیابی برای دانشگاه نیست. مسئله مرگ و زندگیه.»

آیا آن‌ها به اهداف خود دست پیدا خواهند کرد؟

احتمال می‌رود اقدامات سگ-افترا تاثیر ویژه‌ای داشته باشد. اعضای اصلی آن بسیار فعال‌تر از همتایان خود در انجمن نویسندگان آمریکا هستند که اعتصابشان در ماه می آغاز شد. عدم حضور بازیگران به معنی توقف فیلم‌برداری‌هاست. اما تاثیرات سلسله‌وار مشخصاً آنی نیستند. بازیگران و نویسندگان با ریسک بر سر توقف تولیدات می‌خواهند استودیوها را به بازگشت بر سر میز مذاکره مجبور کنند، در حالی که روسای این استودیوها در تلاشند تا اتحادیه‌ها را تسلیم کنند.

این اتفاق برای بریتانیا به چه معناست؟

ایکوییتی، اتحادیه بازیگران بریتانیا، اعلام داشت که: «با همبستگی بی‌قید و شرط» در کنار سگ-افترا خواهند ایستاد. بسیاری از تولیدات در آن جا نظیر ددپول ۳ (که در استودیو پاین‌وود فیلم‌برداری می‌شد)، فیلم بیتل‌جوس ۲ به کارگردانی تیم برتون، و همچنین فیلم اکشن سران کشورها با بازی ادریس آلبا نیز همگی متوقف شده‌اند.

تاثیرات دیگر این جریان چیست؟

بازیگران، فیلم‌ و سریال‌هایی که در آن نقش آفرینی کرده‌اند را تبلیغ نخواهند کرد، و این قضیه فضای مجازی را نیز شامل می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>