سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۴۰۲ در ۵:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب
حالا نوبت بازیگران است؛

توافق موقت نویسندگان با استودیوها

Nolan

طی تحول مهمی که می‌تواند نقطه پایانی برای یکی از سرنوشت‌سازترین اعتصابات نویسندگان باشد، انجمن نویسندگان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون در روز یک‌شنبه خبر از توافقی موقت دادند.

سوره سینما – پس از چندین روز از مذاکرات متوالی انجمن نویسندگان آمریکا با گروه کارگری به نمایندگی استودیوها و استریمرها، توافق موقت با قراداد جدیدی میان آن‌ها محقق شد که می‌تواند پایان ۱۴۶ روز اعتصابات تاریخی نویسندگان را تعجیل کند.

انجمن نویسندگان آمریکا در جمعه شب این خبر را به مسئولین اعتصابات خود ایمیل کرد، و کمی بعد، کمیته مذاکرات تمام اعضای این انجمن را مطلع کردند. پیام این کمیته به اعضا از این رو بود: «ما به توافقی موقت دست پیدا کردیم، که به عبارتی توافقی ضمنی بر همه موارد مذاکره بوده، و به تهیه پیش‌نویس قرارداد نهایی مشروط می‌باشد.» «با افتخار می‌گوییم که این توافق بی‌نظیر است – با دستاوردهای چشمگیر و حمایتی ویژه از نویسندگان در هر بخشی از این انجمن.»

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون نیز در بیانیه‌ای مشترک با انجمن نویسندگان، این توافق را در روز یک‌شنبه تائید کرد.

پس از این که استودیوها درخواست لحظه آخری انجمن را اجابت کردند، طرفین بر سر قراردادی سه ساله به توافق رسیدند – لازمه اجرای این توافق‌نامه، به تصویب رسیدن آن توسط اعضای انجمن است. جزئیات این توافقی که ۱۱۵۰۰ نفر از اعضای انجمن نویسندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به موقع انتشار این خبر در دسترس نبود، اگر چه این جزئیات در طی روزهای آتی منتشر خواهند شد، زیرا انجمن به دنبال نظر مثبت اعضای خود برای این توافق‌نامه است.

در این پیام، کمیته مذاکره انجمن از اعضا درخواست داشت تا برای ارائه نسخه نهایی این توافق‌نامه صبر پیشه کنند. در این ایمیل آمده: «کارمندان ما باید اطمینان حاصل کنند که همه موارد مورد توافق به درستی در قرارداد نهایی تدوین شده باشد. و اگر چه ما مشتاقیم تا جزئیات این توافق به دست آمده را با شما به اشتراک بگذاریم، تا زمانی که این قرارداد با دقت و صحت کامل تنظیم نشده از انجام این کار معذوریم.» این توافق ابتدا در کمیته مذاکرات انجمن نویسندگان به رای گذاشته خواهد شد، و سپس برای تائید نهایی در دسترس هیئت غربی و انجمن شرقی قرار خواهد گرفت. اگر قرارداد به تصویب این مدیران برسد، هیئت و انجمن اتحادیه نویسندگان همچنین در رابطه با پایان اعتصابات «در تاریخ و زمانی دقیق (تصمیم‌گیری خواهد شد)» رای‌گیری خواهند کرد.

زمانی که رای‌گیری‌ها توسط مدیران انجمن صورت گرفت، اعضای انجمن پیش از رای تایید از سوی خودشان، خلاصه‌ای از توافق‌نامه و یادداشت آن (با جزئیات بیشتر و حقوقی‌تر از قرارداد موقت) را دریافت خواهند کرد. در این میان، انجمن نویسندگان تجمعات اعتراضی را تعلیق کرده، در حالی که به اعضا یادآوری کرده است که تا زمان چراغ سبز از سوی انجمن «کسی نباید به سر کار باز گردد.»

در طی هفته آخر مذاکرات، وکلا نزد استودیوها رفته و به اصطلاح «پیشنهاد آخر» خود را در شنبه شب ارائه کردند. در اواخر آن شب، اتحادیه تهیه‌کنندگان و انجمن نویسندگان در بیانیه‌ای مشترک عنوان داشتند که مجدداً در روز یک‌شنبه دیدار خواهند کرد. و در واقع، علیرغم این که استودیوها پیشنهاد آخر خود را پیش از این ارائه کرده بودند، مذاکره‌کنندگان انجمن در بعد از ظهر یک‌شنبه با درخواست‌های بیشتری بر سر میز مذاکره بازگشتند، تا این که نهایتاً طرفین مذاکرات را جمع‌بندی کردند.

هالیوود در فضای مجازی، این اتفاق را مورد تحسین قرار داد. و صدها فیلم‌سازی که در جشنواره بین‌المللی فیلم بربنک شرکت کرده بودند، پس از اعلام این خبر از روی صحنه، غرق در شادی شدند.

جو میان نویسندگان در صف‌های اعتصابات روز جمعه با خوش‌بینی محتاطانه‌ای همراه بود، زیرا اعضای اتحادیه پیش‌بینی می‌کردند که احتمالاً در انتهای این مسیر تاریخی هستند. مارک گوگنهایم تهیه‌کننده (افسانه‌های فردا) در دیزنی به هالیوود ریپورتر گفت: «همین که طرفین سه روز متوالی است که دارند با یکدیگر مذاکره می‌کنند اتفاقی فوق‌العاده است.» همچنین در طی چند روز گذشته منابع نزدیک به استودیوها با اشاره با اقدامات‌شان در حوزه‌های هوش مصنوعی، کارمندان تلویزیونی و مسئله جبران خدمات، حس مثبتی نسبت به نتایج این مذاکرات داشتند. زمانی که در پنج‌شنبه شب منابع استودیویی مدعی شدند که انجمن نویسندگان با درخواست‌های جدیدی بر سر میز مذاکره بازگشته همه تا حدودی نومید شدند – اما طرفین در روز جمعه بازگشتند و با مصالحه قرارداد را نهایی کردند.

این تداوم مذاکرات در یک هفته گذشته تغییر خوشایندی پس از توقف یک ماهه آن بود؛ توقفی که پس از نشست سران انجمن نویسندگان و چندین مدیرعامل با رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان، کارول لومباردینی، در اواخر اوت و به دنبال اتهامات متقابل صورت گرفت. اتحادیه تهیه‌کنندگان در ۱۱ اوت پیشنهاد خود را به طور عمومی منتشر کرد، و انجمن نویسندگان با مورد نکوهش قرار دادن آن اظهار داشت که رهبرانش با «ارائه‌ای با این مضمون مواجه شده‌اند که این بهترین و آخرین پیشنهاد متقابل ماست.» در ۱۴ سپتامبر با بازگشت انجمن نویسندگان بر سر میز مذاکره همه چیز از سر گرفته شد و طرفین نشست‌های هفته بعد از آن را برنامه‌ریزی کردند.

توقف کار انجمن نویسندگان پس از ۱۴۶ روز اعتصاب به رکورد تاریخی خود نزدیک می‌شد. این رکورد همچنان با ۱۵۴ روز مربوط به اعتصاب این انجمن در سال ۱۹۸۸ است.

با وجود موقتی بودن این توافق، همچنان تحولی خطیر برای صنعتی است که پس از ۶۰ سال به طور مجدد با اعتصابات دوگانه انجمن نویسندگان و بازیگران مواجه شد و عملاً از حرکت افتاد. هالیوود با شروع اعتصابات انجمن نویسندگان در ۲ مه متوجه تاثیرات آنی شد: مجموعه‌ای از پروژه‌ها متوقف شده یا به تعویق افتادند که از آن‌ها می‌توان به «اتفاقات عجیب» نتفلیکس، «تاراج» از اپل تی‌وی پلاس، «بلید ۲» و «تاندربولت‌ها» از مارول اشاره کرد. زمانی که سگ-افترا به اعتصابات پیوست، پروژه‌های دیگری اعم از «ونوم ۳»، «گلادیاتور ۲» و «ددپول ۳» متوقف شدند.

حالا همه چیز به اعضای انجمن نویسندگان بستگی دارد که تصمیم بگیرند با این قرارداد، مشکلاتی که ماه‌ها بر سر آن اعتصاب کرده‌اند حل خواهد شد یا خیر. همه چشم‌ها به رای اعضای انجمن به این قرارداد دوخته شده، که البته همچنان تاریخ دقیقی برای این رای‌گیری اعلام نشده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>