سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

«اوپنهایمر» برگزیده انجمن کارگردانان آمریکا شد

Christopher-Nolan-DGA

هفتاد‌و‌ششمین دوره از جوایز انجمن کارگردانان آمریکا برگزار شد و نولان برای اولین بار با فیلم «اوپنهایمر» موفق به دریافت این جایزه شد؛ از حاشیه‌های این مراسم اشاره به اعتصابات دو جانبه سال گذشته و مذاکرات آتی اتحادیه بین‌المللی کارمندان تئاتر با انجمن تهیه‌کنندگان بود.

سوره سینما – جوایز انجمن کارگردانان آمریکا برگزار شد و کریستوفر نولان برای اولین بار با فیلم «اوپنهایمر» برنده جایزه اصلی این مراسم، یعنی بهترین کارگردان فیلم بلند شد. سلین سانگ، کارگردان فیلم «زندگی‌های گذشته» برنده جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی شد، و پس از دریافت جایزه خود قول داد: «من تا زمانی که می‌توانم به ساخت فیلم ادامه خواهم داد – قول می‌دهم که با قدرت ادامه دهم.» همچنین مستیسلاف چرنوف برای مستند نامزد اسکار «۲۰ روز در ماریوپول» جایزه انجمن کارگردانان را دریافت کرد.

در بخش کارگردان‌های تلویزیون، پیتر هور برای کارگردانی قسمت سوم سریال درام تحسین شده «آخرین بازمانده از ما» (اچ‌بی‌او) برنده جایزه شد؛ برای سریال‌های کمدی و کوتاه نیز به ترتیب خالق و کارگردان سریال خرس برای کارگردانی این سریال از هولو و همچنین سارا آدینا برای سریال «درس‌های شیمی» از اپل برنده جایزه شدند.

رئیس انجمن کارگردانان آمریکا، لسلی لینکا گلتر، مراسم جوایز انجمن کارگردانان آمریکای سال ۲۰۲۴ را با قدردانی از اعتصابات دو جانبه تاریخی سال گذشته آغاز کرد. وی اظهار داشت: «صنعت ما در سال گذشته در مبارزه جمعی خود برای دستیابی به آنچه لیاقتش را دارد با درد وصف‌ناپذیری مواجه شد»، و از این که بر سر کار بازگشته‌ایم بسیار خوشحالیم. «ما خوشحالیم که همراه با حمایت‌های جدید خلاقانه و اقتصادی برای اعضای انجمن کارگردانان آمریکا و بسیاری از افراد دیگر بر سر کار بازگشته‌ایم. انجمن‌های خواهر ما نظیر انجمن نویسندگان و انجمن بازیگران سینما – فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو مذاکرات سختی را سپری کرده و به توافق‌نامه‌های خوبی به نمایندگی از اعضای خود دست‌یافتند.»

لسلی گلتر همچنین به مذاکرات آتی میان اتحادیه بین‌المللی کارمندان تئاتر و انجمن تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون نیز اشاره‌ای داشت و گفت: «هم‌اکنون زمان حمایت از اتحادیه بین‌المللی کارمندان تئاتر در مبارزه آتی‌شان است. ما تا زمان عدم دست‌یابی به قراردادهای عادلانه‌ای که بابت کارمان به ما پاداش کافی می‌دهد رضایت نخواهیم داد؛ قراردادی که به واسطه آن فضایی پرطراوات و صنعتی پایدار به وجود آید که به درستی به ارزش هر کس ارج نهاده شود.»

مجری این مراسم جاد آپاتو نیز با اشاره به اعتصابات سال گذشته و همراهی انجمن کارگردانان گفت: «مدیر برنامه‌هایم به من گفت که نباید پیشنهاد مالی انجمن را بپذیرم و باید صبر کنم، اما من همسو با آن‌ها و بر اساس این روحیه جدید این پیشنهاد را پذیرفتم.» وی همچنین اظهار داشت: «سرآخر ما از اعتصابات چه چیزی را فرا گرفتیم؟ ما آموختیم که فران درشر صدای منطق است و متاسفانه صدای حقیقت و منطق به این شکل است. و دوم این که مخاطبان به دیدن برنامه‌های قدیمی که فصل‌های زیادی از آن می‌گذرد علاقه دارند. آن‌ها اهمیتی به تازه بودن برنامه‌ها نمی‌دهند.»

طی این مراسم، پنج کارگردان نامزد جایزه اصلی شامل گرتا گرویگ برای فیلم «باربی»، یورگوس لانتیموس برای فیلم «بیچارگان»، کریستوفر نولان برای «اوپنهایمر»، الکساندر پاین برای «جاماندگان» و مارتین اسکورسیزی برای «قاتلان ماه گل» مدال‌های افتخاری را از سوی تیم بازیگران فیلم‌های خود دریافت کردند.

کیلین مورفی با قدردانی از همکار و همراه قدیمی خود کریستوفر نولان اظهار داشت: «منوال همیشه به یک ترتیب است: فیلم‌نامه‌ها همیشه خارق‌العاده هستند؛ جهان‌ها همیشه چالش‌برانگیز و متمایز، هوشمند، دارای پیامد و پر از رخداد هستند.»

نولان هم در سخنرانی خود گفت: «هیچ‌کس به تنهایی به این افتخار دست نمی‌یابد.» او از تیم بازیگران و دست‌اندرکاران و همسرش، تهیه‌کننده این فیلم نیز تشکر ویژه کرده و گفت: «اِما توماس تهیه‌کننده اصلی تمام فیلم‌های من و والدین اصلی در خانه‌مان برای چهار فرزندمان است.»

لیست برندگان هفتاد و ششمین دوره جوایز انجمن کارگردانان آمریکا به شرح زیر است:

دستاورد برجسته کارگردانی در فیلم بلند

کریستوفر نولان، اوپنهایمر

جایزه مایکل آپتد برای دستاورد برجسته بهترین کارگردان فیلم اول

سلین سانگ، زندگی‌های گذشته

دستاورد برجسته کارگردانی برای سریال درام

پیتر هور، آخرین بازمانده از ما، اپیزود «زمان بسیار طولانی»

دستاورد برجسته کارگردانی برای سریال کمدی

کریستوفر استورر، خرس، اپیزود «ماهی‌ها»

دستاورد برجسته کارگردانی برای فیلم‌های سینمایی برای تلویزیون و سریال کوتاه

سارا آدینا اسمیت، درس‌های شیمی، اپیزود «او و او»

دستاورد برجسته کارگردانی برای مستند

مستیسلاف چرنوف، ۲۰ روز در ماریوپول


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>