سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۹:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

حضور سر صحنه فیلمبرداری از اقبال نویسنده است/ ممیزی عقلانی شود

mehran-kashani

مهران کاشانی فراهم شدن امکان حضور سر صحنه یک فیلم را امتیازی برای یک فیلمنامه‌نویس قلمداد کرد.

مهران کاشانی فراهم شدن امکان حضور سر صحنه یک فیلم را امتیازی برای یک فیلمنامه‌نویس قلمداد کرد.

کاشانی درباره آخرین خبرها از فعالیت خود به سوره سینما گفت: یک فیلمنامه و یک طرح جدید دارم که هر دو مضمونی اجتماعی دارند. یکی از آنها در تهران و شهرستان و جاده ها فیلمبرداری خواهد شد و دیگری به طور کامل در تهران روایت می شود. آخرین فیلمی که نوشتم و ساخته شده، «نقش نگار» بود که متأسفانه نمایش آن با مشکلاتی مواجه شده و جز یک نمایش در سالن وزارت ارشاد، در جای دیگری فرصت دیده شدن پیدا نکرد. شنیده‌ام قول هایی برای رفع مشکل اکران فیلم داده شده و امیدوارم هر چه زودتر عملی شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور دوباره یک بازیگر قدیمی در فیلم «نقش نگار»، وی به عنوان نویسنده چه اقدام خاصی را در رابطه با این موضوع انجام داده توضیح داد: «نقش نگار» یک فیلمنامه آماده بود و هنگامی که کامل شد، نمی‌دانستم قرار است ناصر ملک مطیعی در آن بازی کند. وقتی بنا شد این اتفاق بیفتد، من با توجه به اینکه مشاور کارگردان بودم تصمیم گرفتم تغییر خاصی لحاظ نکنیم و تنها با توجه به شخصیتی که ایشان دارد، تلاش کنیم کارکتر را به لحاظ کیفی به این بازیگر قدیمی سینما نزدیک کنیم.

کاشانی همچنین گفت: آقای ملک مطیعی در فیلم علی عطشانی نقش عموی نامزد نگار را داشت و شاید چندان نقش محوری به حساب نمی‌آمد، اما شخصیت ناصر ملک مطیعی به قدری جذاب است که من مطمئنم نمی‌توان ایشان را از کلیت قصه حذف کرد. این بازیگر قدیمی سینما بسیار با سواد و دارای معلومات است و من این را در جریان همکاری با پروژه دریافتم، چون پیش از این فقط تصویرشان را در فیلم‌ها دیده بودم. ایشان همه عوامل را با منش و رفتار خود تحت تأثیر قرار داد و ادبیات خاصی داشت. کار ویژه ای که انجام دادم این بود که جنس دیالوگ‌های ایشان را مطابق با ادبیات خاص خودشان نوشتم.

این فیلمنامه‌نویس افزود: این اقبال ویژه برای یک فیلمنامه‌نویس است که بتواند به دلیلی سر صحنه فیلم‌هایی که خود نوشته، حاضر باشد. خدا را شکر من این اقبال را داشتم که به دعوت کارگردان، در سمت مشاور فیلم هم در کنار پروژه باشم. به شکل رسمی و غیر رسمی در اغلب فیلم‌هایی که نوشته‌ام به عنوان مشاور حضور پیدا کردم و البته همیشه مراقب بودم اعمال نظر خاصی در کار نباشد. کارگردان حق دخل و تصرف دارد و حضور نویسنده می‌تواند مانند یک فکر کمکی به کیفیت بهتر کار کمک کند. برای مثال گاهی اتفاقاتی در لحظه سر صحنه رخ می‌دهد که برای هدایت آنها به سمت خلاقیت ویژه حضور فیلمنامه نویس می‌تواند موثر باشد.

مهران کاشانی در پاسخ به این سوال که چه مضامینی را برای محور قرار گرفتن در سینمای دولت روحانی مناسب تر می‌داند، گفت: به طور کلی همین که حس بهتری بر فضا حاکم شده و حال عوامل سینما مساعدتر است، می‌توان با امیدواری بیشتری به همه چیز نگاه کرد. درباره مضامین و ممیزی‌هایی که وجود دارد باید بگویم به قدری در این مورد سلیقه ای رفتار شده و می‌شود که واقعا نمی توان به صرف عوض شدن دولت برنامه ریزی خاصی داشت. هر شورایی می‌تواند یک نظر داشته باشد و این کار را بسیار سخت می‌کند. در وهله اول شاید مهمترین قدم این باشد که به گونه‌ای با خط قرمزهای موجود برخورد کنیم که مسوولان اینطور تصور نکنند که ما قصد داریم موضوع را دور بزنیم. وقتی اعتماد درست به وجود بیاید احتمال عقلانی تر شدن ممیزی بالا می‌رود.

مهران کاشانی نویسندگی فیلم‌های سینمایی «نقش نگار»، «دیگری»، «آواز گنجشک ها»، «خانه روشن» و … را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>