سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۱ در ۱۲:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
شیخ محبوبی:

تاسیس استودیو بهمن برای سینمای ایران دوران طلایی ساخت

sheikh-mahboobi

صدابردارفیلم سینمایی «مهمان مامان» پیشتازی استودیو بهمن را نشأت گرفته از روحیه مرحوم مسعود بهنام دانست و از غیبت بازیگران در تشییع پیکر این سینماگر گلایه کرد.

صدابردارفیلم سینمایی «مهمان مامان» پیشتازی استودیو بهمن را نشأت گرفته از روحیه مرحوم مسعود بهنام دانست و از غیبت بازیگران در تشییع پیکر این سینماگر گلایه کرد.

مازیار شیخ محبوبی صدابردار سینما از شاگردان مرحوم مسعود بهنام صداگذار پیشکسوت سینما است که روابط نزدیک و همکاری زیادی با او در استودیو بهمن داشته و خود هم اکنون یکی از صدابرداران حرفه‌ای سینما است، درباره تاثیر مسعود بهنام در روند و پیشرفت فن صدای سینما به سوره سینما گفت: استاد بهنام بعد از انقلاب با دگرگونه شدن و تغییرات ساختاری هنرسینما، در یک مکان واقع در تجریش با سعیدشهرام استودیو کوچکی با دستگاه‌های ابتدایی راه انداخت.

صدابردار فیلم سینمایی «خواب زمستانی» ادامه داد: او در مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس که خیلی از هنرمندان صاحب نام کنونی در آنجا تحصیل می‌کردند، تدریس می‌کرد. من که حدود هشت سال از استاد بهنام کوچکترم در آنجا افتخار شاگردی‌اش را داشتم.

صدابردار فیلم سینمایی «سیمایی زنی از دوردست» افزود: آقای بهنام با تعطیل شدن استودیو بدیع کل تجهیزات صدای آنجا را خریداری کرد و استودیویی را با شراکت منوچهر شاهسواری، بهرام بدخشانی و کاوه بهتاش راه اندازی کردند. به ابتکار آقای بهنام با استناد بر ترکیب اسم همه شرکا، نام این استودیو را بهمن گذاشتند. با گذشت مدتی از تاسیس استودیو بهمن دوران طلایی برای سینمای ایران شکل گرفت و آثار شاخصی در آنجا کار شد.

صدابردار فیلم سینمایی«گلچهره» ادامه داد: از سال ۶۳تا امروز حدودا ۲۵۰ فیلم در این استودیو کار شده ، چیزی حدود ۱۳۷فیلم به صورت تیمی نبوده و شخص مسعود بهنام آنها را کارکرده است. او همواره دوست داشت در تخصص خود اول باشد و این موضوع را به شاگردانش نیز انتقال می‌داد. به واسطه حضور آقایان حمیدنقیبی و کاوه بهتاش درفرانسه و ارتباط نزدیکی که آنها با آقای بهنام داشتند با مشاوه هم استودیو بهمن را به امکانات روز و مدرن صدای دنیا تجهیز می‌کردند.

وی افزود: افرادی که هم اکنون در حیطه صدابرداری و صداگذاری سینمای ایران به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند مانند: حسین و علی ابوالصدق، محمودموسوی نژاد، بهمن اردلان، حسین مافی، محمدکشفی، رامین ابوالصدق و غیره از شاگردان استادبهنام هستند، و اغلب در این استودیو کار می‌کنند. البته بهمن اردلان نسبت به بقیه با استادبهنام نزدیکتر بود. دراین استودیو خیلی از صداگذاران مطرح سینما مثل: جهنگیرمیرشکاری، حسن زاهدی، بهروزمعاونیان، پرویزآبنار، احمدصالحی، فرهاد ارجمندی، محمدحقیقی و غیره کارمی‌کردند چراکه استودیو بهمن استودیویی مرجع است.

صدابردار فیلم سینمایی «مقلد شیطان» ادامه داد: اولین دستگاه تبدیل تصویر ویدئو به نگاتیو در استودیو بهمن بود. اولین تغییر سیستم صداگذاری دیجیتال باز در استودیو بهمن با همکاری مهندس وژده میانه و استادبهنام ابداع شد که سیستم آنالوگ را با دیجیتال سینک می‌کردند. اولین صدای دالبی سینمای ایران ابتدا «متولدماه مهر» و بعد به صورت کامل‌تر فیلم سینمایی «دوئل» بود که تمام باندسازی و کارهای صدای آن در این استودیو انجام شد و تنها خروجی فنی اس آر، آن در فرانسه انجام گرفت. همه این پیشتازی‌ها از روحیه و تلاش این مرد نشأت می‌گرفت. او به هیچ عنوان خساست در دادن اطلاعات تکنیکی به اطرافیانش نداشت.غضب و خنده‌اش دوروی یک سکه بود و روحیه بسیار لطیفی هم داشت. فکر می‌کنم به دلیل فشارهای مالی و فکر، زود از بین ما رفت.

وی افزود: با فوت استاد بهنام روزنامه‌ها نوشتند چراغ استودیو بهمن خاموش شد اما اگر خانواده بهنام خصوصا دختر استاد خانم تارا اجازه دهند شاگردان پدرش سعی می‌کنند اعتبار این استودیو را تا همیشه با یاد استاد بهنام حفظ و حراست کنند تا چراغ این مجموعه که تاثیرزیادی در سینمای ایران تاکنون داشته روشن بماند.

شیخ محبوبی در پایان گفت: در روز تشییع پیکر این مرد متخصص و زحمت‌کش سینما، از همه انصاف سینمایی حضور داشتند. اما از صنف بازیگران تنها آقای پرویز پرستویی و مهدی میامی آمده بودند. در صورتی که اغلب بازیگران بارها در استودیو بهمن کار کرده بودند و برای صدایشان مدیون این استودیو و آقای بهنام بودند. حرکت آقای پرستویی می‌تواند الگویی برای بقیه بازیگران باشد.