سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ خرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب

بی‌مهری جشنواره فیلم فجر جبران شد/ استقبال از «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در عراق

dariush-yari

داریوش یاری پس از نمایش موفق مستند سینمایی «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در کربلا، تاکید کرد بی‌مهری جشنواره فجر را از یاد برده است.

داریوش یاری پس از نمایش موفق مستند سینمایی «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در کربلا، تاکید کرد بی‌مهری جشنواره فجر را از یاد برده است.

سوره سینما- مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» محصول حوزه هنری است. مستندی که داریوش یاری کارگردانی کرده و بهروز مفید تهیه‌کننده آن است. این مستند سینمایی که در جشنواره فیلم فجر آشکارا با بی‌مهری هیات داوران بخش مستند روبرو شد، در جشنواره ربیع الشهادت عراق روی پرده رفت و با استقبال مواجه شد. این جشنواره شامل بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی می‌شود. در دوازدهمین دوره این جشنواره که به تازگی به پایان رسیده، مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» جایزه بهترین فیلم را به دست آورد. با داریوش یاری در این باره صحبت کردیم.

دوستانی که همراه شما در جشنواره ربیع الشهادت بودند از استقبال خوب مخاطبان جشنواره از مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» صحبت کردند. مخاطبان این جشنواره چه افرادی بودند؟

داریوش یاری: جشنواره ربیع الشهادت در بخش های مختلف آثاری که درباره حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) است، را بررسی می‌کند. این آثار می‌تواند در حوزه ادبیات، پژوهش، عکس، فیلم و … باشد. بسیاری از علمای دینی در این جشنواره حضور داشتند. اهل تسنن، مسیحیان و پژوهشگرانی که به امام حسین (ع) ارادت دارند در کنار علما و هنرمندان و محققان شیعه آثاری که در این جشنواره عرضه شد، تماشا کردند.

نکته اینجاست که فیلم‌های تا ۴۰ دقیقه در این جشنواره ارزیابی می‌شوند و مستند شما سینمایی و بلند است.

بله. مسئولان جشنواره آنقدر تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بودند که قوانینشان را زیر پا گذاشتند. فیلم را در بخش مسابقه گنجاندند و به آن تندیس ویژه، تندیس بهترین فیلم و ۷۰۰۰ دلار جایزه نقدی دادند.

پس بی‌مهری داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از یاد بردید؟

بله. واقعا استقبالی که از فیلم شد، اندوهی که در دلم وجود داشت، کمرنگ کرد. دیده شدن «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در حرم حضرت عباس (ع) لذتی ویژه داشت. اختتامیه در حرم امام حسین (ع) برگزار شد و حس و حال خاصی داشت. دوستانی از اسپانیا، لبنان، فیلیپین، روسیه، فلسطین و … این فیلم را دیدند و موجی مثبت نثار فیلم و من کردند.

karbala-2

اصلا فکر می‌کردید این مستند برای مخاطب خارجی جذاب باشد؟

ما فیلم را در عین حال که برای مخاطب ایرانی و شیعه ساختیم، برای مخاطبی ساختیم که اصلا امام حسین (ع) را نمی‌شناسد و قرار است از دل تاریخ و با توجه به مستنداتی که وجود دارد ایشان را بشناسد. در جشنواره ربیع الشهادت علمای دینی از ۴۷ کشور جهان حضور داشتند، بعضی از آنها مسلمان نبودند. عده‌ای مدیر نهادها، موسسات و انجمن‌های دینی در اروپا و آسیا بودند. از مدیران این موسسات در اسپانیا و سوییس اصرار داشتند نسخه ای از این فیلم را داشته باشند تا برای دوستداران امام حسین (ع) اکران کنند. رضایت این گروه متنوع و متکثر برایم جذاب بود. زمانی که فیلم روی پرده رفت، با استقبال مواجه شد و بسیاری از مخاطبان گریه می‌کردند. این استقبال نشان می دهد که ما وظیفه سنگین و راهی دشوار داریم تا فیلم را به دست مخاطبانش در همه جای جهان برسانیم.

از اظهارنظرها و واکنش‌ها چیزی خاطرتان مانده؟

رییس دانشگاه بغداد و رییس دانشگاه قاهره با صفت متفاوت و ویژه از این فیلم یاد کردند.

از فیلمی که قرار بود درباره امام رضا (ع) بسازید، چه خبر؟

آرزوی من بعد از ساخت فیلمی درباره کربلا، ساخت فیلم درباره امام رضا (ع) است. امیدوارم بتوانم با فراهم شدن شرایط، ساخت «سلطان خراسان» را شروع کنم. هر چند که از بوروکراسی حاکم بر نهادهای فرهنگی و نادیده گرفتن این آثار خسته شده‌ام.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>