سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۶ در ۲:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
بهزاد عبدی در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» مطرح کرد:

راجع به یک واقعه بزرگ باید بزرگ ساخت/ تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود

40cheragh

بحث نقش موسیقی در انعکاس واقعه عاشورا با حضور بهزاد عبدی موزیسین در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» مطرح شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»، محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به نقش بهزاد عبدی در ساخت موسیقی متن مجموعه «مختارنامه» از ایشان درباره این فعالیت ماندگار موسیقایی پرسید که میهمان «چهل چراغ» پاسخ داد: «آقای توسلی آهنگساز اصلی سریال «مختارنامه» هستند اما گاهی کارگردان ها برای خلق یک لحظات خاصی از آهنگساز دیگر دعوت می کنند و آقای میرباقری از من دعوت کرد که بخش های بزرگی مانند جنگ را که نیاز به وجود ارکسترال بود را کار کنم. به همین خاطر من از قسمت ۲۹ سریال ورود پیدا کردم و تا قسمت ۳۷ و بعضی قسمت های قسمت های آخر کار کردم.» وی افزود: «من با وجود این که در ایران زندگی نمی کنم اما قسمت های قبلی سریال را به شکل اینترنتی دیدم و با تم هایی که دوست عزیزم آقای توسلی کار کردند آشنا شدم و آن ها را واریاسیون کردم. طبیعتا سریال «مختارنامه» دارای اتفاقات زیادی در قسمت های مختلف بود و موسیقی های جدیدی را نیاز داشت.»

آهنگساز مطرح موسیقی فیلم در کشورمان با اشاره به آثار پیشین خود گفت: «من از موسیقی کلاسیک وارد موسیقی فیلم شدم و قبل از سال ۸۸ اپرای عاشورا، اپرای مولوی و ۳ پوئم سمفونی داشتم و بعد به موسیقی فیلم وارد شدم و اعتقاد دارم موسیقی فیلم باید به شکل استاندارد ضبط شود و مثلا اگر قرار است لحظه ای باشد که نیاز به یک موسیقی ارکسترال باشد باید ارکستر بنشیند و بزند. این که تک تک نوازنده ها را بیاوریم و ضبط کنیم و بعد در میکس و بالانس تبدیل به ارکستر سمفونیک کنیم، به نظرم جالب نیست.» بهزاد عبدی با تاکید به ترکیب و رنگ صوتی قابل نمایان در ارکستر به یکی از بزرگ ترین آهنگسازان جهان اشاره کرد و گفت: «به شدت موریس ژار را دوست دارم و «مختارنامه» هم با توجه به این که می طلبید، تحت تاثیرش ساخته شد. مساله دیگر در ساخت موسیقی بحث نوانس است که به اصطلاح به ضعیفی و یا قدرت صدا می گویند. از این نظر وقتی یک ارکستری در کنار هم از  ضعیف بودن شروع می کند و به قوی بودن می رسد خیلی مهم تر از این است که هر نوازنده ای در تنهایی این ضعف و قدرت را ایجاد کند. به همین دلیل من سعی کردم همه موسیقی فیلم هایم را به صورت استاندارد ضبط کنم. من در اوکراین زندگی می کنم و اگر پول بیشتری داشته باشم مثل آهنگسازان بزرگ با ارکسترهای بزرگی کارم را ضبط می کنم چون آثارم مانند بچه هایم هستند و دوست دارم در بهترین شرایط متولد شوند.»

میهمان برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» به ذکر خاطره ای از دوران کاری خود پرداخت و گفت: «ارکستر اوکراین در تهران اجرا داشت. آن ها نوازندگانی بودند که اپرای عاشورای من را زده بودند و به خاطر من هم به ایران آمده بودند. اتفاقا استاد غریب پور هم در حال تمرین عاشورا بودند. من به ایشان پرسیدم که شرایطی وجود دارد که این نوازندگان ارکستر به اجرا بپردازند؟ آن زمان هنوز خواننده ای هم وجود نداشت و من به نوازندگان ارکستر اوکراین توضیح دادم که اپرای عاشورا راجع به انسان بزرگی است و به آن ها گفتم که چرا این کار را نوشتم و چقدر برایم مقدس است. به هر حال آن ها تا درصدی حس من را گرفتند و اجرا کردند. الان از نوازندگان ارکستر اوکراین بپرسید که خاطرات سفرتان به ایران چه بود، می گویند اپرای عاشورا. بدون اغراق بگویم که زمان اجرا اشک در صورت شان جاری شد. اصلا آن اجرا باعث شد که تصورشان نسبت به ایران و هنر ایران عوض شد.» بهزاد عبدی ادامه داد: «مردم ایران به دلیل علاقه ای که به امام حسین دارند وقتی اسم ایشان هم بیاید گریه می کنند اما وقتی بتوانیم در کسی که چنین حالی را ندارد تاثیر بگذاریم، برنده هستیم. موسیقی با مذهب آمیخته است و همان طور که ایجاد موسیقی از کلیسا آمده است، موسیقی عاشورا هم این گونه است.»

بهزاد عبدی ضمن اشاره به این که سال ها در آرزوی نوشتن اپرای عاشورا بوده است، ادامه داد: «ایران به خاطر داشتن تعزیه خیلی پتانسیل این را داشت که کاری اپرایی در این زمینه نوشته شود و استاد غریب پور وقتی برای یک کار عروسکی به اوکراین آمده بود، با هم آشنا شدیم و آن جا این اتفاق رقم خورد. یک خاطره ای از دوست مهندسم بگویم که جالب است. ایشان در اوکراین موسیقی می خواند و تعریف می کرد که تعزیه خوانی داشتند که کارگری می کرد و روزی که در حال کار کردن بود، شروع به خواندن انواع نقش های تعزیه خوانی کرد. او می گفت خواندن آن مرد را ضبط کرد و بعد پیش استادش در اوکراین برد. آن پروفسور وقتی تعزیه را شنید گفت اگر شما این جریان موسیقایی و نمایشی دارید پس چرا ایتالیا فکر می کند اپرا برای او است؟! »

این آهنگساز برجسته در بخشی دیگر از گفته هایش عنوان کرد: «عاشورا و تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود و ما مدیون تعزیه هستیم. من سعی کردم موسیقی حال را با قال مان یکی کنم تا یک اتفاق جهانی ایجاد شود و وقتی یک غربی آن را می شنود، بتواند درکش کند. ما اپرای عاشورا را در ایتالیا اجرا کردیم و تاثیر گذاشت. خوشبختانه موسیقی بدون کلام هم جایش را در میان مخاطبان باز کرده است و این اتفاق خوبی است.» میهمان هنرمند برنامه «چهل چراغ» درباره اصالت مداحی ها در کشورمان گفت: «موسیقی در مداحی جایگاه خودش را دارد و مداحی که با شنیدنش منقلب می شویم، آن هایی هستند که آثارشان صرفا برای آن هدف خاص نوشته و ساخته شدند. نه این که از یک آهنگی گرته برداریم و رویش شعری درباره امام حسین بگذاریم و به مداحی تبدیلش کنیم!» بهزاد عبدی به ذکر نمونه هایی درست از مداحی پرداخت و گفت: « صدای آقای آهنگران همیشه در گوش مان است که با نوای کاروان را می خواند و نمی توان چیز دیگری جایش گذاشت. این مال خودش است و برای این کار ساخته شده است. «ممد نبودی» هم این گونه است و چون اصل است سال ها ماندگار مانده است. پس آن هایی که دغدغه کار عاشورایی دارند باید از شاعران عاشورایی استفاده کنند و برای شعرهای آن ها آهنگ بسازند. به خدا وقتی آدم بعضی مقامات عاشورایی را که می شنود، منقلب می شود و این دست خودش نیست.»

بهزاد عبدی به انتقاد از به کارگیری اشعار و آهنگ هایی نامناسب در مداحی ها پرداخت و گفت: «چرا موسیقی مداحی ما این شکلی شده است؟! شاید این حرف من به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما من اعتقاد دارم راجع به یک بزرگ باید بزرگ صحبت کرد و راجع به یک بزرگ باید بزرگ ساخت و بزرگ فکر کرد.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>