سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۶ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
همگام با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/

«امپراطور جهنم» انعکاس عملکرد آل‌سعود و نقش گروهک‌های تندرو اسلامی

emperatoor-jahanam1

«امپراطور جهنم» فیلم مهمی است، فیلمی که پیش بینی می‌شود حساسیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عرب زبان را برانگیزد. چرا که برای نخستین بار به ریشه‌های تروریسم می‌پردازد و نقش آل‌سعود و کشورهای دیگر را که خودشان هم درحال قربانی شدن هستند به تصویر کشیده است.

سوره سینما – در حالی که در حوزه جنگ‌های منطقه‌ای و داعش نزدیک به ۲۰ فیلم در اروپا و هالیوود تولیدشده، ولی در سینمای ایران کمتر کسی همت به خرج داده تا دست به تولیداتی این چنین بزند. در چنین شرایطی امثال پرویز شیخ طادی وظیفه خود دیدند که با بیان این مسایل به پشت پرده جریان هایی بپردازند که بر مردم پوشیده است. این کارگردان که پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانی را برای فیلم دفاع مقدسی «روزهای زندگی» دریافت کرده بود سال گذشته تحولات اخیر غرب آسیا و رشد گروه‌های تکفیری توجهش را جلب کرد و اثر سینمایی «امپراطور جهنم» را با همین مضمون جلوی دوربین برد.

آخرین ساخته پرویز شیخ طادی پس از فیلم «شکارچی شنبه» که آن هم مضمون مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی داشت، عملکرد آل سعود و نقش گروهک های تندرو اسلامی مانند داعش را زیر تیغ نقد برده است. البته شاید این زیر تیغ بردن در اکران های بخش بین الملل با اقبال خوبی از سمت سینماگران، به خصوص سینماگران آمریکایی مواجه نشود و واکنش ها و حواشی خود را نیز به همراه داشته باشد.

همچنین یکی از نکات قابل توجه در این فیلم سینمایی، به نمایش درآوردن شخصیت های سیاسی جبهه مقاومت یعنی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن است. این فیلم به تهیه کنندگی محمد خزاعی، در کشور‌های فرانسه، گرجستان و ایران فیلمبرداری شده و بازیگرانی چون علی نصیریان، علی‌رام نورایی و فرخ نعمتی به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

emperatoor-jahanam2

علی نصیریان در این فیلم در یک نقش حساس و دشوار که با پیچیدگی و سختی همراه است، بازی کرده و در شمایل و شخصیت یک مفتی عربستانی ظاهر شده است. یک نقش منفی که زندگی یکی از مفتی‌های عربستان در فرانسه را نشان می‌دهد. او در فیلم قبلی شیخ طادی با عنوان «شکارچی شنبه» نیزنقش یکی از سران جریان صهیونیستی را ایفا کرده بود که قصد داشت برای مدتی نوه اش را نزد خود نگه دارد و کارگردان با ظرافت هرچه تمام تر فروپاشی فکری و ذهنی این کودک و حرکت از فطرت پاک انسانی تا تبدیل شدن به موجودی خشن، خطرناک و خونریز را به تصویر درآورده بود.

شیخ طادی طبق آنچه پیش از این مطرح کرده است، چهار سال روی تحقیق و نگارش و مراحل مختلف پیش تولید تازه ترین اثر سینمایی خود وقت گذاشته و مهم‌ترین اشاره آن به موضوعات روز منطقه غرب آسیا از جمله شیوع خشونت، کشتار، تکفیر و اختلافات قومی و مذهبی در این نقطه حساس از دنیاست؛ اثری که در مدت چهار ماه در ایران و برخی کشورها از جمله قبرس و مجارستان فیلمبرداری شده است. بخش مهمی از فیلمبرداری در ایران صورت گرفته و تکنیک پرده آبی یا کروماکی در آن کارکرد ویژه‌ای داشته، داستان این فیلم هیچ ربطی به ایران ندارد و در کشور فرانسه می‌گذرد.

از آنجا که فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» هم به دلیل نگاه به وقایع روز، فیلمی حساس است و از لحاظ پروداکشن نیز یکی از عظیم‌ترین فیلم‌هایی است که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارد به لحاظ تکنیکی و بصری روی پرده سینما با صحنه هایی مواجه می شوید که اگرچه بسیار باورپذیر هستند اما به پشتوانه تکنیک ها و جلوه های ویژه رایانه ای تبدیل به سکانس های بی نظیری شده اند که نمونه اش را در کمتر فیلمی پیدا خواهید کرد.

«امپراطور جهنم» فیلم مهمی است، فیلمی که پیش بینی می‌شود حساسیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عرب زبان را برانگیزد. چرا که برای نخستین بار به ریشه‌های تروریسم می‌پردازد و نقش آل‌سعود و کشورهای دیگر را که خودشان هم درحال قربانی شدن هستند به تصویر کشیده است. فیلم و مضمون آن بسیار قابل‌اعتنا و دارای اهمیت است و طبق شنیده‌ها و به پشتوانه کارنامه شیخ طادی ساختار خوبی هم دارد. باید منتظر ماند و دید که این فیلم چه شرایطی را در جشنواره پیش رو خواهد داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>