سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

آرش آصفى: نهاد کتابخانه‌‎ها متولى دلسوز کتاب و کتابخوانى است

arash-asefi1

آرش آصفى بازیگر فیلم سینمایى «رستاخیز» نهاد کتابخانه‌ها را متولى دلسوز کتاب و کتابخوانى قلمداد کرد.

به گزارش سوره سینما، آرش آصفى بازیگر فیلم سینمایى «رستاخیز» در ارتباط با راهکارهاى عملیاتى براى ترویج کتابخوانی بیان کرد: یکی از کارهایی که عمدتاً در کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه صورت می‌گیرد، استفاده از ظرفیت‌های فضای شهری برای توسعه کتابخوانی است. در برخی از کشورها که اتفاقاً آمار کتابخوانی آنها بالاست، مسئولین به جای استفاده از بنرهای خشک و بی‌روح که حاوی پیام‌های اخلاقی برای کتابخوانی است، آستین‌ها را بالا می‌زنند تا با اجرای طرح‌های مختلف، به میزان کتابخوانی در کشورشان بیفزایند. موضوعی که کمتر در فضای شهرهای ایران دیده می‌شود.

وى افزود: خانواده به عنوان نهاد اولیه تعلیم وتربیت، نقش بسیارتاثیرگذاری دررویکرد کودکان به مطالعه دارد، به گونه ای که نقش والدین و به خصوص مادر به لحاظ برخورد و ارتباط بیشترباکودک درتقویت عادت مطالعه و ترویج کتابخوانی بی بدیل می باشد. برنامه ریزی برای توسعه کتابخوانی باید دقیق و مناسب انتخاب شود همانند: ایجاد امکانات مناسب در منزل، تشویق فرزندان به مطالعه، تهیه کتاب ها و مجلات مفید برای کودکان و دادن جایگاه خاص به مقوله کتاب و مطالعه درخانه را از جمله اقداماتی دانست که می تواند در ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان مؤثرباشد. همچنین انتخاب کتاب مناسب برای کودکان قصه گویی و کتابخوانی ،آشنا کردن کودکان با مشاهیر ادب وهنر و ایجاد کتابخانه خانگی را از راهکارهای علاقه مند کردن فرزندان به مطالعه است.

این بازیگر در ادامه بیان کرد: مکتوبات و در رأس آنها کتاب، محصول تجربه هاى بشری وآموخته هاى دراز مدت انسان بوده، و سهم غیر قابل انکاری در انتقال دانش ها و فرهنگ داشته است. کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخصهای توسعه هرجامعهای به شمار میرود. اما با این وجود بررسی ها نشان می دهد علیرغم توصیه ها و اقدامات مختلف، هنوز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ایران از وضع مطلوب دور است. دلایل زیادی براى این امر عنوان شده است، از جمله عدم جدیت نهادهای مختلف از خانواده و نظام آموزشی گرفته تا دولت و رسانه هاى ارتباط جمعی و… در لزوم نهادینه کردن این فرهنگ؛ و همچنین نقش غیر قابل انکار مسائل اقتصادی و فرهنگی در میزان توجه و تمایل افراد به مطالعه. ولی در پایان بیشتر مطالعات، راهکارها اگرچه کاربردی، اما کلی بیان شده است.

آصفى نقش نهاد کتابخانه ها را موثر و مهم در افزایش سرانه مطالعه کشور دانست و اظهار کرد: کتابخانه ها فضاى خوبى را در اختیار مردم قرار مى دهند. کتابخانه ها نقش بسزایى در ترویج مطالعه میان افراد و خانواده ها دارند. نهاد کتابخانه ها فراتر از حد انتطار شده است و تلاش بسیارى را در اقصى نقاط این سرزمین براى فرهنگ سازى کتابخوانى انجام داده است. احساس مى کنم نهاد کتابخانه ها متولى دلسوز کتاب و کتابخوانى است. امیدوارم این نهاد مثل گذشته در مسیر خود موفق باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>