سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب
با نگاه به مخاطب و بازار جهانی؛

دوران تازه انیمیشن ایرانی آغاز شده است

Neshast-royazi-1

امیررضا مافی؛ مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: این مرکز در دوره جدید راهبردهایی دارد که همه ما سعی می‌کنیم در همان مسیر حرکت کنیم که سه راهبرد کلان شامل مشارکت در تولید محتوا، مشارکت در ساختار صنعت و مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن جزء اهداف این مرکز تبیین شده است.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای چهارمین رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» صبح امروز در ساختمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی و با حضور حمیدرضا جعفریان؛ رئیس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی؛ مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری و محمد ساسان؛ مدیر تولیدات سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمیدرضا جعفریان؛ رئیس سازمان سینمایی سوره ضمن ارائه اطلاعاتی از رویداد «رویازی» گفت: مرکز انیمیشن حوزه هنری بزرگ‌ترین مرکز متولی انیمیشن در کشور است که سابقه‌ای نزدیک به بیست سال در تولید انیمیشن دارد و در سال‌های گذشته با رویکردی جدید تلاش کرده جدای از تولید، در حوزه‌های مختلف صنعت انیمیشن نیز موفق عمل کند. این ماجرا ناشی از یک تحلیل و شناخت نسبت به فضای صنعت انیمیشن بوده و طی این سال‌ها «رویازی» به عنوان یک رویداد اثربخش بر ساختار این صنعت عمل کرده است.

وی ادامه داد: در دوره جدید رویکرد ما در این رویداد، مبتنی بر آسیب‌شناسی است که با بررسی نقاط قوت و ضعف سه دوره گذشته و بهبود بخشیدن به آن‌ها، فراخوان را منتشر کردیم و متقاضیان ثبت‌نام شدند.

جعفریان افزود: محوریت اصلی طراحی «رویازی» و فعالیت‌های مشابه، علاوه بر تقویت جریان تولید، تقویت جریان عادلانه سرمایه و تقویت گروه‌ها و استودیوهای مستقل در سراسر کشور است. بخش خوبی از تولیدات این‌ سازمان، از خروجی‌های همین سه دوره «رویازی» بوده است. ما بنا داریم از امسال هر ساله اکران یک انیمیشن را در دستور کار خود قرار دهیم و امسال نیز در مهرماه انیمیشن «لوپتو» را اکران خواهیم کرد.

Neshast-royazi-2

در ادامه محمد ساسان؛ مدیر تولیدات سینمایی حوزه هنری نیز عنوان کرد: حوزه هنری و سازمان سینمایی با تولید آثاری چون «شکرستان» سعی کرد برای کودکان یک نسل خاطره سازی کند. امروز هم می‌توانیم ادعا کنیم که انیمیشن ایران می‌تواند همپای جهان بدرخشد و در فضای بین‌المللی هم حضور پیدا کند.

وی افزود: بر همین مبنا امروزه در مرکز تولیدات سینمایی که تنها آثار سینمایی در آن تولید می‌کردیم توجه جدی تری به تولید انیمیشن داریم. در این مرکز به این موضوع تأکید می‌کنیم که باید سهم قابل‌توجهی از آثار سینمایی ما انیمیشن باشند. «رویازی» سعی دارد نگاه عادلانه‌تری به فراتهران داشته باشد. بیرون از تهران هم کسانی که می‌توانند آثار خلاق خلق کنند بدانند که آثارشان می‌تواند به سطح جهانی برسد.

در ادامه نشست امیررضا مافی؛ مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری گفت: چهارمین رویداد «رویازی» از دو ماه پیش فراخوان داد و مانند سال گذشته اهداف خود را تعیین کرد. باتوجه‌به آسیب شناسی‌هایی که از سه دوره قبل شد، سعی کردیم همه ایرادات را رفع کنیم و به اهداف و شعارهایمان در این رویداد پایبند باشیم. یکی از اهداف های ما اتصال سرمایه‌گذاران به بدنه تولید انیمیشن است که برای آن بسترسازی می‌کنیم. در دوره گذشته ما توانستیم در دو پروژه که یکی سینمایی و یکی سریال بود سرمایه‌گذاری کنیم. یک سریال ۳۰۰ دقیقه‌ای به نام «چهل پله زیر زمین» از استان قزوین شروع به تولید کره است و در کنار آن یک انیمیشن سینمایی نیز تولید خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: مرکز انیمیشن حوزه در دوره جدید راهبردهایی دارد که همه ما سعی می‌کنیم در همان مسیر حرکت کنیم. سه راهبرد کلان شامل مشارکت در تولید محتوا، مشارکت در ساختار صنعت و مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن جزء اهداف این مرکز تبیین شده است. این مشارکت‌ها به معنای همراهی آن چیزی است که امروز در صنعت انیمیشن ایران در حال جریان است. به نظر می‌رسد درخت انیمیشن ایران توسعه متوازنی نداشته و همه شاخه‌ها به یک شکل رشد نکرده باشند و با اینکه به لحاظ فنی و هنری ریشه کرده‌ایم اما یک ضعفی در بستر ان وجود دارد آن هم مدیریت صنعت انیمیشن است که متفاوت با مدیریت سینما است. مدیریت انیمیشن چرخه‌ای است که از تعامل میان هنر و سینما اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از نظر من تنها و تنها پلت فرم انیمیشن و فیلم شبیه به هم هستند اما این هنوز در میان مدیران فرهنگی ایران جا نیفتاده است و همین باعث شده که گاهی با آن مانند سینما و تلویزیون برخورد کنیم. آنچه که مباحث فنی و هنری را به هم پیوند می‌دهد اصلاح ساختار و مشارکت در آن است. ما به عنوان یک نهاد مدیریتی باید این مسائل را آموزش دهیم.

Neshast-royazi-3

مافی اشاره کرد: قصد داریم از تیم‌هایی که در نقاط ایران وجود دارند و نیازمند این هستند که چرخه‌ای برای تولیدشان باشد، حمایت کنیم و استعدادهایشان را کشف کنیم. ما باید جای جای ایران را در سینمایمان نشان دهیم اما انیمیشن امکان این را دارد که به عنوان یک صنعت درآمدزا فعالیت کند. امروز کار کردن برای کشورهای خارجی سود آور شده و بسیاری از هنرمندان ما هنرشان را به خارج از کشور ارائه می‌دهند، به هر حال این خواست یک هنرمند است اما زمانی که به یک چرخه تبدیل می‌شود ضعف مدیریتی را می‌رساند که نتوانستیم این هنرمندان را جذب کنیم.

وی ادامه داد: دومین راهکار این است که بیشترین مصرف ترافیک در VODها و سایت‌ها مربوط به انیمیشن است در حالیکه ما بزرگترها و مدیرانمان به این موضوع واقف نیستند. دقیقاً به همین دلیل است که ما به تولید نیاز داریم. یکی از راهبردهای اصلی ما این است که به جای سرمایه‌گذاری صد در صدی روی آثار سینمایی آن را میان تمام آثار تقسیم کند. سومین راهبرد اقتصاد صنعت انیمیشن است که با اینکه امکان سودآوری بالایی را دارد اما نحیف است. ما امکان این را داریم که انیمیشن‌هایمان سطح بین‌المللی داشته باشد اما برای این کار نیاز به سرمایه‌گذاری متوازن داریم. البته می‌دانم که سینمای رئال به واسطه حضور چهره‌ها جذاب‌تر است اما سینمای انیمیشن تأثیرگذاری بیشتری دارد.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری با اشاره به اینکه پیش از این نیز عنوان کرده است که برای خلق ادبیات نیاز داریم برای واژه‌ها معادل پیدا کنیم، گفت: به عنوان مثال برای واژه «پیچ» باید معادل فارسی پیدا کنیم و چون کسی پیشنهادی به ما نداد خودمان با زبان‌شناسان جلساتی را برگزار کردیم و به نتیجه‌ای رسیدیم. این معادل را به‌عنوان پیشنهاد به مسئولان ذی‌ربط عنوان می‌کنم تا اگر مایل بودند به‌عنوان واژه جایگزین استفاده شود. می‌خواهیم به جای واژه «پیچ» از واژه «پرتاب» استفاده کنیم.

وی افزود: تأکید می‌کنم در دوره اول «رویازی»، «مسافری از دایتیا» به تولید رسید که در سال آینده اکران می‌شود و در سال ۱۴۰۳ فیلم «رویاشهر» اکران و پروژه سال بعدش برای اکران، پروژه «یوز» است. ما باید در حوزه انیمیشن تولیداتی داشته باشیم که برگرفته از فضای بومی ایران باشد. نباید فراموش کرد که سینما و تولیدات آن میراث فرهنگی ما است و انیمیشن سینمایی در ساحت سینما باید بی‌نظیر باشد.

مافی با اشاره بر اینکه در فضای امروز انیمیشن ایران میان انیمیشن هنری و انیمیشن مصرفی فاصله بسیار زیادی وجود دارد، گفت: ما در رویداد «رویازی» باید این فاصله را کم کنیم. در این دوره قرار است بین ۸ تا ۱۰ ایده انیمیشن برای جذب سرمایه معرفی شوند.

وی با تأکید براینکه به دنبال ایجاد صندوق اعتباری برای سرمایه‌گذاری در انیمیشن با حضور نهادهای مختلف است، گفت: هرچند تفاهم‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما هیچ‌کدام هنوز عملی نشده است. اما امسال این نوید را می‌دهم که مرکز انیمیشن حوزه هنری روی یک سریال انیمیشن ۳۰۰ دقیقه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند. البته در صورت ارائه یک طرح باکیفیت سینمایی، در تولید یک انیمیشن سینمایی نیز مشارکت می‌کنیم.

Neshast-royazi-4

این مدیر در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن‌های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است، بیان کرد: موافق نیستم که در برابر دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم، البته در حوزه فیلمنامه با مشکلاتی مواجه هستیم که در چهارمین دوره «رویازی» به این مسئله توجه کنیم. هرچه قدر تولیدات انیمیشن بیشتر شود کیفیت کار بیشتر می‌شود و نباید به این فکر کنیم که چون انیمیشن خوبی در جهان تولید می‌شود ما نباید انیمیشن تولید کنیم چون نمی‌توانیم نمونه موفق جهانی بسازیم.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره حمایت از تفکرات مستقل از حوزه انیمیشن ادامه داد: معتقدم باید از فکر مستقل حمایت شود و حوزه در این سال‌ها چنین مسئله‌ای را دنبال می‌کند، البته یک سری آثار تکلیفی است که باید تولید شود. ما در «رویازی» براساس محتوا اثری را وارد این رویداد نکرده‌ایم. ما به دنبال دیکته فکری به هنرمندان نیستیم کما اینکه از تفکرات خود نیز غافل نخواهیم بود.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است. در این راستا دو دلیل وجود دارد اول اینکه دیزنی یک حاکمیت جدی بر تفکرات ما دارد و از طرف دیگر فکر می‌کنیم اگر شخصیتی خلق نکنیم که نزدیک به شخصیت‌های جهانی باشند مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در همین راستا به دنبال مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.

مافی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی از طرح‌ها در رویدادهای قبلی «رویازی» قرار گرفته که مورد حمایت سرمایه‌گذار قرار گرفته اما به دلایل مختلف این طرح‌ها اجرایی نشده است، توضیح داد: یک پروژه در مورد شهید سلیمانی وجود داشت که به دلیل برخی اتفاقات فرامتنی امکان تولید آن فراهم نشد.

وی در پایان تأکید کرد: در شکل جدید سازمان سینمایی سوره بخش معاونت توزیع وجود دارد که وظیفه آن فروش رایت فیلم‌های سینمایی است، از انیمیشن‌های تولید حوزه، رایت‌های بسیاری به کشورهای مختلف فروخته شده است اما در حوزه سینما «لوپتو» اولین اثر سینمایی تولید حوزه است که برنامه‌هایی را برای عرصه بین‌المللی آن خواهیم داشت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>