سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

اقدامات مردم علیه سیاست‌های جدید هالیوود

Thor

نگرانی مدیران استودیوهای هالیوودی از گرایشات عموم مردم ادامه دارد، به طوری که اخیراً دست به سانسور نظرات مردم زده‌اند.

سوره سینما – چند سالی می‌شود که مخاطبان پر و پا قرص دنیای سرگرمی، آغاز به ایجاد کمپینی با نام review bombing کرده‌اند. اکثریت این گروه از شعارهای کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها و لیبرال‌ها در آثار هالیوودی بالاخص به ستوه آمده و انتقاد خود را در غالب دادن پایین‌ترین امتیازات به محصولات لس‌آنجلسی و کامنت‌های تند، به نمایش گذاشته‌اند. مسئله review bombing این روزها بسیار پر رنگ‌تر شده و مدیران استودیوها را نگران کرده است. از دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما به بعد، هالیوود با سرعت بیشتری بسوی آرمان‌های چپ‌گرایی به‌ حرکت افتاد و این سیاست به مزاج مخاطبان دو آتیشه دنیای سرگرمی خوش نیامد. هرچه قدر هالیوود بیشتر تبلیغ سیاست‌های لیبرالی را بکند، افراد بیشتری این محصولات را review bomb می‌کنند. این بحران را ابتدا خود لیبرال‌ها آغاز کردند. آنها با سرکوب کردن ذائقه مخاطبان آثار پر خرج و تغییر نژاد و جنسیت قهرمانان این آثار، سلیقه عموم مخاطبان را به چالش کشیدند. مسائل سیاسی تا چند سال پیش دلیل بر خوب یا بد بودن یک اثر نمی‌شد؛ اما در این زمانه، کمتر فیلمساز و یا استودیویی وجود دارد که موضع سیاسی خود را در اثر پیاده نکند. به همین دلیل، افرادی که حین انتخابات به دموکرات‌ها رای نمی‌دهند، بالطبع از شعارهای آثار هالیوودی نیز استقبال نخواهند کرد. یوتیوب آخرین پلتفرمی بود که اجازه دیسلایک کردن یک محتوا را به مخاطب می‌داد‌. اما وقتی که حتی ویدیو کاخ سفید از نشست رسمی جو بایدن، تعداد دیس‌لایک‌های بیشتری داشت، یوتیوب به داد لیبرال‌ها رسید و مشاهده دیس‌لایک را برای عموم مردم محدود کرد. (برای دیدن تعداد دیس‌لایک‌ها نیاز به اکستنشن کروم است) تا چند سال پیش مخاطبان صبر می‌کردند تا اثر را در پرده‌های سینما و یا در پلتفرم‌های نمایش خانگی ببینند و سپس درباره آن قضاوت کنند. اما در چهار سال گذشته، حتی تیزرهای محصولات هالیوودی در یوتیوب مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. تیزر سریال «بابانوئل» محصول شبکه اچ‌بی‌او، با نسبت یک به پنجاه دیسلایک شده بود. امروز شبکه HBO این تیزر را حذف کرده است. مابقی ویدیوهای مرتبط با این مجموعه نیز در زمینه لایک کردن محدود شده و کاربران اجازه گذاشتن کامنت را ندارند. تابه حال چنین اتفاقی برای یک محصول جریان اصلی نیفتاده بود، برای مطالعه بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

اقدام دیگر مخاطبان ضد لیبرالیسم، معطوف به آثار ابرقهرمانی مارول شد. تولیدکنندگان این آثار افتخار می‌دانند که علنا بگویند آنها مواضع سیاسی لیبرال‌ها را در فیلم یا سریال و یا بازی پیاده کرده‌اند. وقتی دیزنی و مارول حین تبلیغات «جاودانگان» (eternals) گفتند که در این اثر یک قهرمان همجنس‌گرا داریم، یک قهرمان بدون جنسیت داریم و نژاد و جنسیت چند قهرمان را نسبت به متن اصلی در کامیک بوک تغییر دادیم، مخاطبان نظر خود را حداقل درباره این فیلم، پیش از دیدن شکل داده بودند. این اثر در نهایت ضرر چند صد میلیون دلاری روی دست دیزنی و مارول گذاشت. نمونه‌های متعددی از این شکست‌ها گریبان دیزنی را در سه سال اخیر گرفته است. جدیدترین نمونه، مجموعه «شی‌هالک» (She-Hulk) بود. تیزرهای این اثر وقتی به اصطلاحreview bomb  شد که خالقان این سریال علنا موضع ضد مرد گرفتند. برای مطالعه درباره این مجموعه به اینجا مراجعه کنید.

دوران کرونا، گریبان هالیوود را بیشتر گرفت. اکثریت سلبریتی‌ها موضع همسو با حکومت بایدن را در رابطه با سیاست‌های کرونایی را گرفتند. آنها در عین عوام‌فریبی محض، از مردم عادی خواستار رعایت‌های پروتکل‌ها بودند ولی خود نیازی به رعایت نداشتند‌. کارکنان و پرسنل مراسم‌های اهدای جوایز و جشن‌ها، می‌بایستی طبق قانون فاوچی عمل می‌کردند، اما سلبریتی‌ها خونشان رنگین‌تر بود. لوکس‌نشینان لس‌آنجلس و نیویورک از مردم می‌خواستند که در هواپیما‌ها، پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما امسال تیلور سوئیفت‌ها و کایلی جنرها با هواپیماهای شخصی سفر می‌کنند و نیازی به رعایت هیچ چیزی ندارند.

بحران review bombing را کمپانی آمازون پرایم، بصورت بسیار بی رحم تری در حال تجربه کردن است. در آینده نزدیک مفصلا به حواشی «حلقه‌های قدرت» (lord of the rings, rings of power) خواهیم پرداخت.

با مقایسه درآمد کمپانی‌های هالیوودی از تابستان امسال، نسبت به سال ۲۰۱۹ می‌توان به این حقیقت پی برد که کاربرانی که محصولات لیبرال‌ها را review bomb می‌کنند، تاثیر چشمگیری روی فروش و اقبال این آثار گذاشته‌اند. درآمد کمپانی یونیورسال در تابستان امسال نسبت به ۲۰۱۹، شاهد صد و پنج درصد افزایش بوده است. یونیورسال امسال «دنیای ژوراسیک» و «مینیون‌ها» را روی پرده داشت که اگرچه فیلم‌های خوبی نیستند و در سایت‌های IMDb و Rotten tomatoes امتیازی پایینی دارند، اما توسط کمپین ضد لیبرالیسم، review bomb نشدند. کمپانی دیزنی شاهد ۶۳ درصد افت فروش در این بازه است. آنها در تابستان امسال دو فیلم «ثور، عشق و تندر» و «لایتیر» را روی پرده داشتند. هر دو اثر review bomb شدند؛ «لایتیر» با توجه به بودجه بیشتر و سایه سنگین دیزنی و پیکسار از «مینیون‌ها» شکست خورد. کمپانی پارامونت شاهد دویست و نود و هشت درصد افزایش فروش نسبت به بازه مشابه است که آنرا فقط مدیون تام کروز در «تاپ‌گان» است. یکی از دلایل اصلی استقبال مخاطبان از «تاپ‌گان»، review bomb نشدن بوده است که در گزارشی اختصاصی به پنجمین فیلم پرفروش تاریخ آمریکای شمالی خواهیم پرداخت. کمپانی وارنر شاهد ۴۲ درصد کاهش فروش بودند که به همین دلیل نیاز به خانه تکانی اساسی در این کمپانی لازم شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>