سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ مهر ۱۳۹۷ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

رشته «مهندسی ارزش در صنعت سینما» گامی نوین در تلفیق تکنیک و هنر/ حوزه هنری حامی یک پایان نامه سینمایی شد

hozeh

پایان‌نامه «مهندسی ارزش در صنعت سینما» اولین تلاش جدی پیرامون به کارگیری این تکنیک در صنعت سینمای کشور است که موفق به ارائه مدلی بومی سینما و فرایندگرا در جهت بهبود مستمر زنجیره تولید آثار سینمایی شده است.

سوره سینما، دنیای امروز دنیای توسعه مبتنی بر تخصص های بین رشته ای است و جای خوشحالی دارد که برخی دانشجویان علاقمند به موضوع سینما، از ساحت های مختلف، به این عرصه ورود می کنند و به جای انجام فعالیت های پژوهشی فرمالیته و کم خاصیت، سعی دارند علم نوین را در برطرف کردن مسایل پیش روی صنعت سینما به کار گیرند. از این منظر شنیدن خبر برگزاری جلسه دفاع در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با موضوع «مهندسی ارزش در صنعت سینما» جذاب و حائز اهمیت است.

«مهندسی ارزش» به بیان ساده، مجموعه‌ اقداماتی متشکل از چندین روش فنی است که با بازنگری و تحلیل اجزای یک پروژه عملیاتی از ابتدا تا انتها قادر خواهد بود، اجرای کامل طرح را با کمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینه‌های غیرضروری می‌شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید. پایان‌نامه «مهندسی ارزش در صنعت سینما» اولین تلاش جدی پیرامون به کارگیری این تکنیک در صنعت سینمای کشور است که موفق به ارائه مدلی بومی سینما و فرایندگرا در جهت بهبود مستمر زنجیره تولید آثار سینمایی شده است.

اهمیت موضوع آن جا روشن می شود که همه علاقه مندان سینما امروز به خوبی می دانند اکثر تولیدات سینمایی باکیفیت، در زمانی بیش از مقدار تخمین‌زده شده به پایان می‌رسد و همین امر بر هزینه‌های فیلم می‌افزاید و هزینه‌های فیلم از هزینه‌های برآورد شده اولیه فراتر می‌رود. پای صحبت اغلب تهیه‌کننده های باتجربه سینما هم که بنشینید از این موضوع گلایه‌مندند. مشکل آنجایی فراتر می‌رود که دلایل این مشکلات نیز معمولاً به صورت شفاهی، کلی و بیشتر کیفی مطرح می‌شوند که این دست پژوهشگران این عرصه را برای ارزیابی های آتی می‌بندد. کمّی‌سازی مقولات کیفی و مستندسازی تجربیات و دانش بدست آمده از هر پروژه، یکی دیگر از نکات بارز این پژوهش بود.

نبود کمپانی های حرفه ای تولید فیلم از دیگر مشکلات اساسی سینمای ماست. بدین جهت، مراحل فیلمسازی از دیرباز در سینمای ایران از هم تفکیک شده بوده اند. در راه رسیدن به کمپانی سینمایی، دانش مهندسی ارزش در نحوه نظارت و کنترل بر یک پروژه با نگاه سیستماتیکی که این علم به همراه می آورد، از ضروریاتی ا‌ست که یک کمپانی باید داشته باشد و پژوهش مذکور توانسته است گام های اولیه را در ایجاد فرایند تضمین کیفیت در کمپانی های تولید سینمایی ایجاد کند. این نحوه نظارت دائمی بر فرایند تولید و رسیدن به راه حل های اصلاحی نوآورانه جهت بهبود کیفیت نتیجه نهایی، تجربه‌ای عمیق را برای کارهای آتی در اختیار می‌گذارد که با ثبت و ضبط این تجربیات می توان از این مرحله گذر کرد.

مجری این پایان نامه، علیرضا صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش سیستم‌های اقتصادی اجتماعی بود که علایق و تحصیلات آزاد سینمایی نیز در کارنامه خود دارد. دفتر بهره‌وری و توسعه سازمانی سازمان سینمایی حوزه هنری از این پایان نامه حمایت کرده و مطالعه موردی این پژوهش روی فیلم مزارشریف صورت گرفته بود.

در جلسه دفاع که با حضور آقایان دکتر فشاری استاد راهنما، دکتر قائمی استاد داور و مهندس علی آل احمد استاد مشاور و مدیر دفتر بهره‌وری و توسعه سازمانی سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد، این پایان نامه موفق به کسب نمره‌ کامل شد.

در پایان این جلسه اعلام شد که به زودی نتایج این پژوهش در تولیدات آتی سازمان سینمایی حوزه هنری به کار گرفته می شود و نتایج این پژوهش به شکل عملیاتی توسعه خواهند یافت که امیدواریم با انتشار این نتایج، شاهد ارتقای نظام ارزش در صنعت سینمای کشورمان باشیم.