سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

فصل اول کارگاه آموزش فیلمسازی خلاق در کیش به پایان رسید

kargah-filmsazi-kish

نخستین کارگاه آموزش فیلمسازی خلاق از تاریخ چهارم تا دهم بهمن‌ماه در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کیش، نخستین کارگاه آموزش فیلمسازی خلاق از تاریخ ۴ تا ۱۰ بهمن ماه در جزیره کیش برگزارشد و محمدعلی سجادی به همراه آرش خزایی دو مقوله «ازایده تا اجرا» و فیلمسازی تک نفره را آموزش دادند.

محمدعلی سجادی درباره تجربه برگزاری این کارگاه گفت: آموزش در دانشگاه و آموزشگاه های سینمایی در دوه دهه اخیربه خصوص از فعالیت های من بوده است و بسیار دیده ام که هنرجویان با اشتیاق پای کلاس سینما می نشینند. اما تجربه تدریس سینما در جزیره کیش به دلیل جاذبه های توریستی که دارد ویژگی های خاص خودش را دارد. مهمترین نکته اینکه اغلب هنرجویان بومی نیستند و مهاجر هستند که از این فرصت استفاده کرده اند و با انرژی و انگیزه در فضایی که توریست پذیر است سینما را آموزش دیدند واین تجربه خوبی از جهت تغییر فضا و لوکیشن در آموزش فیلمسازی بود به خصوص اینکه هنرجویان در فضایی متفاوت از جریان جاری در شهرهای بزرگ سوژه پیدا کردند و فیلم های کوتاه خود را ساختند.

وی در ادامه افزود: من هم سعی کردم از این امکان در جهت انتقال تجربه به هنرجویان استفاده کنم و پایه های نظری سینما را با بیان آثار کلاسیک سینمای دنیا برای آنها مطرح کردم و فکر می کنم هنرجویان دراین کارگاه ها یاد گرفتند که به فیلم ها چگونه نگاه کنند و با توجه به بحث های نظری درک بهتری از فیلم های کوتاه یا بلندی که در آینده می سازند، داشته باشند.

سجادی درباره حضورهنرجویان درگروه سنی مختلف در این کارگاه توضیح داد: یکی از نقاط قابل توجه در برپایی کارگاه حضور هنرجویان مشتاق ۱۹ تا ۵۰ ساله بود که با تفاوت هایی که در شناخت از سینما داشتند کنارهم جمع شده بودند و سینما را می آموختند.

وی در پاسخ به این سئوال که سینما تا چه اندازه درتوسعه صنعتی گردشگری موثر است گفت: در صنعت گردشگری ایران محدودیت هایی وجود دارد که مانع از حضور موثر توریست در ایران می شود و خوب سینما می تواند تا اندازه ای به توسعه صنعت گردشکری کمک کند کاری که در دهه ۶۰ اتفاق افتاد و لوکیشن های مختلف ایران در فیلم های سینمایی دیده شد. اما به دلیل تجربه های ایدئولوژیکی که درایران وجود داشته همنشینی سینما و صنعت گردشگری کم رنگ بوده است و از سوی دیگر مکان ها و معماری یکسان شده است و شاید گردشگری به معنای لوکیشن خاص وجود نداشته باشد. اما با این اوصاف ایران همیشه کشوری جذاب و دیدنی است که به دلیل محدودیت هایی که اشاره کردم از این امکان به خوبی استفاده نشده است.

کارگردان فیلم «اثیری» تاکید کرد: از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در ساخت فیلم با موضوع گردشگری اگر مکان در خدمت داستان و روایت باشد حتما دیدنی خواهد بود در غیر این صورت الصاقی است. نکته مهم این است که نگاه توریست با نگاه هنرمند متفاوت است و مکان باید در خدمت روایت داستان باشد.

وی بیان داشت: حال اینکه جزیره کیش جاذبه های ویژه ای برای فیلمسازی با موضوع گردشگری هم از جهت سوژه و هم لحاظ موضوعات مختلف دارد که خوشبختانه امکان آموزش فیلمسازی و حتی فیلم ساختن به شکل حرفه ای به همت آقای نشان و همکاران ایشان در امور هنری کیش ایجاد شده است.

این کارگردان سینما در پایان گفت: رسیدن به نتیجه تنها در صورت تدام برپایی کارگاه های آموزش فیلمسازی امکان پذیر است چراکه این تداوم می تواند درک درستی از مفاهیم سینما و به تبع فیلم ساختن را به هنرجو بدهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>