سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۸۸ در ۱:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
در جلسه نقد و بررسي فيلم در انجمن روزنامه نگاران مسلمان

سربخش: در به رنگ ارغوان از خط قرمزها خوب استفاده نشده است

سربخش: در به رنگ ارغوان از خط قرمزها خوب استفاده نشده است

سوره سینما : علیرضا سربخش گفت: در به رنگ ارغوان از خط قرمزها خوب استفاده نشده است

سوره سینما : علیرضا سربخش گفت: در به رنگ ارغوان از خط قرمزها خوب استفاده نشده است

به گزارش سوره سینما، شامگاه سه شنبه نشست نقد و بررسی فیلم “به رنگ ارغوان ” بدون حضور “ابراهیم حاتمی‌کیا ” و با حضور “محمدتقی فهیم “، “علیرضا سربخش “، “ابراهیم بحرالعلومی ” در انجمن روزنامه نگاران مسلمان برگزار شد.

بنابراین گزارش، ابتدا “فهیم ” در مورد فیلم “به رنگ ارغوان “، اظهار داشت: این فیلم خیلی جدی و سیاسی است که قصه خود را در قالب یک قصه رمانتیک بیان می‌کند. “به رنگ ارغوان ” مهر و امضای شاخص “حاتمی‌کیا ” را داراست.

وی در ادامه افزود: فیلم چند سال توقیف بود که توسط آقای “شمقدری ” رفع توقیف شد و به نمایش عمومی در آمد.

در ادامه، “فهیم ” از “بحرالعلومی ” در مورد این فیلم سئوال کرد که وی در پاسخ اظهار داشت: به هر حال “ابراهیم حاتمی‌کیا ” همیشه با زحمت فیلم می‌سازد و با زحمت هم فیلمش را اکران می‌کند. همان طور که آقای “فهیم ” گفت، این فیلم امضای شاخص “ابراهیم حاتمی‌کیا ” را داراست که بخشی از تاریخ اجتماعی و سیاسی ما را به تصویر می‌کشد.

وی در ادامه افزود: من به شخصه روایت و قصه این فیلم را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما در مورد استفاده از خطوط قرمزهای این فیلم مشکل دارم و براین اعتقاد هستم که همه مسائل را نباید به تصویر کشید و به مخاطبان اطلاعات ناقص در مورد یک نهاد ارائه داد.

در ادامه، “فهیم ” از “سربخش ” در مورد ارزیابی خود از این فیلم سئوال کرد که وی در پاسخ اظهار داشت: فیلم “به رنگ ارغوان ” از لحاظ ساختار اگر بخواهیم ارزیابی کنیم، فیلمی خوش‌ساخت است و مادر این فیلم لحظات ناب بسیاری را می‌بینیم. در کنار این قضیه کارگردانی کار هم بی‌نظیر است، اما من هم با نظر “بحرالعلومی ” موافقم که از خط قرمزها خوب استفاده نشده و ما باید ببینیم این فیلم در چه فضایی ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: سال ۱۳۸۲ دومین جنبش دانشجویی شکل گرفته بود و این فیلم پاسخی به همان جنبش دانشجویی است که از طریق جنگل و المان‌های دیگر حرفش را می‌زند. در مورد مسائل امنیتی و خط قرمزهایی که از آن استفاده شده خوب درنیامده است.

در ادامه “فهیم ” از “بحرالعلومی ” در مورد استفاده از مامور امنیتی در فیلم پرسید که وی در پاسخ گفت: به نظر من مامور امنیتی نباید دست و دلش بلرزد. من براین باورم که این افراد شیردلی هستند که تربیت می‌شوند و در زمینه کاری که به آنها سپرده می‌شوند که نباید دلشان بلرزد.

در ادامه “فهیم ” از “سربخش ” در مورد سرمایه‌گذاری در این بخش سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: این بخش سلیقه‌ای شده است و اطمینان بیش از حد و عدم نظارت کافی بر کسانی که شناخت درستی از سینما ندارند به این بخش ضرر وارد می‌کند.

وی در ادامه افزود: همین نیروها و سربازان چندی پیش “ریگی ” را دستگیر کردند و مشکل این فیلم این است که داخل جنبش دانشجویی شده و در سکانس آخر می‌بینیم که اینها آزادانه در جهت اهداف خود شعار می‌دهند و “شفق ” هم به ظاهر فردی منافق معرفی می‌شود که وابسته به گروه چپ است و بعد ما متوجه می‌شویم که او مجبور شده تا از ایران برود، اما رابطه بین پدر و دختر خیلی پررنگ است و یا سکانس خیالی شلیک “شهاب ۸ ” به “شفق ” اصلاً خوب درنیامده و بعد از اینکه مخاطب می‌فهمد این صحنه خیالی بوده، نفسی به راحتی می‌کشد.

در ادامه “فهیم ” گفت: به هر حال این فیلم نمادین و سمبلیک است که اطلاعات را قطره چکانی به مخاطبان ارائه می‌دهد و از طریق استعاره و ارجاعات می‌توان معانی مختلفی استخراج کرد و من به شخصه این فیلم را خیلی دوست دارم، چرا که کاراکترها در این فیلم آزادند و در سکانس آخر “ارغوان ” پخته‌تر شده و عینکی در چشم دارد و آزادانه شعار می‌دهد و یا “شهاب ۸ ” (حمید فرخ نژاد) بعد از اینکه از دستور تمرد می‌کند، آزاد است و بعد از منفک شدن، فرهنگی شده و به کار فیلمبرداری مشغول است.

در ادامه “فهیم ” از “بحرالعلومی ” راجع به شخصیت‌پردازی این فیلم سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: مقوله شخصیت‌پردازی در سینما یک بحث اساسی است و در این فیلم، شخصیت‌پردازی بی‌نقص است. “رضا بابک ” شخصیت قرص و محکمی دارد و دیگر شخصیت‌ها هم آزادند و این نشان از توانایی بالای کارگردان اثر دارد، اما در بحث وظیفه شناسی کمی در این فیلم بی‌مهری صورت گرفته است.

در ادامه “فهیم ” از “سربخش ” در مورد نقش “رحیم مشایی ” در اکران این فیلم سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: تا آنجا که من شنیدم، وزیر اطلاعات قبلی با اکران این فیلم مخالفت کرده که با اصرار “شمقدری ” این فیلم رفع توقیف شد و به گفته خود “شمقدری ” ردپای “مشایی ” را منکر شد، اما پشت این رفع توقیف‌ها حرف و حدیث است و ما طبق آمار مخاطبانمان را کاهش می‌دهیم.

در ادامه “فهیم ” گفت: فیلم از نظر ساختار، کار برجسته‌ای است و بعد از “آژانس شیشه‌ای ” بهترین فیلم “ابراهیم حاتمی‌کیا ” است. در بقیه آثار او ضعف وجود دارد مثل “دعوت ” اما “به رنگ ارغوان ” یک فیلم سیاسی عاشقانه است که امضای شاخص “ابراهیم حاتمی‌کیا ” را داراست و چیدمان فنی و بازی‌های شاخصی برخوردار است. از طرفی دیگر این فیلم را می‌توان یک فیلم در مورد اقتدار یک نظام هم دانست.

در پایان “بحر العلومی ” گفت: من با حرف “سربخش ” مخالفم. “به رنگ ارغوان ” چراغ سینما را روشن نگه می‌دارد و فیلم‌های سخیف و لوده هستند که سطح سلیقه مخاطب را کاهش می‌دهند و این را فراموش نکنیم که پیام این فیلم چه هست. در “دعوت ” پیام موذیانه شکل می‌گیرد، اما این فیلم پیامی انسانی دارد و چالش بین عقل و عشق است که از ساختار قابل دفاعی برخوردار است.
این مراسم شامگاه سه‌شنبه به پایان رسید