سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب

فرزاد خلیفه: «باهمستان موسیقی» همه توان ما نیست، همه بضاعت ماست

farzad-khalifeh

سردبیر و تهیه‌کننده «باهمستان موسیقی» گفت: این همه توان ما نیست بلکه همه بضاعت ماست و اگرچه بعضی چیزها را با توانایی و خلاقیت می‌توان پیش برد ولی از یک جایی به بعد واقعا پول لازم است.

سوره سینما – مجموعه برنامه های«باهمستان» ۷ برنامه است که  طی ۷ شب هفته، هرکدام به یکی از موضوعات ورزشی، حقوقی ، ایرانی موفق ، بانوان، ، تئاتر و تلویزیون ، سینما و موسیقی می پردازد و از ساعت ۱۰ شب به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم سیمای جمهوری اسلامی ایران، به روی آنتن می رود.

فرزاد خلیفه تهیه کننده و کارشناس – مجری «باهمستان موسیقی» در گفت‌و‌گو با سوره سینما گفت :مدیریت پیشین شبکه جهانی جام جم  مرارت های زیادی کشید تا این برنامه در بخش موسیقی کمی از خطوط اصلی سازمان فراتر رفته، تخصصی تر و محتوا محور گونه به کار خود ادامه دهد و همین امر حتی با دقت بیشتری هم اکنون  و در زمان  مدیریت فعلی، جناب آقای دکتر ملکی  ادامه دارد و حتی رو به رشد تر است.

وی افزود: از سال گذشته  پیشنهاد سردبیری برنامه و از ابتدای امسال  تهیه کنندگی و اجرای کارشناسی  آن به بنده سپرده شد. روال برنامه بر این بود که کاملا مشارکتی پیش برود و خودش هزینه خودش را تامین کند ، یعنی شبکه بابت آنتنی که در اختیار برنامه ساز قرار میدهد، نه پولی می‌دهد و نه پولی میگیرد و فقط بحث، بحث فرهنگ سازیست. روال  تیم های برنامه ساز دوره های گذشته هم برای برنامه سازی همین‌گونه بوده که از خوانندگان جویای نام استفاده شود که با درآمدزایی از جانب ایشان چرخ برنامه بچرخد اما از زمانی که برنامه را بنده تحویل گرفتم، متوجه شدم  این روال خیلی زرد است و حاضر نشدم به خاطر درآمدزایی، از موسیقی درجه ۲، یعنی شعر ضعیف، ملودی سرقتی، تنظیم بی حوصله، میکس و مستر غلط استفاده کنم؛ چون وقتی  دروغی به این بزرگی را خودمان بپذیریم چه طور میخواهیم مخاطب را برای شنیدن آثار فاخر برانگیزیم.

وی گفت:  با اینکه با ضرر مالی مواجه میشویم،  وجدان هنری اجازه نمیدهد مثلا استاد مشایخی را به عنوان کارشناس بیاوریم و خواننده ای دسته چندمی را هم بیاوریم که با مساعدت پول او، به میزبانی مهمانمان بنازیم و از سوی دیگر برای اثر نه چندان دلچسب خواننده ای دست چندمی، کف بزنیم و سوت بکشیم.این تناقض بسیار مضحک است. به همین دلیل این دندان لق را از ریشه کندم و به موسیقی متعهد آیینی محلی و قومی پرداختم که  تا به حال کسی به صورت جدی در تلویزیون، در این چهل سال به آن نپرداخته بود.

وی توضیح داد : ما در ۹ قسمت گذشته به موسیقی نواحی  آذربایجان ، لرستان ، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، ترکمن صحرا  و حتی در دو برنامه هم، حتی در شب های شهادتائمه‌ی اطهار (علیهم السلام ) به نغمات و الحان و اشعار عاشورایی پرداختیم. بیشتر بحث ما جدای  از مسائل موسیقی، نگاهی به جریان ترانه و شعر امروز است .
این کارشناس  افزود باید بگوییم این، همه ی توان ما نیست؛ بلکه فعلا همه ی بضاعت ماست و اگرچه بعضی چیزها را با توانایی و خلاقیت می توان پیش برد ولی از یک جایی به بعد واقعا پول و ارتباطات است که  هنرمندی می‌کند.

وی همچنین افزود: ما به موسیقی پاپ علاقمندیم به شرطی که  اجازه نقد آثار را داشته باشیم و بتوانیم ترانه و میکس و ملودی و تنظیم و مستر و صدابرداری و نوازندگی ها را مورد بررسی قرار بدهیم.
خلیفه تاکید کرد : «باهمستان موسیقی» اساسا برنامه مفرح و شاد به مفهوم عام آن نیست و اصولا آن شکل از برنامه تلویزیون موسیقیایی که به ذهن متبادر می شود را در اینجا نمیبینید.دیدن و شنیدن این ۷۵ دقیقه، دقت و علاقه می‌طلبد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>