سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۸۸ در ۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
در جلسه نقد و بررسي فيلم "شب واقعه"عنوان شد

حمید فرخ نژاد: نگاه یکسویه به دوران دفاع مقدس از آسیب های این ژانر سینمایی است

حمید فرخ نژاد: نگاه یکسویه به دوران دفاع مقدس از آسيب هاي اين ژانر سينمايي است

سوره سینما: نگاه یکسویه به دوران دفاع مقدس از آسیب های این ژانر سینمایی است

سوره سینما: نگاه یکسویه به دوران دفاع مقدس از آسیب های این ژانر سینمایی است

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی ـ خبری سوره سینما، نشست خبری فیلم سینمایی «شب واقعه» ساخته شهرام اسدی با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست شهرام اسدی (کارگردان)، حمید فرخ ‌نژاد، لادن مستوفی، علیرضا کمالی‌نژاد (بازیگران)، حسین غضنفری (تدوینگر)، کارن همایون‌فر (آهنگساز)، محسن روزبهانی (مسئول جلوه‌های ویژه)، عباس بلندی (طراح صحنه و لباس)، ناصر دهقانی (مجری طرح) و محمود گبرلو (مدیر جلسه) حضور داشتند.

در ابتدا این نشست شهرام اسدی کارگردان این فیلم درباره روند ساخت  فیلم شب واقعه گفت:  من آشنایی چندانی با شهید دریاقلی نداشتم بلکه پژوهشهای که در این زمینه بود  را مطالعه کردم و به این بسنده نکردم و با همرزمان و خانواده و بستگان شهید نیز گفت و گو کردم.وی ادامه داد: در زمان بازنویسی فیلمنامه شهنواز فیلمنامه نویس فیلم نقطه نظرات زیبایی را وارد فیلمنامه کرد که مبتنی بر واقعیت بود.

وی با اشاره به اینکه ساختن فیلم درباره انسانهایی مانند دریاقلی بسیار سخت است گفت: انسانهایی که جامع اطراف هستند کار آسانی است اما درباره شخصیتهای که از یک نقطه حرکت می کنند و به یک معرفت در پایان فیلم می رسند بسیار مشکل است.

اسدی درباره ریتم فیلم گفت: تصور نمی کنم سکانس های فیلم زیاد باشد اما شاید در آینده بر روی حذف برخی از سکانس ها فکر کنیم.

وی درباره نقش جلوه های ویزه گفت: بسیاری از صحنه هایی که دیده شد از جمله نخلستان با استفاده از جلوه های ویژه طراحی شده بود همچنین بانوی شعله ور نیز از دیگر بخش هایی بود که به وسیله این فناوری درست شد.

اسدی با اشاره به اینکه همیشه فیلمنامه برای او اهمیت زیادی داشته است افزود: برای من مهم فیلمنامه است و حتی اگر فیلمنامه ای در قالب طنز از کیفیت مطلوب برای ساخت برخوردار باشد آن را می سازم. مهم آنکه فیلم «شب واقعه» اثری است که لایه های دیگری از جنگ را نمایان می کند.

وی ادامه داد : هرگز نخواسته ام تا خود را در یک قالب محدود کنم.

لادن مستوفی نیز گفت: در ابتدا قرار بود مرا در این فیلم به آتش بکشند که خوشبختانه این موضوع با استفاده از جلوه های ویژه حل شد!

تهیه کننده این فیلم سینمایی نیز با اشاره به مشکلات ساخت فیلم در حوزه دفاع  مقدس افزود: کار در حوزه دفاع مقدس به مسائل امنیتی و نظامی ارتباط دارد و باید با نیروی انتظامی، ارتش و سپاه ارتباط داشت البته این نهادها در این حوزه همکاری خوبی داشتند و مشاوران خوبی در اختیار پروژه قرار گرفت.

حمید فرخ نژاد نیز که امسال با هفت فیلم در جشنواره حضور دارد درباه علت حضور نیافتن در نشست های مطبوعاتی فیلمهای قبلی اش گفت:  امروز آمدم ادای احترام کنم به دوستان مطبوعاتی زیرا حضور پیگیر آنها باعث شده تا خیلی چیزهایی که می توانست از یاد برود الان در یادها بماند.

وی ادامه داد: اگر قرار بود برای هر فیلم به جشنواره می آمدم تکراری می شد.

فرخ نژاد در پاسخ به تعریف منتقدان از این فیلم گفت:  اگر حضور من در این  فیلم  مثبت و اثر بخش بوده است  آن را مدیون کارگردان آن اثر سینمایی می دانم و ما  باید افتخاراتمان را با دست اندرکاران فیلم تقسیم کنیم نقایص را نیز باید با دیگر عوامل فیلم شریک شویم. بازی در این فیلم در حقیقت ادای دین به شهدا بود که این انرژی مضاعفی به من می داد.

حمید فرخ نژاد در پاسخ به سؤالی درباره شانس دریافت سیمرغ گفت:  مدتها است که دیگر به سیمرغ فکر نمی کنم زیرا به جز اعصاب خوردی و سردرد چیزی ندارد یک زمانی در جوانی کسب سیمرغ برای من بسیار مهم بود بلکه امروز سعی می کنم تا در تمام کارهایی که تاکنون در آنها به ایفای نقش پرداختم تلاش کنم و به بهترین نحو ممکن حاضر باشم.

فرخ نژاد با اشاره به سینمای دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس ما در اختیار دولت است زیرا برای خلق چنین آثاری نیازمند ابزار و ادوات جنگی هستیم که بدون همکاری نهادهای دولتی ممکن نیست و طبعا نیز دولت اعمال نظرهای درباره فیلمها می کند اما سوال من این است  که با وجود اینکه سینمای دفاع مقدس ما دولتی است چرا این سینما شرایط مساعدی  ندارد.

فرخ نژاد ادامه داد: یک سویه نگاره کردن به جنگ و ساخت فیلم هایی با شخصیت های تکراری و سوژه های ثابت و همچنین  احمق جلوه دادن نیروهای دشمن علت پیشرفت نکردن سینمای دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس ۲۰ سال به یک صورت فکر می شد اما امروز دیگر نگاه سنتی به جنگ  پاسخگو نیست و به سینما و دفاع مقدس با دید باز و نگاهی نو نگریست.