سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ اسفند ۱۳۸۸ در ۹:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب
در گفتگو با سوره سينما مطرح شد

اظهارات صریح «شهاب ملت خواه» کارگردان”شب حورا” در خصوص طرح اکران فرهنگی

اظهارات صریح «شهاب ملت خواه» کارگردان"شب حورا" در خصوص طرح اکران فرهنگی

سوره سینما : شهاب ملت خواه نویسنده و کارگردان «شب حورا» که فیلم وی در قالب طرح اکران فرهنگی به روی پرده تعداد محدودی سینما رفت، در خصوص طرح اکران فرهنگی به اظهاراتی پرداخت

سوره سینما : شهاب ملت خواه نویسنده و کارگردان «شب حورا» که فیلم وی در قالب طرح اکران فرهنگی به روی پرده تعداد محدودی سینما رفت، در خصوص طرح اکران فرهنگی به اظهاراتی پرداخت

ملت خواه در خصوی طرح اکران فرهنگی ابراز کرد: اکران فرهنگی به عقیده من بهانه و سرپوشی برای کج رفتاری های اکران در سینمای ایران است. برخورد ناشایستی که در پی سودجویی های بیشتر و باعث انحراف مسیر سینمای ایران است.

این کارگردان سینما در ادامه افزود: این حرکت ناعادلانه موجب قربانی شدن آثار خوب و شایسته سینمای ایران در موقعیتهای بسیار ناپسند است و موجب می شود سرمایه و زحمات و تلاش های هنرمندان کشور تحت این عنوان به نابودی کشید شود.

وی همچنین تصریح کرد: معتقدم کسانی که در طول سالهای  گذشته موجب رکود و شکست سینمای ایران از هر جهت شده و با تولیدات غیرفرهنگی مردم را از سینما رفتن بازداشته اند، مقصران اصلی هستند. در درجه بعد صاحبان سینماها که خواهان فروش بیشتری هستند دستشان به این قضیه آلوده شد. و در آخر بی سیاستی  و ندانم کاری مسئولانی که به جای این که ابروی این سینمای کج رفته را درست کنند، چشمش را هم کور کردند.

به اعتقاد ملت خواه این رفتارهای بد انگیزه ها را از کسانی می گیرد که قصد دارند فیلم های فرهنگی بسازند. وی خاطر نشان ساخت: فیلم فرهنگی این نیست که جذابیت نداشته باشد یا به قولی مشتری پسند نباشد. فیلم فرهنگی فیلم فاخر است.

ملت خواه در ادامه فیلم فرهنگی را فیلمی دانست که تمام رسالت های سینمایی را با خود حمل می کند و عنوان کرد: فیلم فرهنگی ارتباط فکری و فرهنگی با مخاطب خود برقرار می کند. فیلم فرهنگی دروغ نمی گوید. فریب نمی دهد. با رنگ و لعاب کاذب جیب مردم را خالی نمی کند.این فیلم ها در طول تاریخ سینمای جهان و ایران همیشه ارزشمند بوده اند.

ملت خواه که از اجرای طرح اکران فرهنگی اصلاً راضی نیست در ادامه اذعان داشت: امروز متأسفانه نوعی شارلاتانیزم دامن گیر سینمای ایران شده که پس رفت سینمای ایران از مسیر واقعی خود است. سینمایی که با پشتوانه غنی فرهنگی و تاریخی و با استفاده از استعدادهای بزرگ می تواند در دنیا حرف اول را بزند.

وی با گلایه از شرایط اکران فیلم های فرهنگی با انتقاد از این وضعیت گفت: متأسفانه کار به جایی رسیده که وقتی واژه ارزش مطرح می شود نوعی استنباط ضد ارزشی از آن می شود.

ملت خواه یادآور شد: ماجرا معکوس شده است. فیلم فرهنگی فیلم ارزشمند است اما با اجرای این طرح فیلم هایی که ارزشمند هستند سینمای کمتری در اختیار دارند و در مقابل فیلم های غیر فرهنگی در تعداد بیشتری سینما اکران می شوند.

وی در خاتمه تأکید کرد: کاری انجام دهیم که مردم به فیلم های فرهنگی توجه بیشتری کنند. فیلم فرهنگی فیلمی سرگرم کننده و سالم است. باید کاری کنیم که مردم به فیلم فرهنگی علاقمند شوند نه این که از آن گریزان شوند.