سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

دومین گفت و گوی شبانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد/ خلق انیمیشن برای کودکان سرمایه مالی می‌طلبد

shabane-koodak-2

دومین گفت و گوی شبانه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با موضوع وضعیت سینمای انیمیشن در ایران با حضور جمعی از کارشناسان و علاقه‌مندان سینمای انیمیشن برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، دومین گفت و گوی شبانه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با موضوع وضعیت سینمای انیمیشن در ایران، با حضور حبیب ایل بیگی، فرزاد اژدری، آزیتا حاجیان، حمید نخعی، غلامرضا ملااحمدی، علی تنهایی، عرفان لولاکی و مهدی صالحی، حسین قناعت و جمعی از کارشناسان و علاقه مندان سینمای انیمیشن برگزار شد. وحید نیکخواه آزاد اجرا و کارشناسی این نشست را بر عهده داشت.

در ابتدای نشست غلامرضا ملااحمدی، کارگردان انیمیشن «کلاغ» با اشاره به اینکه درحال حاضر تکنیک انیمیشن در ایران وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: توان تکنیکی انیمیشن سازها ارتقا پیدا کرده است.

در ادامه این نشست عرفان لولاکی، تهیه کننده انیمیشن «کله آهنی»، توان و جرات را عامل موثر پیشرفت انیمیشن ها معرفی کرد و گفت:  تولید انیمیشن سخت و پرهزینه است اما با آمدن اینترنت اینکار راحتتر شد، آگاهی و تجهیزات هم شرایط را بهتر کرده است.

وی با اشاره به وجود جسارت در آثار انیماتورهای جشنواره سینمای کودک، ادامه داد: من انیماتور نیستم و تخصصی هم در این زمینه ندارم اما آنچه در انیمیشن سازها میبینم نشانه جسارت و نوعی جرات در عملکرد آنها است.

این تهیه کننده افزود: اصلی ترین مشکل سینمای انیمیشن بعد از تولید خود را نشان میدهد، به این ترتیب که هنرمندان این عرصه نسبت به تبلیغ آثار خود کمکاری میکنند.

لولاکی با اشاره به مراحل ساخت انیمیشن «کله آهنی»، توضیح داد: آخرهای کار فهمیدیم چند نفر دیگر هم مشغول فعالیت انیمیشن هستند. من اصلا نمیدانستم که برای تولید انیمیشن باید پروانه ساخت گرفت.

وی افزود: حین تولید «کله آهنی» هیچ انیمیشن دیگری جز تهران ۱۵۰۰ وجود نداشت که فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد. اما چشم انداز ما از این فراتر بود.

سازنده «کله آهنی» ادامه داد: چند پروژه دیگر در دست کار داریم که تقریبا ۱۰ تا ۱۵ میلیارد هزینه دارد و فکرم این است که تولید آنها در زمان مناسب باشد تا سوژه حفظ شود .

وی تاکید کرد: اگر انیمیشن را صرف فروش ببینیم ضرر خالص است. سالها باید وقت صرف تولید کرد و در اکران شاید حدود یک میلیارد فروش را تجربه کند. تولید محتوا، تولید عروسک و لوازم تحریر و … باعث هزینه بردار شدن انیمیشن میشود.

لولاکی افزود: هرچقدر هم انیمیشن های خارجی ضعیف باشد، بازهم اگر همین کار را آنجا انجام دهیم بهتر حمایت می شود.

حمید نخعی، کارگردان انیمیشن «دنیای کیف ها» درباره تاریخچه ورود انیمیشن به دنیاب سینما گفت: ابتدا این کار از «کارخانه هیولاها» و سپس «عصر یخبندان» و «پاندای کونگ فوکار» و… آغاز و یک مرتبه هجمه به انیمیشن زیاد شد، سینماها استقبال کردند، ما در آن زمان تکنیک را نداشتیم دراین ده سال خود را ارتقا دادیم و مسائل گرافیکی مان بهتر شد. بنابراین این اتفاق دو ساله نیافتد انفجارش در این دو سال شد.

وی با اشاره به هزینه سنگین تولید انیمیشن، گفت: همین الان سه کار بلند در کرمان کلید خورده که پر هزینه است. کار ما نیز حدود دو سال طول کشید و یک میلیارد و پانصد هزینه برداشت.

نخعی گفت: ذهن بچه های امروز پیچیده است، بنابراین باید برای آنها آثاری طراحی شود که جوابگو است.

وی تاکید کرد: من با کودک درونم با بچه ها ارتباط برقرار میکنم نمیدانم چقدر موفق بوده ام.

در ادامه این نشست، علی تنهایی کارگردان و تهیه کننده «راز پروانه ها»، عنوان کرد: در شرایط امروز تضمینی برای بازگشت سرمایه نیست و ما با تولید انیمیشن دل به دریا زده ایم. من در تبریز دیده ام که به غیر از ما نیروهای زیادی کار انیمییشن می کنند.

وی با بیان اینکه سه سال و سه ماه شبانه روز برای انیمیشن «راز پروانه ها» کار کردند، گفت: هزینه کار تا به حال ۷۲۰ میلیون شده که امیدواریم بیشتر نشود.