سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

برگزاری نمایشگاه «نقاشى قهوه خانه ای»/ پرده‌هاى مذهبى با مضامین حماسه کربلا

naghashi-ghahve-khanei

نمایشگاه «نقاشى قهوه خانه ای» شامل پرده هاى مذهبى با مضامین حماسه کربلا در نگارخانه مهرسان برگزار می‌شود.

به گزارش سوره سینما، این نمایشگاه منتخبى از آثار مجموعه جواد عقیلى آخرین بازمانده از نسل نقاشان قهوه خانه ای است که طی ۴۰ سال آنها را حفظ، مراقبت و نگهداری کرده است.

او متولد سال ۱۳۱۵ شاگرد عباس بلوکی‌فر(نقاش قهوه‌خانه‌ای) و دانش آموخته نزد هانیبال الخاص است و تعداد زیادی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای را در سال‌های طولانی حفاظت و نگهدارى و به معرفى این عرصه کمک مؤثر و قابل توجهى کرده است.

در این مجموعه آثار نقاشانى همچون محمد مدبر، عباس بلوکى فر، حسن اسماعیل زاده، حسین همدانى، فتح الله قوللر، محمد فراهانى و على اکبر لرنى برای تماشای علاقمندان ارائه شده است.

نقاشی قهوه خانه ای نوعی نقاشی روایی رنگ روغن با مضمون های رزمی و حماسى و مذهبی و شمایل است که براساس سنت های هنر مردمی و دینی و روایتگرانه توسط هنرمندانی چیره دست خلق و در قهوه خانه ها و تکایا و حسینیه ها ارائه می شد.

نمایشگاه «نقاشى قهوه خانه ای» از ٣ شهریور تا ١٠ مهر ٩٩ در نگارخانه پردیس فرهنگى هنرى مهرسان واقع در میدان انقلاب، ابتداى خیابان کارگر شمالى، بالاتر از خیابان فرصت شیرازى دایر خواهد بود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>