سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۸۸ در ۹:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
یادداشتی درباره طلا و مس به بهانه پخش آن در حوزه هنری

«طلا و مس»، فیلم جزئیات!

«طلا و مس»، فیلم جزئیات!

سوره سینما: نخست فیلمنامه و سپس اجرای طلا و مس موفقیت آمیز از آب در آمده است و زمان این را به خوبی نشان می دهد

سوره سینما: نخست فیلمنامه و سپس اجرای طلا و مس موفقیت آمیز از آب در آمده است و زمان این را به خوبی نشان می دهد

زیر نورماه را به یاد داریم. زیر نور ماه موفقیت خود را مدیون فیلمنامه ایست که با جزئیات درست در طول داستانگویی خود بیان شده است. فیلم پس از مدتها هنوز دیدنی است، شخصیتها زنده اند و هنوز باورشان می کنیم. اتفاق ها چیده شده یا تصنعی نیست که آنها را غیر قابل باور کند و در نهایت زیر نورماه هنوز قابل بازبینی و لذت بخش است. پس از تب و تاب جشنواره فیلم فجر زمان فیلم های قابل تامل جشنواره را از فیلمهای غیر قابل تامل جدا می کند و به راستی که زمان عنصر اساسی در تعیین معیار یک فیلم است. طلا و مس پس از جشنواره نیز تازه تر و جذاب تر از زمان جشنواره است. این فیلم در بازبینی جزئیات بیشتری را به نمایش می گذارد.

نخست فیلمنامه و سپس اجرای طلا و مس موفقیت آمیز از آب در آمده است و زمان این را به خوبی نشان می دهد. فیلمنامه فیلم پر است از جزئیات در اتفاقات یا حوادث و رفتار درست شخصیت ها در این موقعیت ها یا حوادث. پلان های معرفی فیلم که لابلای آنها تیتراژ می آید مقدمه داستانی را که قرار است در بیست الی سی دقیقه بیان شود به صورت کاملا موجز شده نشان ما می دهد و ما را همراه با تیتراژ ساده خود به دنیای شخصیتها می برد. گره اول داستان جایی شکل می گیرد که بیماری زهرا سادات مشخص می شود و گره دوم هنگامی است که پول بیمارستان زهرا سادات در اختیار سید نیست. فیلمنامه به طور دقیقی تا بدین جا از مقدمه ، معرفی، گره اول و گره دوم که از دامن گره اول بیرون آمده تشکیل شده است. حالا گره سوم اضافه می شود سید باید فرشی که به خاطر پول آن را ببافد تحویل دهد اما زمان زیادی ندارد داستان به اوج خود می رسد و سید فرش را با هزار زحمت تحویل می دهد و گره افکنی صورت می گیرد. نتیجه نیز عیان و مشخص است. سید از پس مخارج خانواده بر آمده و این نشان وفاداری وی است. اما در لابلای این طراحی کلی در فیلمنامه شخصیت پردازی های فیلمنامه بسیار قدرتمند است که به نظر نمی رسد با یک بار دیدن مشخص شود:

ـ سید، مردی معتقد و طلبه است که برای درس خواندن به تهران آمده اما بیماری همسرش و اینکه به اجبار باید کارهای جاری خانه را نجام دهد با واقعیت خانه آشنا می شود. متوجه می شود که عوض کردن کهنه یعنی چه؟ و اینکه گفتن دوستت دارم چه تاثیر و معنی دارد.

ـ دوست سید، مجرد است و به گفته خودش باید شبها با شیطان رجیم دست و پنجه نرم کند ! بسیار سر حال و شوخ طبع است و این اخلاق خوش او باعث بالانس شخصیت غمگین سید و پر امید وی می شود.

ـ بچه بزرگتر سید در سنی قرار دارد که همه چیز را می فهمد و در عین حال چون بچه است رفتارهای خارج از منطقی دارد. متوجه شدن بوی عطر در فصلی که زن پرستار به خانه سید می آید و کنار نیامدن وی با فلجی مادرش از جزئیات خوب این نقش و رفتارش است.

ـ همسر سید با نقش آفرینی نگار جواهریان که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برد،  احترام فراوانی به سید می گذارد اما هنگامی که خود را در آستانه فلج شدن می بیند دست به طغیان، پرخاش و پس از آن نسبت به زن گرفتن سید پیشنهاداتی می دهد که اغلب به مثابه یک شوخی است اما تمام سیر حرکتی این شخصیت باز هم باور پذیری را در تماشاگر بیشتر از پیش می کند.

شاید جزئیات رفتاری در طلا و مس آنقدر باشد که نتوان آن را تنها با استفاده از شخصیتها بیان کرد اما هر چه که هست طلا و مس فیلمی قابل باور است که کهنه نخواهد شد زیرا تمام جزئیات را در فیلمنامه به خوبی به نمایش و اجرا گذاشته است.