سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۹۳ در ۹:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب

پرونده فیلم‌های سینمایی و کوتاه بسته می‌شود/ راه‌اندازی آرشیو سینمای مستند از خرداد ۹۴

tabatabaei-nezhad

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: راه‌اندازی آرشیو ویدیویی سینمای مستند از برنامه‌های مرکز گسترش سینمای مستند در سال آینده است.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: راه‌اندازی آرشیو ویدیویی سینمای مستند از برنامه‌های مرکز گسترش سینمای مستند در سال آینده است.

طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با تغییر رویکردی که امسال در این مرکز رخ داد به سوره سینما گفت: اگرچه قرار است بعد از این تمرکز ما بیشتر بر تولید و حمایت از فیلم‌های مستند و انیمیشن باشد اما تعدادی از فیلم های سینمایی هنوز از قبل مانده و تقریبا ۱۰ فیلم کوتاه داریم که با سر انجام رسیدن آنها به پرونده رویکردهای پیشین خاتمه می‌دهیم. از ابتدای سال ۹۴ هم برای بخش مستند و انیمیشن برنامه های ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: از خرداد ۹۴ هم به طور جدی جمع آوری فیلم های مستند را برای آرشیو پیگیری خواهیم کرد، این پروسه حدود یک سال زمان می‌برد و با در نظر گرفتن مراحل آماده‌سازی برای ارائه آن به مراجعین از سال ۹۵ می‌توانیم مراحل اجرایی را آغاز کنیم. در این رابطه پیش از این جسته گریخته با شبکه نمایش خانگی تعامل داشتیم، از این به بعد هم برای نمایش آثار علاوه بر تقویت بخش شبکه نمایش سعی داریم پیگیری‌مان را برای اکران در گروه هنر و تجربه ادامه دهیم و پخش در شبکه های مختلف هم در دستور کار بگنجانیم.

طباطبایی‌نژاد گفت: امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در محل برگزاری دوسالانه پویانمایی حضور دارد، اخیرا هم در جلسه ای با آقای رزاق کریمی و انیمیشن سازان مباحث مربوط به حمایت از تولیدات این بخش بحث های مفصلی داشتیم که در قالب ایده های نو سال آینده شاهد خواهیم بود. برگزاری کارگاههای متعدد برای فیلمسازان مستند و انیمیشن و انتشار فصلنامه تخصصی انیمیشن که پیش از این در بخش مستند تعبیه شده بود از ضرورت های لازم برای سال آینده است.

وی با اشاره به کارکردهای جشنواره سینما حقیقت درباره حضور فیلم های مستند در جشنواره فجر گفت: جشنواره فیلم فجر جشنواره ای بزرگ برای همه خانواده سینمای ماست، مستند هم عضوی از این خانواده است و ترجیح ما به شرکت در این اتفاق بزرگ سینمایی است، اما در رابطه با شکل حضور و شرایط نمایش آثار صحبت و نظر داریم که باید توسط کارشناسان و صاحب نظران مطرح می‌شود و امیدوارم در دوره‌های بعد مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه انیمیشن، بیشتر فیلم های بلند، سینمایی ساخته می‌شود پس حضورشان در جشنواره فجر بیشتر ضرورت دارد و به دیده شدن این آثار کمک می‌کند.

طباطبایی نژاد افزود: امسال در دوسالانه پویانمایی هم دو فیلم کوتاه انیمیشن داریم و قرار است در اردیبهشت ۹۵ دوسالانه همایش تخصصی سینمای انیمیشن را با رویکرد علمی بار دیگر برگزار کنیم تا در تعامل با کارشناسان و انیمیشن‌سازان بتوانیم در جشنواره ای در حد و اندازه فستیوال‌های بین المللی راه اندازی کنیم.