سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی:

گروهی قصد ترویج فرهنگ لیبرالیسم را در سینما دارند

shahani

امیررضا شاهانی گفت: تا آنجایی که می دانیم سینما و صدا و سیما باید نقش دانشگاه داشته باشند و پیشرو عمل کنند نه اینکه یکسری دیالوگ‌ها و عبارات از کف جامعه به این رسانه‌ها راه پیدا کند.

امیررضا شاهانی استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد پیامدهای ابتذال در سینما به سوره سینما گفت: همواره دو دغدغه که هم مربوط به سینما می شود و هم صدا وسیما با من همراه است ؛اول اینکه معتقدم فرهنگ سکولاریسم ،لیبرالیسم و غرب گرایی چندسالیست در فضای صدا و سیما و به خصوص سینما ترویج می شود و اصلا این قضیه تصادفی هم  نیست و اتفاقا کاملا آگاهانه و هدفمند پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه این جریان از طرف مراجع رسمی پیگیری نمی شود و با برنامه ریزی نا نوشته ای هم مهمراه نیست گفت: یک عده دست اندرکار تفکر لیبرالیسم قصد دارند به واسطه فیلم ها و سریال ها ارزش ها  را در جامعه سست کنند. این دسته به صورت مستقیم به اصول و عقاید ما نمی تازند بلکه با جاذبه های هنری قبح برخی کارها را می ریزند و ارزشها را کم رنگ می کنند.

استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی به صحبتهایش افزود: نکته مهم دیگر اینکه صدا و سیما و به خصوص سینما از ادبیاتی استفاده می کنند که بیشتر رواج ولنگاری است.

وی با بیان اینکه ولنگاری ادبی و گفتاری در برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی کاملا مشهود است گفت: مجری ها ،خبرنگارها و بازیگران بعضا از الفاظ و دیالوگهایی استفاده می کنند که احترام در آن رعایت نمی شود گرچند باید بپذیریم که آدم ها تربیت های متفاوتی دارند اما وقتی پشت تریبون جمعی قرار می گیرند باید رعایت پاره ای از ملاحظات راداشته باشند ؛استفاده از واژه های سطح پایین در رسانه های فراگیر به رواج ولنگاری ادبی کمک می کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به عنوان نمونه استفاده از کلمه «باحاله»،« ما آدم های باحالیم…» به شدت در سینما و تلویزیون رواج پیدا کرده که بسیار باعث تاسف است .وقتی فرزندم در خانه این عبارات را به کار می برد از او می پرسم: من یا مادرت این کلمه  ها را به کار می بریم که تو از آن استفاده می کنی؟ و فرزندم پاسخی برای سوالم ندارد. واقعا بگویم از رواج چنین ادبیات سخیفی ناراحت می شوم.

وی گفت: به نظر می رسد کسی نظارتی روی چنین برنامه ها و فیلم های سینمایی ندارد و ادامه چنین جریانی نگران کننده به نظر می رسد آن هم در جامعه ایرانی که مبتنی بر فرهنگ و تمدن غنی است.

شاهانی ادامه داد: به نظر می رسد و تا آنجایی که می دانیم سینما و صدا و سیما برای مردم باید همچون دانشگاه عمل کند و پیشرو باشند نه اینکه یکسری دیالوگها و عبارات از کف جامعه به این رسانه ها راه پیدا کند . واقعا بعضی از این عباراتی که در برنامه ها و فیلم ها می شنویم دیالوگهای مکانیکی است آیا صدا و سیما و سینما که نقش تربیتی بر عهده دارند جملاتشان باید از مکانیکی گرفته شود یا از نهادهای فرهنگی و هنری؟ به عقیده من باید کمیته های نظارتی روی این موارد نظارت کامل داشته باشند؛ الفاظ با ویرایش خاصی توسط بازیگران یا مجریان و خبرنگاران ادا شود .حتما فیلمسازان و برنامه سازان در خصوص استفاده از چنین الفاظی تذکر ببینند  چون در غیر اینصورت  رواج ولنگاری گفتاری و ادبی را بیشتر از این در جامعه شاهد هستیم و این روی فرهنگ عمومی تاثیر می گذارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>