سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

آسیب‌های زیست‌محیطی صنعت مس در مستند «تب مسین» تشریح می‌شود

tabe-mesin

فیلم مستند «تب مسین» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رهبر قنبری مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد و بزودی آماده نمایش عمومی می‌شود.

به گزارش سوره سینما ، رهبر قنبری در گفتگو با روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با ذکر این نکته که فیلم مستند «تب مسین» هشداری جدی در زمینه‌ی تبعات ناشی از استخراج مس را مطرح می‌کند؛ اظهار داشت: در چند سال اخیر درباره‌ی مسأله صنایع و معادن در کشور تحقیقاتی انجام دادم و متوجه شدم این صنایع به طرز وحشتناکی به محیط زیست آسیب وارد کرده‌اند. فیلم مستند «تب مسین» هم به مسائل ناشی از فعالیت‌های مس سرچشمه رفسنجان می‌پردازد و تاثیرات جانبی آن بر محیط زیست و مردم منطقه را منعکس می‌کند.

این فیلمساز در ادامه، به بخشی از این تاثیرات زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: از میان رفتن پوشش گیاهی و جغرافیای وسیع کشاورزی منطقه، تنها نمونه‌ای از اتفاق رخ داده است؛ چرا که نیاز این صنایع به آب فراوان شرایطی بوجود آورده که ذخایر زیرزمینی محدوده منطقه را بلعیده و خشکی به بار آورده است.

قنبری تصریح کرد: صنعت مس منطقه‌ای به شعاع ۲۰۰ کیلومتر را بلعیده و زمین‌ها را انباشته از سمومی کرده که به محض ورود در ریه دام و حیوانات، زندگی آنها را با خطر مواجه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که امروزه حتی دیگر از گرگ‌ها، شغال‌ها و روباه‌ها هم خبری نیست و همه از بین رفته‌اند!

کارگردان مستند «تب مسین» ادامه داد: این شرایط دامپروری منطقه را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و گله‌های ۳۰ هزارتایی گوسفندان امروزه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ راس دام تقلیل یافته‌اند. این وضعیت به اعلام هشدار جدی نیاز دارد و ما نیز تصویربرداری و ساخت فیلم را بر همین اساس آغاز کردیم و ادامه دادیم.

به گفته رهبر قنبری، بیشتر مراحل فنی فیلم به پایان رسیده و بخش‌هایی مانند ساخت موسیقی و صداگذاری فیلم هم‌زمان در حال انجام است. این مستندساز همچنین از تلاش برای پایان کار در خرداد ماه و حضور فیلم در دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خبر داد.

گفتنی است: عوامل ساخت فیلم مستند «تب مسین» که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود، عبارتند از: رهبر قنبری (پژوهش‌گر، کارگردان و تهیه‌کننده)؛ عارف نامور (تصویربردار)؛ مهران کرمی (تدوینگر)؛ امیررحمت حیدری (صدابردار)، امیرحسین یک‌پیکر (دستیار اول تصویربردار) و مهریار قنبری (آهنگساز).


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>