سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر

ekhtetamie-sangar1

برگزیدگان نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر شب گذشته در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر، آیین اختتامیه این جشنواره شب گذشته-پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه- در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی(واحد فیروزکوه) برگزار شد.

*میزبانی از سنگر افتخاری برای فیروزکوه بود

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محسن افشانی برعهده داشت، علی اصغر رستمی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: با حضور بیش از دو سال دکتر طاها هاشمی در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تحول و انقلابی فرهنگی در این دانشگاه رخ داد که با اسناد و آمار قابل اثبات است.

وی افزود: این اولین بار است که شهر فیروزکوه میزبان جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر می شود و هر اتفاقی در اولین دوره خود کم و کاستی هایی نیز دارد. قطعا بعد از پایان این جشنواره جلساتی برای آسیب شناسی و تقویت آن برگزار خواهیم کرد. این میزبانی برای فیروزکوه افتخار بزرگی بود.

رستمی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) ادامه داد: به تعبیر امام خمینی(ره) مسجد سنگر است و محراب محل مبارزه با دشمن داخلی و نفس اماره. از منظر ایشان دانشگاه نیز سنگر دفاع از ارزش هاست.

در ادامه این مراسم کلیپ معرفی شهرستان فیروزکوه نمایش داده شد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین عبدالله اسماعیلی امام جمعه فیروزکوه به روی سن آمد و بیان کرد: مایه مباهات فیروزکوه است که جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر در آن برگزار می شود. جشنواره ای با شرکت ۲۲ استان و ارائه ۴۰۰ فیلم به آن در شرایط بحرانی دنیا.

وی افزود: پیام سنگر این می تواند باشد که پرچم عزت، پایداری، مقاومت کنار پرچم سفیدی که به معنای آشتی، تعامل، گفت و گو و شنیدن حرف های همدیگر است، حرف اول را بزند. امروزه کسانی که می خواهند پشت این سنگر نقش مهمی ایفا کنند افسران رهبر معظم انقلاب در محیط های علمی و دانشگاهی هستند و نه تنها سیاسیون بلکه پاسداران هم باید پرچمدار صلح و آشتی و گفتمان در دنیا باشند.

امام جمعه فیروکوه همچنین ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه خوشبختانه در حوزه اقتصاد مقاومتی، فناوری، علوم پایه از جمله روباتیک عملکرد قابل تحسینی داشته و بسیاری از دانشجویان آن در عرصه علمی با افتخار آفرینی اظهار وجود می کنند و برگزاری جشنواره سنگر نیز یکی از توفیقات آن هاست.

بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر به تقدیر از پدر شهیدان محمدحسن و مهدی سراج اختصاص یافت. همچنین قاسم افشار خواننده پاپ کشورمان در ادامه به اجرای سه قطعه پرداخت. نقی بهمنی دبیر نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر نیز سخنران بعدی آیین پایانی این رویداد دانشجویی و فرهنگی بود.

وی در گفته های خود از تلاش ها و زحمات معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست واحد فیروزکوه و سایر همکاران خود در این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این مراسم دکتر طاها هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۴ ساله شدن این نهاد بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ۳۱ اردیبهشت ماه در حالی ۳۴ ساله می شود که به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی، فرهنگی و آموزشی در کشور است که توسط حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ در سال ۶۱ افتتاح شد. زمانی که ورود به دانشگاه برای عده بسیاری یک آرزوی دست نیافتنی بود و همه دستگاه ها دولتی بودند و مراکز آزاد هم به نهادهای دولتی تبدیل شده بودند.

وی افزود: این دانشگاه با سرمایه اولیه یک میلیون تومان به دستور امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد و حالا هزاران میلیون سرمایه جوشش داشته است. امروز بیش از ۵۴ درصد از فارغ التحصیلان بعد از انقلاب تاکنون در این دانشگاه آموزش دیده اند و بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. دانشگاه آزاد همچنین در حال حاضر پرچمدار علم به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی در ایران است و حدود ۷۵ درصد از مقتضیان این بخش در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند.

هاشمی همچنین ادامه داد: البته این دانشگاه در دولت گذشته به دلیل افزایش حدود ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی غیرانتفاعی با ۵۰۰ هزار صندلی خالی کار خود را ادامه داد که البته بخشی از این اتفاق هم به دلیل کاهش جمعیت جوان در کشور است. اما در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد فصل نوینی ایجاد شد که پیشبرد ۲۵۰۰ طرح ماندگار فرهنگی که یکی از آن ها برگزاری جشنواره سراسری فیلم کوتا دانشجویی سنگر است.

وی با اشاره به کارآمدی و تاثیرگذاری زبان هنر در انتقال مفاهیم خاطرنشان کرد: بدون تردید هنر یکی از اساسی ترین ابزارها برای انتقال پیام اسلام است. ما باید بسته هایی مطابق سلیقه جوانان را آماده و به آن ها ارائه کنیم و نیازمند انقلابی در نوع نگاه به محتوای فرهنگی هستیم. چراکه جوان در غیر این صورت منتظر ما نخواهد شد تا محتوایی بی کیفیت را شاهد باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد به برگزاری سه جشنواره میراث فرهنگی در کرمان، نخستین جشنواره تئاتر دانشگاهی در مشهد و نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دانشجویی سنگر در فیروزکوه توسط دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و عنوان کرد: توقع ما از کار دانشجویی لزوما کار حرفه ای نیست. ضمن این که سیاست دانشگاه آزاد اسلامی این است که کارهای فرهنگی صرفا به تهران منحصر و محدود نباشد. تولید فرهنگی باید بر پایه پژوهش و تحقیق استوار باشد و در این زمینه تفاهمی هم بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد امضا شده است.

وی افزود: دفاع مقدس نیز منحصر به عده یا جناح خاصی نیست. دفاع مقدس متعلق به ملت ایران و همه آحاد مردم است. افتخار بزرگی است که در جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک کشورمان مصادره نشد و هنوز سوژه های زیادی در این باره وجود دارد که باید درباره آن تولید اثر کرد و دانشگاه آزاد نیز تلاش کرد تا به واسطه جشنواره سنگر فرصتی برای دانشجویان و فیلمسازان فراهم کند تا در قالب فیلم کوتاه به این سوژه ها بپردازند.

در ادامه مراسم گروه موسیقی سنتی «پیغوم» به سرپرستی عمو یادگار به اجرای قطعاتی پرداختند. همچنین محمد درمنش عضو هیات داوران داستانی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

همچنین نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان رسید و حجت الاسلام و المسلمین عبدالله اسماعیلی، حجت الاسلام و المسلمین سیدطاها هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، علی اصغر رستمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی(واحد فیروزکوه)، داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، علی اکبر انارکی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فیروزکوه، کریم زارع رئیس باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد، مجید قاری زاده کارگردان و مهدی میامی بازیگر جوایز برگزیدگان بخش داستانی را اهدا کردند.

در ادامه محمد درمنش، حبیب الله بهمنی از اعضای هیات داوران بخش داستانی، محمدرضا وطن دوست از اعضای هیات داوران بخش مستند، حبیب الله اسماعیلی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی برای اهدای جوایز سایر بخش ها به فیلمسازان منتخب به روی سن آمدند.

سپس به مناسبت تلاش های واحد فیروکوزه دانشگاه آزاد اسلامی لوح تقدیری به علی اصغر رستمی ریاست این واحد دانشگاهی از سوی هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و نقی بهمنی دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر اعطا شد.

ekhtetamie-sangar2

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

*بهترین فیلم داستانی بخش جنبی(تجربی)

فیلم کوتاه رنگ آب به کارگردانی عماد سلمانیان

فیلم انیمیشن مستوره به کارگردانی شکیبا مهدویان

فیلم کوتاه اشک یخ به کارگردانی فاطمه ضیایی

*بهترین فیلمنامه بخش قلم زرین

کمالات نوشته سیدمهدی موسوی آزاد

جامانده از روز نوشته محمد صادقی

نامه نوشته رضا جمالی

*بهترین صداگذاری فیلم مستند

حسن مهدوی برای فیلم دزلق

*بهترین تصویربرداری فیلم مستند

وریا گلزاریان برای فیلم عروس وامنان

*بهترین پژوهش فیلم مستند

داوود جلیلی برای فیلم فانوس روی آب

*بهترین کارگردانی فیلم مستند

مهسا طاهری برای فیلم دزلق

جواد سلمان نژاد و رضا خداداد بیگی برای فیلم طلب

الهام هادی نژاد برای فیلم همای دیناران

محمدصادق دهقانی برای فیلم شهری برای دخترانم

*بهترین فیلم مستند

التیام به کارگردانی علیرضا دهقان

عروسی وامنان به کارگردانی فاطمه مرزبان

*دیپلم افتخاز ویژه هیات داوران مستند

شیر سامرا ساخته علیرضا ضیایی

*بهترین کارگردانی فیلم انیمیشن

نوسان به کارگردانی محسن جعفری

بهترین فیلم انیمیشن

دوستان حقیقی به کارگردانی علیرضا واعظ

*بهترین تدوین فیلم داستانی

سیدمهدی حسینی برای فیلم قرمز

*بهترین فیلم داستانی

خلود به کارگردانی داوود رجبی

*بهترین فیلمنامه فیلم داستانی

سرباز نوشته علی کیوان

*دیپلم افتخار ویژه هیات داوران بخش داستانی

سعید نجاتی برای کارگردانی فیلم صراحی

*بهترین کارگردانی فیلم داستانی

مهدی صدیق برای کارگردانی فیلم گذر

*بهترین فیلم داستانی

پیرمرد و دوچرخه ساخته سعید موذی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>